Klotsend geluid onder dashboard na koude start

martijn.dutch

Senior Member
Hoi,

Ik heb als de motor koud is een klotsend geluid na het starten. Gaat naar een paar seconden weer weg, herkent iemand dit?

Groet

Joske

Forumguru
En de auto start normaal? Zou denken aan brandstof die opgevoerd wordt bij openen portier maar dat zou je toch niet mogen ervaren als klotsen.. :pieker:

martijn.dutch

Senior Member
Nee zeker geen brandstof, het lijkt onder het dashboard vandaan te komen.. Collega (ook ergens hier) heeft het ook

Rallye

Forumguru
Klotsend of kloppend? Bij mijn Octi II hoor je af en toe na de start even de kleppen van de ventilatie. Nu ik erover nadenk horde ik het bij mijn vorige Octi vaker dan bij de huidige. Ik zou dat echter als een kloppend geluid beschrijven.

Falcon

Donateur
Het helpt als er iemand een geluidsfragment van weet te maken. In de Leon herken ik dit in iedergeval niet.

skodaboy

Forumguru
Bij mijn Octi II hoor je af en toe na de start even de kleppen van de ventilatie.

een klotsend geluid heb ik bij de 02 ook nog niet waar genomen na een koud start.
wel hoor ik hier ook de kleppen van de ventilatie wel eens tikken.

Rob

Forumguru
een klotsend geluid heb ik bij de 02 ook nog niet waar genomen na een koud start.
wel hoor ik hier ook de kleppen van de ventilatie wel eens tikken.

@martijn.dutch Die ventilatiekleppen en brandstofpomp hoor ik ook heel vaak maar dat is tijdens het openen van de deuren en contact maken, dus nog voor het starten van de motor... jij bedoelt volgens mij de eerste seconden van de draaiende motor? Dan zijn mijns inziens al die opstartgeluidjes al achter de rug.. Wat @Falcon zegt, een geluidsopname

Kiekerjan

Forumguru
heb ik ook wel eens. Meestal 's ochtends na een warme dag. Ik ga er van uit dat dit met de airco te maken heeft.

ertromp

Forumguru
Dat kan eventueel het koudemiddel zijn wat je wellicht hoort stromen.
In de verdamper die onder je dashboard zit wordt nl. het lage druk vloeistof omgezet in lage druk gas.
Wel is het zo dat dit stromend geluid als het van de airco af zou komen op een te kort aan koudemiddel duidt. Ook treedt het meestal op nadat de aircocompressor uit gaat.
Als het een borrelend geluid is denk ik meer aan lucht in het verwarmingsradiator in je dashboard.
Is het koelvloeistofniveau in je expansiereservoir normaal?
Dus een geluidsopname kan eventueel meer verklaren.

Bovenaan Onderaan