kleine kvs lekkage

marx-7

Senior Member
Goeiendag heren,

Vanmiddag toen ik weg wilde rijden bij mijn werk kwam opeens een pieptoontje met temperatuur symbooltje uit mijn dash.....

Meteen motor uitgezet en het kvs peil was te laag. Meteen 1 liter bijgevuld en met een schuin oog kijkend naar de temperatuurmeter naar huis gereden. Motor bleef netjes op temperatuur maar bij controle was het kvs nivo weer iets gezakt maar ik kon niets vinden:ahum:.

De octavia 2 uurtjes laten staan en er daarna eens onder gekeken. Er lag een klein plasje kvs, dus nu kon ik gokken waar het ergens vandaan kwam. Nog steeds niets te zien verdorie maar na wat te hebben gerammeld met diverse slangen hoorde ik een licht pieptoontje komende vanaf 1 van de verwarmingsslangen. Hij lekt bij de klem. Misschien dat ik morgen eens probeer die slang iets in te korten en dat dan het euvel al verholpen is.

het gaat om een octavia 1.6 uit 2000.

Wie weet (heb al op mijngrossier.nl gekeken maar kan de desbetreffende slang niet vinden) wat dat ding kost eventueel?

Het gaat om de onderste slang die via een t-splitsing gaat naar de verwarming toe.

Marc
 

Ronnie

Forumguru
Bestelnr/onderdeelnr. 1J0 122 157A, Prijs € 28,70 inclusief BTW.
Als het inkorten niet gaat kun je er altijd nog een stukje koperleiding van de passende diameter tussenzetten, slang daarna op de passende lengte afsnijden, vastzetten met slangklemmen. Dit werkt ook.......
 

marx-7

Senior Member
Bestelnr/onderdeelnr. 1J0 122 157A, Prijs € 28,70 inclusief BTW.
Als het inkorten niet gaat kun je er altijd nog een stukje koperleiding van de passende diameter tussenzetten, slang daarna op de passende lengte afsnijden, vastzetten met slangklemmen. Dit werkt ook.......

bedankt voorcde info!
 

marx-7

Senior Member
Hij is gemaakt. Het was overigens niet de klem of slang maar na lang zoeken was het de flens die de kvs de motor in leidt. Heeft me 1,5 uur gekost om nou uit te vinden waar die lekkage vandaan kwam maar na de boel schoon maken en met een lamp onmogelijk in de motorruimte hangend zag ik op een gegeven moment een druppel hangen.

Eureka, daar kwam het dus vandaan.....
Hier het misbaksel:
Foto-JMFT6NIH.jpg
rubberen ring was uitgelubberd en de rand waar die inlag was gekruimeld. Maar goed, het spul is 12 jaar oud dus kan altijd een keer kapot gaan. Jammer genoeg ben ik meer tijd kwijt geweest om alle omringende grote spullen weg te halen want anders kwam je er gewoon niet bij. Totale kosten? Een euro of 20......11,22 voor de flens en wat koelvloeistof. Viel me erg mee.

Wat wel vies tegen viel was fietsen. Op de fiets naar de automaterialenzaak na 20 jaar het ding geen blik waardig te hebben gegeven in de regen was niet leuk:bye:

Marc
 

turboturbo

Forumguru
Wat wel vies tegen viel was fietsen.
Haha, heeeeel herkenbaar (als ik mijn scooter weer eens aan het repareren was, en voor een onderdeeltje de scooter-boeren (want nr. 1 had het niet op voorraad, nr. 2 kende het artikel / merk niet en nr 3 was dicht, bij nr. 4 had je dan meestal wel mazzel) af kon op de fiets in regen en wind :smirk: Des te blijer dat 'ie het daarna weer deed. Eer van je werk!
 

marx-7

Senior Member
Ach, ik verrek het om hem voor zo iets kleins naar da garage te brengen. Ik klommel al mijn hele rijdbare leven aan auto's dus dit was eigenlijk de moeite niet.

Wat er wel aan zit te komen is zijn distributieriem, dat heb ik nog nooit gedaan dus daar ga ik ook niet aan beginnen.....
 

Ronnie

Forumguru
Wat er wel aan zit te komen is zijn distributieriem, dat heb ik nog nooit gedaan dus daar ga ik ook niet aan beginnen.....
Als je een beetje sleutelkennis hebt en je kunt een motor "op tijd" zetten is ook dit geen probleem.....
 
Bovenaan Onderaan