Kleur Xenonverlichting

Yeti Linka

Actief lid
Vanmiddag reed ik op de A27 richting Almere. Achter mij reed een Octavia O2 met zijn Xenon verlichting aan. Wat mij opviel was het volgende. De rechter koplamp branden helder wit. De linker had een roze / rode kleur. Betekend dit dat de linker lamp defect of op is?

Gershwin

Senior Member
Dat klopt. De eigenaar zal deze lamp binnenkort moeten (laten?) vervangen. Bij mij is in het verleden door de garage geadviseerd beide lampen tegelijk te vervangen. Ik heb dat toen gedaan omdat er anders weer kleurverschil zou zitten tussen de oude en nieuwe lamp. Achteraf hoorde ik dat dit kleurverschil na plaatsing van een nieuwe lamp na een aantal weken weg is...

Yeti Linka

Actief lid
Dus mocht het een forum lid zijn, wij reden daar rond 15:45 uur ter hoogte van de Stichtse brug. Die mag dus naar de garage.

Zie dit topic... het is mij ook overkomen... na zo'n 70.000km ging één van mn xenon lampen stuk en kleurde deze roze ipv mooi helder blauw. Nadat de dealer de lamp overigens onder garantie had vervangen had ik 2 verschillende kleuren Xenon lampen. Andere lamp ook vervangen.. maar toen was ik niet meer blij... de nieuwe Xenon lampen zijn veel witter dan de af-fabriek Xenon lampen.. Klacht ingediend bij PON maar zonder resultaat. De nieuwe generatie xenon lampen zijn witter ipv mooi helder blauw...

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8844

Rallye

Forumguru
Vreemd. Volgens mij is de conclusie uit de thread die je bijvoegt nou juist dat nieuwe lampen blauwer zijn dan de oorspronkelijke (witte). Lees ik het verkeerd?

Uit de "tigergate-link": "Warum haben manche Neuwagen ein ganz weißes Xenon-Licht ohne Gelbstich?"

Ik zou het niet weten.... ik kreeg antwoord van PON dat de automobiel branche continue ontwikkelt en dat de nieuwe generatie Xenon lampen meer naar wit licht neigen dan naar helder blauw...

Bovenaan Onderaan