Kleine storingen / irritaties

Jan A

Actief lid
Je weet toch ook wel dat de Autopilot in de Tesla het tienvoudige kost van de ACC in de Superb en dat de wagen zelf ook net dat ietsje duurder is?
 

Level42

Forumguru
Ik vraag me af of jouw radar wel in orde is.
Dat is hij zeker wel want dat hij auto's LINKS detecteert is standaard, dat doet de mijne ook en dat geeft ie zelfs netjes aan in het maxi-dot display (tip, kijk daar eens op MarsMars....hij geeft namelijk ook vooraf al een eerste detectie aan van een auto die op dezelfde rijstrook rijdt, ruim voordat hij de snelheid aan gaat passen).

Maar inderdaad kan een rader niet zien of jij op een uitvoegstrook rijdt (waar rechts inhalen toegestaan is) of dat jij lekker een linker- of middenbaanhanger even rechts wil passeren....en dus grijpt hij in....hij kan toch het verschil niet zien ?? Dat bedoel ik met de beperkingen kennen.

En ja, als de auto op die rechterbaan langzaam rijdt (vaak trucks he....) dan is de ingreep redelijk fors....

Ik moest er in het begin ook even aan wennen, maar ik weet nu dat mijn "kleuter" altijd braaf zal gaan inhouden in zulke situaties, en dus houd ik er vooraf rekening mee (ik ben namelijk wel zelflerend.....tenminste, op bepaalde gebieden), oftewel ik houd het gaspedaal dan even ingedrukt op dezelfde plek zodat de snelheid constant blijft.


Trouwens.....je hebt die vrienden met die pet die ons allemaal past er toch wel fijntjes op gewezen dat ZIJ dan toch echt te dicht achterop jouw reden als ze er bijna op zaten en DUS dat zij in overtreding waren ???? Want anders had dat alarm van hun auto nooit afgegaan.....
 

MarsMars

Senior Member
Dat is hij zeker wel want dat hij auto's LINKS detecteert is standaard, dat doet de mijne ook en dat geeft ie zelfs netjes aan in het maxi-dot display (tip, kijk daar eens op MarsMars....hij geeft namelijk ook vooraf al een eerste detectie aan van een auto die op dezelfde rijstrook rijdt, ruim voordat hij de snelheid aan gaat passen).

Maar inderdaad kan een rader niet zien of jij op een uitvoegstrook rijdt (waar rechts inhalen toegestaan is) of dat jij lekker een linker- of middenbaanhanger even rechts wil passeren....en dus grijpt hij in....hij kan toch het verschil niet zien ?? Dat bedoel ik met de beperkingen kennen.

En ja, als de auto op die rechterbaan langzaam rijdt (vaak trucks he....) dan is de ingreep redelijk fors....
Yep, dat dubbele autootje heb ik wel eens eerder gezien, maar bij het uitvoegen naar het tankstation let ik daar echt niet op. Ik was al aan het kijken waar plek was om te tanken, dus de ingreep kwam werkelijk als een donderslag bij heldere hemel.

Ik kan me totaal niet identificeren met de genoemde issues en sluit me dan ook aan bij @B.Stuurder
Ik ben echt niet de enige. Lees maar even dit forum over "Adaptive cruise control ziet soms de voorganger niet".
En ook mijn collega's in Passat/Touran herkennen dit probleem. Dus het is ook niet Superb specifiek.

