Het is dus geen prutsysteem maar gebruikers verwachten er te veel van. Misschien ben ik teveel een techneut, maar je kan van de radar moeilijk verwachten dat hij een (idioot) van baan veranderende medeweggebruiker voorspelt....
Van de SKoda site:
"De ŠKODA Superb is voorzien van Adaptive Cruise Control (ACC), wat betekent dat hij de snelheid aanhoudt die je hebt ingesteld, tótdat hij een voorligger treft die in een ander tempo rijdt. De Superb past dan zelf zijn snelheid aan en houdt netjes afstand. Een technisch hoogstandje die de regie voert over het gaspedaal, de remmen en zijn slimme radarsysteem - als het nodig is."
Deze basisfunctionaliteit - afstand houden tot de voorligger - wordt niet eens waargemaakt. Een auto die invoegt (invoegstrook of van naastliggende rijbaan) wordt regelmatig niet opgemerkt. Mijn Superb rijdt gewoon door op de maximaal ingestelde snelheid, ook als de voorligger in dit geval langzamer rijdt!
Hoofdprobleem twee is dat ACC zich iets aantrekt van verkeer dat links van mij rijdt. Ook in die gevallen dat ik op een met blokmarkeringen gescheiden rijbaan tuf, en ik dus rechts MAG inhalen.
In één geval reed ik op de lange uitvoegstrook naar een tankstation, op de ACC, geen verkeer voor me.
Vervolgens werd er op de hoofdrijbaan hard geremd, waarop mijn Superb - nogmaals zonder ook maar enig verkeer voor me - hard in de remmen ging!
Helaas reed er wel een auto achter me, je weet wel, met mensen die "je beste vriend zijn", en met "een pet die ons allemaal wel past". Die wilden toch wel even weten wat het nut van die remmentest was die ze voor hun kiezen kregen. Gelukkig rijden die "vrienden" ook in VAG spul, dus ze waren bekend met ACC en Front-Assist problemen. Die laatste overigens waarschuwde met een luide piep voor die remmende malloot in die Superb
Je moet begrijpen wat het systeem wel en niet kan.
Daar moet ik je helemaal gelijk in geven. En het is ook maar een assistent. En door aanhoudend wangedrag heb ik deze assistent ontslagen!
Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar dan zal er een camera bij moeten komen en dan ga je dus richting zelfrijdende auto....
Ruimte voor verbetering is een understatement. Tov een Tesla is het kleuterspul. En zo behandel ik een deel van de assistenten nu ook. Een kleuter laat je ook niet zomaar de weg oversteken. Daar moet je constant op letten, handje vasthouden en dingen uitleggen.
Het grote verschil is wel dat de kleuter leert, en die assistenten totaal niet. Zelfs ezels zijn slimmer dan dit "
technisch hoogstandje die de regie voert over het gaspedaal, de remmen en zijn slimme radarsysteem - als het nodig is."