Knal bij wegrijden, auto helt over.

Sebastian

Donateur
Goedemorgen allemaal,

Na heel veel antwoorden te hebben gevonden op dit forum zonder dat een topic openen nodig was heb ik nu toch een vraag over een probleem dat zich vanmorgen voordeed.

Fabia I combi 1.4, 55kW, automaat, augustus 2001, 172.000km.

Vanmorgen toen ik wegreed en van de (lage, niet steile) drempel van de parkeerplaats afreed, hoorde ik bij het linker voorwiel een flinke knal. De auto leek gelijk wat over te hellen. Ik dacht in eerste instantie aan een gebroken vering.

Ik heb de auto direct gestopt en ben met een zaklamp gaan kijken of ik wat kon zien. Op zich leek de vering intact maar toch vond ik tussen de vering in een halve stalen ring. Beide uiteinden zagen er gebroken uit. Maar, de halve ring was een stuk kleiner dan de stalen ringen van de vering zelf.

Vraag is: wat kan dat zijn en wat gaat me dat kosten. Zelf doen is geen optie. Ik repareer computers, geen auto's... nogal een verschil ;)

Bedankt!

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Dat lijkt me behoorlijk schrikken zo 's morgens vroeg!!
Er is een stukje veer afgebroken naar de uiteinden toe wordt de diameter van de veer kleiner, vandaar een kleinere ring.
Wat je eraan kunt doen is gewoon nieuwe veren monteren, ik gok dat @Antera zo nog voorbij komt met een voorstel :D

De kosten zullen wel meevallen, afhankelijk van de km-er stand zou je eventueel ook direct je schokbrekers kunnen laten vervangen.

Sebastian

Donateur
Ja,dat was even schrikken ja :sterretjes:
Heb zojuist de km-stand toegevoegd aan de OP. Heb je het over de schokbrekers achter? Die heb ik deze zomer laten vervangen. Of zitten er voor ook schokbrekers? Hmmmja, ben nogal een leek op autogebied...

Edit: yep, voor dus ook schokbrekers (ff geGoogled).

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Voor zitten inderdaad ook schokbrekers en om die te kunnen vervangen moet de veer eraf. Vandaar dat ik zoiets heb van, als de boel toch los moet, dan kun je wellicht ook meteen de schokbrekers vervangen.

Ik weet niet of je ervan houdt, maar dit is ook het uitgesproken moment om je auto te verlagen.

leo442

Forumguru
Misschien is dit dan een snelle oplossing, en simpel zelf te doen.

QS_5550052_t.jpg
leeg.png
leeg.png
G-nrweg.png

car.png
leeg.png
leeg.png

doattach.png
leeg.png
leeg.png
stock3.gif
5550052MONROESchokdemper vooras QUICK-STRUT174,00
5412096282591
144_t.jpg

Zolang voorraad strekt, niet meer leverbaar door fabrikant; Complete voorgemonteerde veerpoot; Gasdruk demper; Incl.veerpootlager; Incl.stofhoes; Ingebouwd; Incl.veer
ShowMore.gif
BELANGRIJK : tot 1 uur tijdbesparing per as !

Sebastian

Donateur
Bedankt voor de reacties!! :thumbsup: Ik heb toch m'n garage maar gebeld en ik kan morgen al terecht. Ik heb 'm dagelijks nodig en zelf knutselen aan een auto is 'not my cup of tea'. Wat ik wel zelf doe (moet gaan doen) is de bekende lekkage maar daar zijn al voldoende topics over :jaja: Dat lukt wel!
Kleine dingetjes doe ik wel maar dit... Moet sowieso op de brug als ik dit zou doen toch?

Jammer, ik ga elk jaar naar Slowakije en daar laat ik altijd groot onderhoud doen. Lagere prijzen en er rijden duizenden Fabia's (en andere Skoda's) daar rond dus veel ervaring daar. Maar zoiets kun je niet zien aankomen denk ik.

Nogmaals bedankt voor de reacties mensen!

Overigens iemand enig idee wat zoiets gaat kosten bij de garage? Geen dealer, wel BOVAG.

Antera

Donateur
Tja ze breken vaker is niet de eerste en niet de laatste en komt bij bijna alle modellen en merken wel voor. Beide veren vervangen is zeker een aanrader en afhankelijk van de kmster stand ook de schokdempers.

uurtje arbeid en uitlijnen ook om niet te vergeten

Bovenaan Onderaan