kleine schokjes tijdens optrekken

dok

Nieuw lid
Hallo,

Ik rij in een Octavia 1.8T uit 2002, 100.000km. De auto is getuned, 211pk, 341nm koppel, door de vorige eigenaar. Tijdens het optrekken, half gas, voel ik steeds kleine schokjes, het versnellen gaat niet vloeiend. Wel als je heel rustig optrekt of volgas geeft. Wat zou het probleem kunnen zijn? Geen foutmeldingen bij uitlezen van computer. Geen hoog verbruik. gemiddeld rond 1 op 12. Bij octaan 98 komt het minder voor dan wanneer ik 95 octaan benzine tank. De ene dag voel je meer happeringen dan een andere dag. Het lijkt wel afhankelijk van het type weer.

dok

Nieuw lid
Hallo,

Ik rij in een Octavia 1.8T uit 2002, 100.000km. De auto is getuned, 211pk, 341nm koppel, door de vorige eigenaar. Tijdens het optrekken, half gas, voel ik steeds kleine schokjes, het versnellen gaat niet vloeiend. Wel als je heel rustig optrekt of volgas geeft. Wat zou het probleem kunnen zijn? Geen foutmeldingen bij uitlezen van computer. Geen hoog verbruik. gemiddeld rond 1 op 12. Bij octaan 98 komt het minder voor dan wanneer ik 95 octaan benzine tank. De ene dag voel je meer happeringen dan een andere dag. Het lijkt wel afhankelijk van het type weer.

Is er nu helemaal niemand die een idee heeft wat de oorzaak kan zijn?

TurboBooster

Forumguru
Gok! Luchtmassameter.

En dan met name de callibratie van de luchtmassameter.

Is alleen de luchtmassameter misschien eens vervangen zonder het 'huis' waar deze in gemonteerd zit?

TB.

tonko

Nieuw lid
Ik ervaar exact hetzelfde met mijn getunede RS.
Denk zelf dat het toch geen optimale tuning geweest is.

dok

Nieuw lid
Gok! Luchtmassameter.

En dan met name de callibratie van de luchtmassameter.

Is alleen de luchtmassameter misschien eens vervangen zonder het 'huis' waar deze in gemonteerd zit?

TB.

Dat is een goede vraag, die kan ik niet beantwoorden. Zal ik eens navragen.

dok

Nieuw lid

Spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar niet de moeite genomen om naar Lochem te rijden....
en om nu 700 euro uit te geven om de auto opnieuw te laten tunen....
Mogelijk weet iemand de oorzaak van het probleem en een goedkopere oplossing voor dit probleem. Mijn vermoeden dat het een gevolg is van het tunen staat nog wel met stip op nummer 1.

dok

Nieuw lid
Spijtig genoeg heeft de vorige eigenaar niet de moeite genomen om naar Lochem te rijden....
en om nu 700 euro uit te geven om de auto opnieuw te laten tunen....
Mogelijk weet iemand de oorzaak van het probleem en een goedkopere oplossing voor dit probleem. Mijn vermoeden dat het een gevolg is van het tunen staat nog wel met stip op nummer 1.

Ik ben vorig jaar nog in Lochem geweest bij JD engineering. Zij konden op de rollerbank geen directe oorzaak of afwijkingen in de tuning vinden en merkte ook de haperingen tijdens het optrekken.

Roel

Lid
Gebeurt het schokken alleen bij koude motor of ook bij een warme motor?
Bij mij is de luchtmassameter ook al eens vervangen, maar toen hield de auto alleen de eerste paar honderd meter in.

dok

Nieuw lid
Gebeurt het schokken alleen bij koude motor of ook bij een warme motor?
Bij mij is de luchtmassameter ook al eens vervangen, maar toen hield de auto alleen de eerste paar honderd meter in.

Het komt iets meer voor als de motor nog koud is, maar dus ook als de motor warm is. Er lijkt ook een verband te bestaan met het weertype.

dok

Nieuw lid
geen schokjes meer tijdens optrekken

Vorige week bij een beurt bleek sprake van een lek slangetje die de carter ontlucht. Ligt min of meer bovenop het motorblok. Slangetje is circa 20 cm lang met een aantal, 2 of 3 vertakkingen. Deze slang was totaal verrot, na vervangen van dit slangetje schokt of happert mijn auto niet meer tijdens (half gas) optrekken. Eindelijk!!

Dus ik zou eens dit slangetje en/of ook de andere slangen bekijken, een lekje in een slang kan al tot dit probleem leiden.

TurboBooster

Forumguru
Vorige week bij een beurt bleek sprake van een lek slangetje die de carter ontlucht. Ligt min of meer bovenop het motorblok. Slangetje is circa 20 cm lang met een aantal, 2 of 3 vertakkingen. Deze slang was totaal verrot, na vervangen van dit slangetje schokt of happert mijn auto niet meer tijdens (half gas) optrekken. Eindelijk!!

Dus ik zou eens dit slangetje en/of ook de andere slangen bekijken, een lekje in een slang kan al tot dit probleem leiden.

Gelukkig weer een probleemgeval opgelost.:xyxthumbs:

Hier kunnen andere leden van dit forum weer hun voordeel mee doen.
Ik zal bij mij ook eens kijken hoe de slangetjes er bij liggen.

TB.

Bovenaan Onderaan