Trouwens.....je hebt die vrienden met die pet die ons allemaal past er toch wel fijntjes op gewezen dat ZIJ dan toch echt te dicht achterop jouw reden als ze er bijna op zaten en DUS dat zij in overtreding waren ???? Want anders had dat alarm van hun auto nooit afgegaan.....
Het was een remingreep van 130 naar net geen 50. Ik zou zoiets ook niet verwachten, dus kan me voorstellen dat ze even nodig hadden om te reageren. En uit ervaring weet ik dat dat rode autootje en de luide piep in de meeste gevallen voor mij onbegrijpelijk (lees: onnodig) zijn. ER RIJDT SOMS NIET EENS EEN AUTO VOOR ME...
Pfff, moest ik even kwijt:arghh:

Dus ook al een politieagent - systeem? Als je rechts inhaalt grijpt de auto in? Dat ga ik toch even goed onthouden dan.
Yep. Simpelweg omdat het systeem DOM is, en net als een kleuter geen enkel verkeersinzicht heeft. Het is zuiver een radar die niks snapt van de strepen/blokken op de weg.
Na twee forse remingrepen (en dito forse scheldpartijen) hou ik tegenwoordig - als ik ACC weer eens probeer - mijn voet bij/op het gaspedaal om al dat volledig onnodige remmen en kilometers afstand houden te voorkomen.
Ik ben dus best wel zelflerend :maakmegek:
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Ehh, spijtig, maar ik hoor hier niet thuis, kweet ut. Rijdt maar een F3C.
Maar spontane deur-/klepopeningen.. Kan dat ook niet door spiegelfrequenties komen? Zoals vroeger met FM-radio aan bij Schiphol. Kwam er een vliegtuig over dan hoorde je het cockpitgesprek. Hilversum werd weggedrukt.

Kraken van B stijl bleek armleuning? Bij mij ook. Heel knap dat ik dat zelf ontdekt heb :( .
Mijn F3C is praktisch full option m.u.v. Kessy. Juist omdat ik computers niet vertrouw (doe dat sinds 1986, DOS 3 & WIN #2!!)
Deurrubber lekte bij mij ook, en is vervangen. Navigatieprobleem herkenbaar: bij b.v Utrecht op de zijbaan i.p.v. rechtdoor op de A2 naar Den Bosch. Of vanaf Nijmegen de A15 i.p.v de A12. Ook de snelheidsherkenning is bagger.
Stop/start automatiek draai ik chronisch de nek om. Als de motor uit is, en ik merk dat niet even op, dan geef ik al gas vóórdat de motor draait. Ik spuit dan weg in de richting bumper van voorligger, of mijn banden slippen [Kleber 215 x 40 R17 87V Quadraxer 1 /extra load]. Binnenkort de 4-seizoensbanden in Oostenrijk uitproberen.
Dus veel herkenning bij klachten/irritaties van de S3.

Volgens de computer is mijn verbruik (benzine, DSG) gemiddeld 1:16 [18 maanden 22k]. Waarbij ik op de snelweg in het buitenland ook wel de 160 en zo aantik. Of een zwarte Porsche wit laat verbleken die mij even denkt op te jagen of in te halen. Humor.

En Simply Clever? Eh... Ook zo mijn bedenkingen bij. in F1 in de rolhoes een paraplu-opbergmogelijkheid. Koeling in dashboardkastje. Helaas niet meer in de F3. Vind de algehele kwaliteit toch wat minder dan van de F1C, is mijn gevoel.

En ik snap de marketing [ook van andere merken] niet. Waarom kan ik sommige O3 of S3 opties niet de de Fabia krijgen?
Omdat het een klein autootje is? In verband met parkeren in de stad wil ik helemaal geen grote auto die amper tussen de strepen past. Dan krijg ik veel deuken van de deuren v d auto's naast mij geparkeerd. En de koffer van de F3C is zeer ruim voldoende. Maar ik geef ehhhh toch wel toe dat ik graag een S3C zou willen berijden, hoor. Toch wel.
 

