Klapsleutel...

thierrys

Nieuw lid
Beste mede Skoda rijders, liefhebbers, fanaten, kenners...
Ik wil voor mijn Fabia 1 een 2[SUP]e[/SUP] klapsleutel maar deze is mij toch erg aan de dure kant als ik deze bestellen moet bij de dealer.
Mijn idee is dat het toch goedkoper moet kunnen.

Mijn idee is het volgende:
Als ik op de sloop of dergelijken een klapsleutel haal van een F1 (indien mogelijk van een F2 of andere Skoda) kan ik deze dan inleren in mijn Fabia 1 ???
Zo ja dan hoef ik alleen een nieuwe sleutelbaard te plaatsen.

Graag hoor ik hoe jullie hierover denken.
 

Erik_NL

Forumguru
Als ik op de sloop of dergelijke een klapsleutel haal van een F1 (indien mogelijk van een F2 of andere Skoda) kan ik deze dan inleren in mijn Fabia 1
Zo ja dan hoef ik alleen een nieuwe sleutelbaard te plaatsen
volgens een Duits VAG-forum moet dat zo kunnen mits de transponder maar goed is.
De baard zit met een splint vast.
 

Cordoba

Forumguru
Sleutel van de sloop heeft een groot nadeel: je weet niet hoe er mee is omgegaan, en hoe oud de sleutel is, is ook (vaak) raden. Je hebt dus kans, dat die klapsleutel er over een half jaar ofzo mee kapt.

Je hoeft geen kopie van de chip in je sleutel te laten maken: bij een goede specialist(of de dealer), kan een nieuwe sleutel ingeleerd worden. (de leesring bij het contactslot leest die chip, om te bepalen of de auto met die sleutel mag starten). Met de transponder wordt vaak de zender in de sleutel voor de afstandsbediening bedoeld (ik denk dat Turbo de chip bedoelde en niet de transponder).

Hou er rekening mee, dat maximaal 3 verschillende sleutel op een auto ingeleerd kunnen zijn: ga je een 4e sleutel inleren, dan wis je automatisch de sleutel die als 1e is ingeleerd. Een sleutel die niet is ingeleerd, kun je wel gebruiken om de auto te openen, maar niet om te starten. Probeer je dat toch, dan zal de auto even starten en na 2 seconden weer afslaan (die tijd heeft de ECU nodig om de signalen van de sleutel te verwerken en de brandstof af te sluiten).

Overigens heb je nog een tussenvorm tussen de simpele reserve-sleutel en de klapsleutel: een vaste sleutel, maar wel met AB erop.
 

turboturbo

Forumguru
Ik bedoelde met transponder dat kleine blokje wat in de autosleutel zit, die een response geeft / communiceert met het contactslot. Bij een nieuwe vervangings-sleutel voor de Citroen van mn pa die ik via internet had gekocht, moest ik die toen overzetten; ik weet eigenlijk niet precies hoe dat precies bij de sleutel van een Fabia geregeld is.

Maar als je dat kunt oplossen door de sleutel in te laten leren door de dealer kan dat natuurlijk ook idd.
 

Sparkie

Forumguru
Er zijn modellen waarbij de batterij wordt geladen door een inductiespoel in het contactslot. Ik weet dat bijvoorbeeld BMW's deze functie hebben.
 

turboturbo

Forumguru
Ja - BMW.... :eek:oo:

Ik heb wel eens een sleutel besteld bij Priad. Prima webwinkel. Ik heb er dit keer een inzet stukje besteld voor nog geen 6 euro (de 3 knoppen) omdat de icoontjes helemaal uitgesleten zijn. Ik kan telkens zo slecht zien of ik de auto nou afsluit of nog eens open als ik 'm af wil sluiten.

Verder kan ik het ook niet onthouden welke knop onder of boven zit, dus ja... :smirk:
 

Noord26

Forumguru
Ligt aan het type. Als je een AAA-batterij open maakt zitten er vaak een hele rits knoopcel-batterijen in. Zo kun je ze zeer goedkoop kopen ipv los overigens. En AAA-batterijen heb je in een wel en niet-oplaadbare variant. Of zit ik nu weer in de wat met 6stuks AAA-tjes uit een 9V batterij halen. Pfoe: toe aan het lange weekend!

Maar ik ben benieuwd wat de dealer er van zegt.
 

Michelv.

Forumguru
gewoon klapsleutel kopen, kan ook 2e hands. De transponder van je oude sleutel moet je uit je oude sleutel halen(gaat goed met aceton, lost de lijm op waar de transponder mee vast zit) en in je nieuwe lijmen, dan nieuwe sleutelbaard kopen en laten slijpen, aanleren sleutel op je auto staat volgens mij in je instructieboekje.
 

turboturbo

Forumguru
hoe padje vervangen? (3-knops)

Dit topic inspireerde mij om eindelijk de knopjes eens te vervangen van de klapsleutel (of eigenlijk het padje, heet dat geloof ik).

De icoontjes zijn helemaal uitgevaagd: ik zit telkens maar naar die knopjes te loeren in spiegeling van het licht om te zien welk knopje ik nou moet indrukken.

Maar nu kom ik er zelf niet helemaal uit. Ik ben dankzij deze handleiding een beetje op weg, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Wie weet er hoe ik het lapje met de 3 knoppen kan vervangen?
:crazy:

Ik kom niet verder dan dit:

IMG_7923.JPG



Het gaat dus om dit onderdeeltje:


IMG_4839.jpg

Wat ik na een beetje googlen niet helemaal begrijp, is dat het padje kennelijk te vervangen is zonder de sleutel open te maken (oké altijd fijn als je eerst begint met een klusje en dan pas op zoek gaat naar een handleiding :eek:)

Sommigen melden dat het padje / de knopjes dan niet helemaal mooi aansluit. Ik zie ook helemaal geen randjes o.i.d. langs het padje, waar die bijv. mee in de behuizing gehouden wordt. Wie kan me verlichten? :aangenaam:
 

Canon-Eye

Forumguru
ik zit telkens maar naar die knopjes te loeren in spiegeling van het licht om te zien welk knopje ik nou moet indrukken
Ik kijk er al zeker 11 jaar (4 Skoda's) zo goed als nooit op - bediening gaat op gevoel. Als ik alleen even iets in of uit de auto moet doen, dan bedien ik 'm gewoon met de hand in m'n zak zonder hem tevoorschijn te halen.
Vuistregel: Openen is de kant waar de sleutelhanger aan komt, de rest volgt daar vanzelf uit...
 
Bovenaan Onderaan