Knipperend motormanagement lampje?

haassie

Forumguru
Bij het rijden naar mn werk op een klaverblad vanochtend reed ik in D5 door de bocht en wilde ik aan het einde van de bocht optrekken. De auto bokte als een gek in deze versnelling en ook ging het motormanagement lampje even knipperen maar bleef niet branden. Ben toen naar handmatige schakelmodus gegaan en gelukkig mn werk gehaald. Motormanagement lampje blijft niet branden.

Wat ik tijdens het restant van de rit op de snelweg heb bemerkt en ook even in de parkeergarage heb getest in handmatige stand is dat het bokken alleen in oneven versnellingen gebeurt bij ½ tot ¾ gas. Heel rustig geleidelijk optrekken gaat gewoon goed zonder schokken tot in de hogere toerentallen (4000rpm) en wordt niet afgeknepenen (geen lampjes of noodloop). Geef ik meer gas en wordt er in één keer meer Koppel gevraagd dan houdt hij even en zie ik de toerenteller in een keer 500 toeren omhoog slaan met een enorme bok en gaat het lampje knipperen en vervolgens gaat het lampje weer uit. Nu is het bijna kerst en de tijd van knipperende lampjes, maar het is niet goed in dit geval.

Mn eerste beschuldiging ging uit naar de DSG, een snel mailtje aan TVS echter deed hun vermoeden dat het om misfires gaat.

Om wat duidelijkheid te krijgen moet de auto eerst uitgelezen worden. Is er iemand in de buurt van Maassluis met VCDS om even wat logs uit te lezen? Daarnaast wil ik ook de waarden uitlezen die een indicatie geven van de staat van de koppeling(en).
 

Duijzer

Donateur
De vraag is of de DSG bokt omdat de motor niet goed loopt(misfires, bobine, brandstoftoevoer), óf dat het motormanagementlampje knippert omdat de motor z’n vermogen niet kwijt kan. Dat zou een Dsg probleem kunnen zijn. Mechatr.,koppeling, etc.
Eerst maar even uitlezen welke storingen hij heeft opgeslagen. Als de motor goed loopt moet je richting DSG gaan denken en zou ik langs TVS rijden.
 

haassie

Forumguru
Datzelfde dacht ik ook aangaande DSG....stationair loopt de motor goed, en als ik geleidelijk optrek in manual mode gaat het ook goed, niet begrenst op 3000....geef ik meer gas en vraag ik ineens meer Koppel dan gaat hij bokken/schokken en lampje knipperen...met name de doorslaande toerenteller van 3000 naar 3500 rpm doet de bak vermoeden.

Ben echter geen specialist en uitlezen is eerst noodzaak....
 

Pivo

Forumguru
Dat gebok en wegvallend vermogen herken ik wel. Bij mij waren dat (2x in een jaar tijd) de bobines. Is eenvoudig vast te stellen met VCDS.
 

haassie

Forumguru
Auto uit laten lezen bij de locale garage en er was een P0301 - cylinder 1 overslag. Bobine defect dus.
Keuze is nu tussen Bosch en NGK. Heb al NGK bougies en wilde dus maar NGK bestellen. Gewoon zelfde merk, zonder andere doordachte reden.

Ik wil er nu gelijk 4 bestellen, op 162k met originele bobines nog in gebruik, maar wel zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk hahaha.

Zat te kijken bij autoonderdelen24 echter hier is best een lange levertijd, echter wel goede prijzen.

iemand een goede tip voor goedkope en snelle levering binnen NL?
 
Bovenaan Onderaan