MikeP

Nieuw lid
Ik heb weinig problemen met de ACC. Wat mij wel eens overkomt en vooral schrikken is als je er niet op bedacht bent: hij ziet stilstaande autos niet bij een stoplicht. Als de auto al helemaal stilstaat dendert de Superb er in volle vaart op af. Als je het weet is niets meer aan de hand. Verder werkt het wel als verwacht en vind ik het een fijne optie, vooral omdat ik heel veel op de weg zit. Ja, bij afslaande autos remt hij best hard, en ja, heel soms bij inhalen van een vrachtwagen vliegt hij ook wel eens flink in de rem (ziet spoken).
Over de andere irritaties die werden genoemd: de achterklep (virtual pedal) is bij sommige vloeren wat wispelturig, de Carplay functie gaat bij afspelen radio (Columbus dus) niet terug naar de radio als er een melding was van de Flitsmeister o.i.d.
Stoelgeheugen werkt bij mij prima (staat op de laagste stand en dat onthoudt hij ook).
 

B.Stuurder

Forumguru
Yep. Simpelweg omdat het systeem DOM is, en net als een kleuter geen enkel verkeersinzicht heeft. Het is zuiver een radar die niks snapt van de strepen/blokken op de weg.
Ik zou verwachten dat hij aandacht heeft voor wat op jouw rijbaan gebeurd, niet wat er op andere rijbanen plaatsvindt. Soms staat de linkerbaan stil en kun je rechts met 100, bij wijze van spreken, doorrijden, dat gaat dan voor een verrassing zorgen als de auto in de ho-ijzers gaat. Maar ACC is natuurlijk niet alleen als CC te gebruiken.
 

MarsMars

Senior Member
Ik zou verwachten dat hij aandacht heeft voor wat op jouw rijbaan gebeurd, niet wat er op andere rijbanen plaatsvindt. Soms staat de linkerbaan stil en kun je rechts met 100, bij wijze van spreken, doorrijden, dat gaat dan voor een verrassing zorgen als de auto in de ho-ijzers gaat. Maar ACC is natuurlijk niet alleen als CC te gebruiken.
Ik dacht begrepen te hebben dat je in Duitsland puntjes in je rijbewijs bijgeschreven krijgt voor rechts inhalen. Dit hangt dan wel af van de snelheid. Het lijkt er dus op dat de ACC van de Superb hier rekening mee houdt en daarom dus ook let op verkeer dat één rijbaan links van je rijdt.

Gelukkig kun je dit met een alerte voet bij het gaspedaal dus corrigeren als dat nodig is. Ik wist dat in het begin niet. Ook geen idee of dat in de handleiding staat, ik heb het in ieder geval niet opgezocht.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik dacht begrepen te hebben dat je in Duitsland puntjes in je rijbewijs bijgeschreven krijgt voor rechts inhalen. Dit hangt dan wel af van de snelheid.
Goed dat dat hier niet is, aangezien er de hele dag door zombies op de linkerbaan rijden met 80, terwijl er rechts geen verkeer te bekennen is. Sorry, maar daar ga ik niet meer op wachten, rechts inhalen is veiliger dan kleven.
 
Tsja, het is ook een ASSIST hè, geen zelf-rijdende auto.

Het is dus geen prutsysteem
Helemaal mee eens. Ik gebruik acc dagelijks als assist en heb er doorgaans veel comfort van.

Maar als de auto in een bijna stilstaande file ineens op het gas gaat omdat hij besluit dat er geen auto meer voor je staat dan gaat dat iets verder dan gewoon alert moeten zijn op de verkeerssituatie (er was niet meer dan één auto tussenruimte, dus was echt geen terechte acceleratie). Het is bij mij bij die ene keer gebleven, maar kan zeggen dat het goed schrikken was en blij dat we er zonder blikschade vanaf zijn gekomen.

De rest van de week weer gewoon met acc en werkt zoals het hoort. En in de file gaat hij voorlopig even uit.
 

