Knerpende achterwisser Fabia I Combi

fabia414

Nieuw lid
Ik was helemaal klaar met het geknerp van mijn originele achterwisser, de originele kunststof arm is niet bij te stellen, zelfs een nieuw wisblad knerpt. Een passend fladblade is niet te vinden.

Na de maten van de originele wisser inclusief blad te hebben opgenomen ben ik naar de Skoda dealer in Breda gegaan en heb in de showroom naar een letterlijk passende oplossing mogen zoeken.

Je hebt nodig van een Octavia modeljaar 2012;

Een achterwisarm, een achterwisblad en een afdekkapje voor de wisarm. Onderdeelnummers heb ik helaas niet, die staan niet op mijn rekening vermeld.

Er zijn enkele zeer kleine aanpassingen nodig aan je nieuwe wisarm, omdat hij anders in het midden de ruit overslaat.

Als eerste de wisarm.

Bekijk bijlage 17972

Verwijder de twee rugjes in het verlengde van de arm.

Monteer de arm met wisserblad.

Pas nu het afdekkapje aan door het voorzichtig netjes rond te vijlen en steeds te passen op de arm.
Bekijk bijlage 17973

Als alles klaar is, is dit het eindresultaat.

Bekijk bijlage 17974

Veel succes!!

Mooi knutselwerk! 't Is inderdaad enorm vervelend als iedere wisbeweging uitvoerig in geluid omgezet wordt!

Ron_2

Senior Member
Een ruitenwisserblad kan ook gaan knerpen omdat het rubber niet "omklapt"
Het rubber hoort altijd achter de wisser aan getrokken te worden, als het nu bij de teruggaande beweging niet omklapt wordt het voor de wisser uit geduwd.
Vergelijk het maar met een raamtrekker die je bij het wassen van de ramen van je huis gebruikt, die doet het alleen als je hem "trekt" (hij heet niet voor niets zo :D, als je probeert terug te gaan zonder de stand te veranderen werkt het niet.
Als de wisser van de auto knerpt controleer ik dit altijd even door de ruitenwisser aan te zetten en als hij in de richting gaat waarin hij knerpt draai ik het contact uit, de wisser stopt en je kunt zien of het rubber "geduwd" of "getrokken" wordt, vervolgens de wisser enigszins buigen om dit aan te passen en het probleem is meestal over. Er van uitgaande dat ze niet versleten of gescheurd zijn natuurlijk.
Ik heb ook weleens de arm zelf iets getordeerd met een tang.

Bij een kunststof arm (zoals bij TS) moet het wisserblad zelf wel van metaal zijn om er nog iets aan te kunnen buigen.

Erik_NL

Forumguru
waaom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Ik heb achter enkel het ruitenwisserrubber vervangen.
Door een rubber van SWF, wat ik om de ca. twee jaar ook doe bij de Aero-Twin voorwissers.
Piece of cake.

fabia414

Nieuw lid
Hoi Ron_2,

Het verhaal wat je verteld is mij bekend. Ik vind dat je het héél goed uitlegt.
Ik had nog niet verteld dat de plaatsing van de andere wisarm mij incl. BTW slechts €41,20 heeft gekost, dit is inclusief wisblad.

Ik zoek zelf altijd het knerppunt op en zet dan net als jij het contact uit. Vervolgens kijk ik of het wisblad als ik het voorzichtig op de ruit laat zakken een hoek van 90 graden ten opzichte van de ruit heeft. Als je de arm met een tang wilt torderen is het een goed idee om er wat ducttape op te plakken om beschadiging van de arm te voor komen.

De Fabia heeft standaard achter een kunststof wisarm en blad, hier is dus niets aan te buigen.

Ik heb op mijn Fabia aan de voorzijde flatblade's van Bosch de A533S, deze hebben een adaptertje waardoor ze op de standaard wisarm passen.
Dit is de link naar de website van Bosch-ruitenwissers, rechtsonderaan kun je onder het kopje download zien voor welke auto's er flatblade's zijn om zo de originele wissers te vervangen.
Bosch Automotive Aftermarket - Ruitenwissers - Aerotwin voor namontage

Bovenaan Onderaan