Klinken portier blijven hangen

Joske

Forumguru
Allen, alvast mijn beste wensen voor het nieuwe jaar..

Mijn auto:

Fabia Combi 2006 Disney on ice edition 1.4 TDI

Mijn probleem:

Sinds een tijdje blijven mijn klinken van de portieren van de wagen "hangen" dwz open staan als ik de deur geopend heb. Weet iemand hoe dit te verhelpen? Met wat mag ik dit eventueel smeren? (op basis van siliconen of iets anders?)

Probleem 2: bij dit mooie weer (en gedurende heel de wintermaanden) heb ik geregeld condens (echt nat) op de ramen vooraan en achteraan langs de binnenkant. Wijst dit op een probleem van dichtingen of hebben alle merken dit?

Alvast bedankt!
groeten

Joske

turboturbo

Forumguru
Fabia's hebben massaal last van lekkage aan de binnenkant van de portieren. Zoek maar eens op lekkage / vochtproblemen op het forum hier. Diagnose kun je stellen door met je vingers tussen de rubber afdichtingen aan de onderzijde van de portier openingen te gaan, en te kijken of daar vocht/water staat. Ook kan de vloerbekleding iets nat zijn (onder de matten evt.)

Rallye

Forumguru
@turboturbo: heb je ook een antwoord op vraag 1? Mijn Octavia heeft daar ook last van.

Joske

Forumguru
Ja dat van dat vocht heb ik ondertussen hier en daar al gelezen op het forum. Weet iemand iets voor de hangende klinken?

EdK

Forumguru
wat betreft je vraag 1 !

Je kunt met wd40 en dat soort dingen aan de gang en het zal ongetwijfeld gaan werken
Maar siliconen en wd40 en dat soort olieën hebben we de nare werking dat ze weer vuil gaan aantrekken met gevolg dat je na een tijdje weer het probleem hebt

Ikzelf gebruik graag hiervoor grafietpoeder ( ook voor sloten ) omdat dit geen vuilaantrekkende werking heeft en lang zijn werking behoud.
Je zal ongetwijfeld hier weer reactie's op gaan krijgen dat je gewoon met siliconenspray of wd40 aan de gang moet gaan.

Maar goed je hebt hier twee manieren nu dus maak zelf je keuze hierin, beide werken uiteindelijk

The bone collector

Senior Member
Smeren lijkt mij inderdaad ook aangewezen. WD40 zal zeker helpen, maar zoals EdK aangeeft, na een jaartje krijg je hetzelfde probleem terug.

Freek K

Nieuw lid
Heb bij onze octavia dit probleem ook aan de bestuurderszijde. Na klein beetje WD40 in de overgang/sleufje van klink naar sleutelgat ben ik weer voor een half jaar van dit probleem af.

Joske

Forumguru
ok bedankt, had enkel siliconenspray liggen, dus dat heb ik toegepast. We zullen zien hoelang het duurt :-). Maar als ik dat om het half jaar eens moet doen ben ik al content..

grtn

Joske

hemi24

Forumguru
Ik heb het bij de laatste beurt ook gemeld bij de dealer (auto 2 jaar oud). Die hebben het gesmeerd en sindsdien gaan de klinken weer als nieuw...
Bij mij was het niet dat de klinken echt bleven hangen, maar helemaal soepel gingen ze ook niet meer, met name de passagierszijde, welke het meeste gebruikt worden.

Canon-Eye

Forumguru
met name de passagierszijde, welke het meeste gebruikt worden
:confused:
Rijden er dan zo vaak passagiers met de auto weg zonder bestuurder? Bij mij is het meest andersom...
(of had hier "minste" moeten staan?)

M1K3RsZ

Actief lid
Ik heb toen ook een keer iets gelezen over dat je de klinken iets kan stellen met inbus aan zijkant portier, daar zit een heel klein gaatje waar je met inbus(welke maat weet ik zo even niet) de boel weer netjes en soepel kan krijgen.Maargoed siliconen of wd40 is ook geen slechte oplossing ;)

thibiv

Nieuw lid
Probleem 2 :

Heb hetzelfde probleem gehad van overmatige dampaanslag op de ramen waardoor in de winter zelfs ijsvorming binnen de wagen. Volgens de dealer lag het aan een losgekomen slang van de airco maar ze moesten dit "onderzoeken", een halve dag werk zonder zekerheid van succes. Geloofde ik niet want door de airco op te zetten ging de dampaanslag juist weg.

Het probleem komt door vuilophoping (bladeren,dennenaalden) en verstopte afvoerkanaaltjes in de waterbak onder de voorruit waardoor je vochtige lucht binnenblaast.
Ruitenwissers eraf gehaald, zwarte pvc afdekking (paravan) eraf en je ziet het meteen : onder de luchtinlaat (waar ook de blazer zit om warme lucht in de wagen te krijgen) een opeenhoping van natte smurrie, bladeren, modder; een half emmertje eruitgehaald en goed doorgespoeld met water.
Klein uurtje werk en nu geen dampaanslag meer en de airco hoeft niet meer op.
De pollenfilter kan je best ook controleren op vochtig zijn maar deze droogt wel op na wat met verwarming gereden te hebben.

De werkwijze heb ik hier op het forum gevonden : http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?14604-Fabia1-waterbak-(parafan)-uitbouwen.

Het probleem van insijpelend water via de achterdeuren met natte matjes en vloerbekleding tot gevolg is ondertussen ook opgelost- bij mijn dealer hadden ze hiervan nog nooit gehoord.

Succes!

Bovenaan Onderaan