Jurg

Nieuw lid
Nieuw irritatie puntje ontdekt:

Bij het inschakelen van de interne recirculatie stand gaat het lampje in het knopje aan, maar regelmatig (niet altijd) gaat het lampje na 1 of 2 seconden weer vanzelf uit (en ik neem aan dan ook de recirculatiestand). Opnieuw indrukken geeft soms hetzelfde resultaat maar soms blijft het lampje dan wel gewoon aan.
Ik heb het idee dat dit euvel vaker optreedt als de recirculatiestand niet pas geleden is gebruikt. Als het pasgeleden wel is gebruikt blijft het wel vaker gewoon aan.
Probleem is nu dat ik iedere keer dat ik de knop indruk, het gewoonweg niet vertrouw en het lampje in de gaten blijf houden.

Zou bovenstaande te maken kunnen hebben met het feit dat de auto ook automatisch de recirculatiestand gebruikt bij vervuilde lucht?

Verder gaat bij indrukken van de recirculatiestand altijd de airco aan, waardoor je bij het indrukken koudere lucht naar binnen voelt stromen.
 

MarsMars

Senior Member
De rest van de week weer gewoon met acc en werkt zoals het hoort. En in de file gaat hij voorlopig even uit.
Ik dacht, ik zet die assistent weer eens aan bij langzaamrijdend verkeer. Ging lekker achter mijn voorganger aan. Elke remming en versnelling werden keurig door ACC opgevangen, totdat...

...mijn voorganger besloot om één baan naar links te gaan. Voor hem was een redelijk gat, dus in zijn 4de versnelling zette ACC direct vol het gas erop. Tja, maar wat nu met die auto één baan rechts van mij die dat gat ook zag en rustig en ruim voor me naar mijn baan kwam? Precies: gewoon negeren en de radar van de Superb vol in die achterkant van die ongewenste voorligger rammen. Alleen al het lef om voor mij te gaan rijden :mad:

ACC staat dus weer uit:pardon:
 

RefleCs

Forumguru
Ik vraag me toch af of dat wel juist gedrag van je Radar is @MarsMars ik heb werkelijk nog geen enkele keer iets dergelijks gehad en ik rij vrij regelmatig op de ACC
 

s_janssen

Actief lid
Dingetje: je hebt het NAVI scherm op de Columbus, je belt iemand met voice command. Het gesprek is afgelopen. En je staat ineens op het PHONE scherm, moet je met de hand weer het scherm op NAVI. Heel ondoordacht.
 

MarsMars

Senior Member
Ik vraag me toch af of dat wel juist gedrag van je Radar is @MarsMars ik heb werkelijk nog geen enkele keer iets dergelijks gehad en ik rij vrij regelmatig op de ACC
Collega's in Touran en Passat kennen dit probleem ook. Elke keer gaat het om een van rechts invoegende auto.

Maar het is natuurlijk niet altijd, want anders had het internet er wel vol mee gestaan.

De andere dingen zoals rechts inhalen vallen meer in de categorie wennen en aanpassen.

Radar bobbel is al keer nagekeken, schoongemaakt etc. Geen resultaat.
 
@MarsMars als je het centrale display op de acc zet (geloof dat dat de stand bestuurdershulpmiddelen is) dan zie je precies wanneer de radar een auto opmerkt. Ook als de acc uitstaat. Als er geen auto in het scherm in beeld komt (of te laat) terwijl die wel voor je rijdt dan gaat er iets mis.

Rij nu zelf een weekje in die stand en het lijkt erop dat het bij mij een eenmalige actie was (dat hoop ik ook van harte).
 

MarsMars

Senior Member
@MarsMars als je het centrale display op de acc zet (geloof dat dat de stand bestuurdershulpmiddelen is) dan zie je precies wanneer de radar een auto opmerkt. Ook als de acc uitstaat. Als er geen auto in het scherm in beeld komt (of te laat) terwijl die wel voor je rijdt dan gaat er iets mis.
Dat is een goeie tip. Ik zal het display daar eens op zetten. Normaal staat die op het verbruik en komt er af en toe een ACC melding doorheen als-tie een auto detecteert.

Dan ga ik dt weer proberen en hopen op een invoegende auto om erachter te komen of die auto op het display komt!
 
Bovenaan Onderaan