Kletsnatte achterbank na grondige wasbeurt, schade aan electronica?

JKay

Lid
Hoi!
Sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Skoda Octavia II, bouwjaar 2009. De vorige eigenaar was zo goed om de auto vóór verkoop naar een "professioneel" autopoetsbedrijf te brengen.

Vandaag kwam ik erachter dat de achterbank duidelijk niet gedroogd is en een aantal liter water heeft opgezogen in de zitting van de achterbank. Dit heeft zo'n twee weken na de wasbeurt gestaan en het begint al een beetje muf te ruiken. Nadat ik de stoelen omhoog heb geklapt, vond ik wat elektronica rechts onder de achterbank, dit was dan ook allemaal nat en vochtig.

Sinds een dag of 2 gaat er af en aan het waarschuwingslampje voor een defect exterieurlicht branden in de dashboard. Kan dit te maken te hebben met de natte elektronica achterin? Wat zijn voor de rest de gevolgen van een nat interieur dat twee weken heeft gestaan?

Groetjes!

Bijlagen

• IMG_6579.jpg
    IMG_6579.jpg
    463,3 KB · Weergaven: 82

Zwapp

Forumguru
Dit is de brandstof opvoerpomp, ik denk niet dat het heeft te maken met een kapotte lamp van buiten...

Zou wel even terug gaan naar de verkoper met dit verhaal want zo behoor je geen auto af te leveren!

JKay

Lid
Dankjewel @Zwapp! Aangezien het hier al een tijdje niet heeft geregend en de auto in een parkeergarage staat, denk ik dat de autopoetsbedrijf de veroorzaker van de natte achterbank is geweest (gezien de vreselijke recensies, kan ik me hier wel iets bij voorstellen). Zijn er dingen waar ik naar kan kijken om toch een lekkage uit te sluiten? Net even de reservewielruimte gecheckt en dat, evenals de achterbak, is gewoon droog.

Cordoba

Forumguru
Check ook het tapijt op de vloer en de opstaande randen van het tapijt. Wat je gevonden hebt is het deksel van de brandstoftank met als ik me niet vergis de brandstofopvoerpomp en aansluiting voor de brandstofmeter in de tank.

Om de muffe lucht uit de achterbank te krijgen, zou ik adviseren om deze te reinigen met een zogenaamde extractor (zeg maar tapijtreinigingsapparaat): dan spray je eerst de bank nat met een sopoplossing, en zuigt vervolgens het vocht er grotendeels uit, dan nog even een poosje laten drogen (op een warme zomerdag, is dat in de zon in één dag droog). Mijn advies zou zijn om die zittingen gewoon even uit de auto te halen, dat is een paar seconden werk en dan gewoon in huis (badkamer?) schoonmaken en laten drogen. Als je met deze temperaturen de vochtige zitting weer in de auto doet, krijg je weer zo'n muffe lucht. Overigens kan het vocht ook gewoon komen van een raampje dat bij het wassen niet goed dicht zat.

JKay

Lid
Dankjewel @Cordoba! Het tapijt ook gecheckt en ook dit is droog. Je kunt het water er zo uit persen, dus het is niet zomaar wat vocht. Ik zag niet zo snel hoe ik de zittingen van de achterbank kon loskoppelen van de beugels. Zou dit zonder extra gereedschap los moeten komen?

Cordoba

Forumguru
Als ik me niet vergis zit het bij de O2 net als bij mijn F1: als je de zitting naar voren klapt, kun je de beugels iets naar elkaar toedrukken waardoor de zitting met beugels los komt. Die beugels zijn verend, dus als je het trucje kent, is het echt secondenwerk. Je haalt dus de uiteinden van de 'beugels' uit het metalen oog wat aan de auto vastzit.

Door eerst de bank vochtig te maken met sop, ben je al veel van de muffe lucht kwijt. Als je die hebt, desnoods met een waterzuiger droogzuigen daarna. Anders extractor/tapijtreiniger huren/lenen.

• Leuk
Waarderingen: JKay

Highway

Forumguru
Waterstofzuiger, oftewel ook bekend onder de naam extractor en tapijtreiniger. Hiermee spuit je, onder druk het reinigingsmiddel in, waarna je deze weer vrij snel eruit zuigt. Is ook te huur onder een van die namen.

Indien het reeds muf ruikt zou ik de volgende stappen ondernemen:

- Interieurdelen verwijderen uit de auto (vooral als het koud is buiten).
- enzyme behandeling, bijv. de Valet Pro Enzyme Odour Eater. Deze zorgt ervoor dat de bron van de reuk wordt aangepakt.
- Inspuiten met een bekleding reiniger. Dit even laten intrekken. dan met de extractor eruit zuigen.
- Indien gewenst, met verdunde bekleding reiniger nog een keertje reinigen (nu niet laten intrekken)
- Zo goed mogelijk droog zuigen
- Goed drogen.

Hopelijk achterhaal je waarom er zoveel vocht in de auto zat. Het is zeker niet goed voor de auto. Bloot liggende delen metaal, boutjes en moertjes zouden kunnen gaan roesten. Electrische contacten kunnen oxideren.

Ieder geval zo snel mogelijk het vocht uit de auto krijgen.

Bovenaan Onderaan