KM-kosten Fabia Greenline combi

Canon-Eye

Forumguru
Naar aanleiding van een opmerking in het topic over de hoogste km-stand met de Citigo:
Dus voor pakweg 15 cent per kilometer.
Niet gek.
Mijn Fabia doet overigens niet veel voor hem onder:
20150430_kosten.jpg

Dat is dus 14,5 cent/km exclusief afschrijving, simpelweg omdat ik die pas kan bepalen op het moment dat ik 'm wegdoe. En dat kan nog wel even duren...
Anderzijds zijn bv. de kosten voor aanschaf van 8 LM-velgen in 2012 weer wel meegenomen. Al met al ben ik er wel tevreden over.
Het verbruik loopt wat op sinds we met de caravan rondknorren, dus dat is niet algemeen maatgevend.

Ik ben wel benieuwd naar de kosten-ervaringen van andere Greenline rijders.
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@Canon-Eye. Hallo. Km kosten-Fabia 1,2 tdgl van 11-2010. ik kan het nu over 1 jaar doorgeven. Gekocht gebruikt met 127.000 km op teller.
begin mrt 2015 had ik 30.000 km gereden. Kosten 15.000 km beurt en remblokken voor € 200,-
Binnenventilator stuk reparatie en nieuwe geplaatst en apk € 300,-
Inspectie 30.000 km geen beurt nodig 1/2 l olie gratis € 0,-
gemiddelde verbruik 1;27,5 (Nu bij 100/u 1;29,5 zomerdiesel) 1090 l x € 1,30= €1417,-
totaal €1917,-

€ 1917: 30.000 km= € 0,064 p/km

Afschrijving zit er niet in, want die weet ik ook nog niet. Euvel is nog de dimverlichting
maar daar zijn we mee bezig middels rechtsbijstand. Er is af en toe wel 'n lampje gaan
branden maar dat zie ik als slechtweerverklikker. Spiraal en EGR lampjens zijn weer uitgegaan.
Op naar de 60.000 km. Stand is nu 160.966 km. Kun je bij hoogste km stand plaatsen, als je wilt want dat kan ik niet met al die toeters en bellen. Groeten van,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
Maar ik moet ook € 35,- p/mnd betalen voor mijn All-risks verzekering en € 88,- p/mnd voor wegenbelasting dat maakt € 1476,- p/j : 30000 km= € 0,0492 + € 0,064= € 0,112 p/km.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Helmond42 die 1:27,5 doe ik je niet na; ik vrees dat mijn rijstijl toch niet helemaal in overeenstemming is met mijn leeftijd. Tot voor kort zat ik op praktisch 1:20 (aan de pomp gemeten over het totaal van alle km en tankbeurten sinds dag 1 in 2011) maar dat loopt onvermijdelijk op nu er af en toe een caravan achter hangt.
In Friesland staat de wegenbelasting op ca. €91 per maand. Maar voor dát verschil ga ik niet verhuizen. ;)

Nou ja, dat is dan maar zo. Als ik er een andere (sterkere/zwaardere) auto voor in de plaats neem worden de totale kosten alleen maar nog hoger, dus zolang deze het kan bolwerken mag-ie blijven. Vakantie richting Montauban/Toulouse is in dit verband een redelijk examen...
 

Kogamyata

Senior Member
Nou ja, met af en toe 'n caravan erachter wordt het verbruik natuurlijk negatief beïnvloed. Ik heb met deze auto niet met caravan gereden, want die heb ik niet meer. Wij huren tegenwoordig 'n stacaravan of chalet. Dit jaar in Orange.

Destijds met de Peugeot 405 diesel van 1991 zonder turbo en 71 pk reed ik solo 1;21 a 22. Met caravan, Kip 440 en later Chateau 400, daalde dat heengaans naar 1;14,5 en terugkomend naar 1;13,5 en dat komt omdat er in Frankrijk bij goedkope pompen overschotten winterdiesel verkocht wordt. Maar echt ik stond perplex 1:29,5 met de Fabia de afgelopen weken. Bijna 1200 km met 1 tank en 40,2 l ging er in. Laatste stuk druppelsgewijs.

Friesland heeft net als andere provincies ook hele mooie gebieden. Ben er dwars doorheen gefietst vanaf Wolvega en vanaf Pieterburen- Dokkum naar de afsluitdijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jonbongoofy

Forumguru
Is mijn Superb niet eens zo veel duurder per km

€ 1.756,53
Totale autokosten
10821 km
Totale kilometers
€ 125,47
Gemiddeld per maand
€ 0,162
Prijs per kilometer
1 op 11,9
Gemiddelde verbruik
€ 1.170,87
Totaal vaste kosten
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee @jonbongoofy, maar jij hebt er waarschijnlijk geen 8 lichtmetalen velgen apart bijgekocht - ik wel, ter vervanging van 8 stalen velgen nadat ik een paar keer een wieldop was verloren en daar he-le-maal klaar mee was. Die extra uitgave zit er ook in als kosten, inplaats van met de aankoopprijs mee te zijn gekapitaliseerd...
De eerste 15000 kilometer vanaf nieuw reed ik voor 6,8 cent brandstof en 3,5 cent overige kosten (zie rechts onderaan). Inclusief andere min of meer oneigenlijke zaken als een krikset, bagageschotjes, hulpkoppeling.

20150502_kosten.gif
Wegenbelastingvrij destijds, dat dan weer wel;), maar voor die periode van krap 6 maanden kan ik dat met terugwerkende kracht wel stellen op ca. 3,5 fictieve centen per km. Dat maakt dan een totaal van minder dan 15ct/km, maar over zo'n korte gebruikstijd en -afstand is dat natuurlijk een vertekend beeld. Kijk over 90.000 km nog eens terug, zou ik zeggen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, als je de afschrijving niet meerekent doet mijn O2C (Greentech ipv Greenline) het ook niet verkeerd, 14.11 ct/km, gemeten over bijna 4 jaar en 147000 km (behalve de afschrijving alles meegerekend, verzekering, belasting, brandstof, onderhoudsbeurten, wasspullen, 4 winterbanden, 4 velgen, 2 nieuwe zomerbanden)
 

jonbongoofy

Forumguru
@Canon-Eye ik heb een knip gemaakt in de tabel. De kosten zijn onderaan gelijk. En inderdaad geen nieuwe velgen wel nieuwe banden ;). Mijn brandstofkosten zijn 0,05 per km. Ik kijk net in mijn datasheet en zie dat ik wat kosten nog niet heb opgevoerd. Mijn werkelijke kosten zijn dus iets meer dan weergegeven. Ga even aan het rekenen. Zit nu met alle updates en vanaf het begin gerekend (dus inclusief gasinbouw) op € 0,422 p/km
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Als je het p/km bekijkt is er niet veel verschil, maar als je het op jaarbasis bekijkt, in mijn geval dit keer 30.000 km, dan scheelt het toch 30.000 x 4ct = € 1200,- oftewel € 100,- p/mnd = 2 x p/mnd volle tank diesel = minimaal 2000 km p/mnd, nietwaar? Maar indien die EGR-problemen komen wordt 't heel anders, want dat kost ineens € 1200,- Dus nu maar duimen en afwachten dat dit nog lang op zich laat wachten.
 
Bovenaan Onderaan