Klak/bang bij in R schakelen bij DSG van 2018

Maniak

Nieuw lid
Hej gasten,

Ik heb mij in april 2020 een octavia 3 rs 230 combi (stahl grau) aangeschaft van 2018
Nu hebbek ondertss men motormanagment en men dsg managment laten herschrijven
Hij staat nu op 299pk en 471Nm koppel
Vorige maand hebbek 2x een klak/boenk gehoord die van de dsg kwam toen ik hem in R plaatste
Dit gebeurde zomaar uit het niets
Binne 2 weken latek men dsg olie verversen
Kheb nu43000 km
Ze hebbe mij wijsgemaakt dat dit wel vaker gebeurd bij dsg bakken
de achteruit heeft rechtte tanden en daarmee.
Maat van mij zei ook dat dit kan gebeuren als de auto op een helling staat
Hebben jullie dit ook?? en weten jullie wat dit juist is??
grtz Yves
 

Maniak

Nieuw lid
Hoi Captain Hook ja sorry voor mijn taalgebruik, ben nieuw hier dus nog ff wennen...
Ik ben Yves ben 39 jaar en ik woon in de provincie Antwerpen in België.
Ik wou gewoon ff weten wat jullie van dat bijgeluidje van men dsg-bak dachtten
grtz
 

HarrieSkoda

Forumguru
Op een helling schakelen tussen versnellingen vindt de DSG verschrikkelijk!

Wat hij namelijk doet als jij hem van bijv. D naar P zet, is een stukje naar achteren rollen, totdat hij in de vergrendeling staat.

Door de massa van je auto zo hard tegen die (tandjes) vergrendeling drukt, zul je een hels kabaal horen in de bak zodra je op een helling weer van de P naar de D gaat om weg te rijden.

Tip; maak in dat geval gebruik van je handrem! Dan rolt de auto niet een stukje naar achter, en wordt de bak dus niet zo belast.

Wat let je om terug te gaan naar de tuner? Of heeft hij enkel een chip ondergaan zonder DSG optimalisatie?

In dat geval kan je DSG wellicht het nieuwe vermogen (Nm) niet aan.
 

Maniak

Nieuw lid
@HarrieSkoda Bedankt voor de goede uitleg
Ik ga zeker nog eens langs bij de tuner voor hun eens uit te horen.
Maar de jongens zijn nog een weekje gesloten wegens de feestdagen.
de motor en de dsg zijn herschreven hoor.
Ik wou gewoon eens horen wat jullie dervan vonden.
Volgens mij gaat het ook liggen aan vervuilde versnellingsbakolie
Voor de rest schakelt de dsg fantastisch en rijd de auto als een zonnetje.
Maakte mij gewoon wat zorgen en wil alleen maar het beste voor men Octavia
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt stilstaand soewieso alleen schakelen met je voet op de rem, die handrem-truc is daarmee overbodig.
Als de auto op een helling geparkeerd heeft gestaan, zou je hem na het starten eerst even in N kunnen zetten, rem heel even lossen zodat de wagen enkele cm beweegt en dan de rem weer vast intrappen (alle spanning is dan van alle tandwielen af) en dan pas vanuit N de R inschakelen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Je kunt stilstaand soewieso alleen schakelen met je voet op de rem, die handrem-truc is daarmee overbodig.
Als de auto op een helling geparkeerd heeft gestaan, zou je hem na het starten eerst even in N kunnen zetten, rem heel even lossen zodat de wagen enkele cm beweegt en dan de rem weer vast intrappen (alle spanning is dan van alle tandwielen af) en dan pas vanuit N de R inschakelen.

Je interpreteert m’n verhaal over de handrem verkeerd en is daarmee zeker niet overbodig.

Zelfs het schakelen tussen P en N zal een behoorlijk onprettig geluid maken komende vanuit de bak.
 

Maniak

Nieuw lid
Beste, het schakelen op een helling is me al bekend maar een week geleden maakte men auto zo een soortgelijk geluid op redelijk vlakke ondergrond, daarmee wou ik jullie eens uithoren of dit nog meer voorkomt
Nogmaals bedankt voor de antwoorden
 

Captain Hook

Forumguru
Nou, ik ben er inmiddels wel achter, in onze Skoda zit blijkbaar een heel speciale DSG (DQ200). ;)
Onze DQ200 slipt nauwelijks, schakelt gewoon normaal, bromt niet en rijdt keurig vanuit z'n [1] weg.

Ik herken dit soort verschijnselen totaal niet. En ik heb toch heel vaak in de Alpen geparkeerd op steile stukjes (soms >18% stijging). En dan zet ik, na het tot stilstand komen van de auto, de bak in de |P| en blijft de auto keurig onwrikbaar op z'n plek staan.
En bij het wegrijden voet op de rem, de bak in de |D|, |R| of |S|, rem los en voorzichtig gas geven; zonder schokjes rijd je dan weg. No problemo.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
@Captain Hook dan heb jij denk ik een héle speciale uitvoering inderdaad. Ik zou hem noooooooit meer weg doen!

Is technisch gezien namelijk gewoon niet mogelijk.. mits je een elektronische handrem hebt die automatisch in werking wordt gesteld.

Maakt echt niet uit welke bak je hebt hoor, net alsof ze totaal anders werken, die 200,250,380,381,etc.
 

Captain Hook

Forumguru
Op een helling schakelen tussen versnellingen vindt de DSG verschrikkelijk!
Het schakelen op zich is geen probleem, noch voor een handbak, noch voor een DSG.

Het koppelen/ontkoppelen is wel kritisch tijdens een fase waarin fors meer wrijving gegenereerd wordt...
Maar menige handschakelaar doet dat beroerder dan een computer gestuurde volautomaat, zoals een DSG.

En een hels kabaal heb ik nog nooit gehoord. Dan is er toch iets anders mis, of met de auto zelf, of met de aansturende weke massa tussen hoofdsteun en stuur. ;)
 
Laatst bewerkt:

dirkie996

Forumguru
Zelf heb ik nog nooit zulke geluiden waar genomen bij mijn wagen ( RS 230pk- Dq 250 en 44000km). Nochtans vertoef ik regelmatig in de Pyreneeën, en sta soms geparkeerd bergop of bergaf. Misschien is bij u, door motor-/ dsgtuning, de software van uw versnellingsbak niet meer passend bij 't extra koppel? Normaal staat de DQ 250 bekend om redelijk bulletproof te zijn.
De oliewissel voor de dsg 6 staat normaal op 60000km gepland, denk ik? Bij wie heb je de auto laten tunen, als ik vragen mag?
 

Janno

Forumguru
Het enige wat ik weleens heb gehad bij mijn DSG-6 is dat na het wisselen van de bak olie, ik ook een "schokje" voelde bij het schakelen van D naar R. Dit heeft misschien een 1000KM geduurd, daarna was het weg. Ik denk zelf dat de olie nog moest "inwerken".
 

hemi24

Forumguru
Ze hebbe mij wijsgemaakt dat dit wel vaker gebeurd bij dsg bakken
de achteruit heeft rechtte tanden

ze hebben je inderdaad maar wat wijsgemaakt, want een DQ250 heeft ook voor de achteruitversnelling schuine vertanding en deze wordt gesynchroniseerd geschakeld…

Dus niks geen ouderwets schuivende en knarsende tandwielen met rechte vertanding.

:koffie:
 
Bovenaan Onderaan