knipperend signaal "gordel niet om"

octaaf11

Actief lid
Vandaag reed ik op de snelweg en opeens ging er een gong geluid en brande/knipperde het rode lampje dat ik de gordel niet om zou hebben. Even de gordel los en er opnieuw ingedrukt. Was een tijdelijke oplossing. Een paar km verderop ging de gong en het lampje weer. Dat heeft zich zo een keer of 3 herhaald tot ik thuis was. Is dit een bekend probleem, even contactje inspuiten in de klem van de gordel oid? Bij onze vorige auto gaf de airbag wel eens een melding.
Even aan een stekkertje bewegen was dan de oplossing om er maanden geen last meer van te hebben. Er was ook niks met de airback.
Kan het zoiets zijn of lijkt dit op een andere storing.
Gezien mijn ervaringen met de garage waar we de auto kochten:biggthumpdown:(hebben nog garantie, dus ik ga er wel naar toe) kijk ik graag eerst zelf en was ik benieuwd of dit een bekend probleempje is.
Met kijken bedoel ik niet oplossen/knutselen/sleutelen oid, wel hier informatie vragen.
Johan

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat het schakelaartje in het drukknopslot (zo wordt dat ding genoemd waar je de gordel insteekt.) niet meer goed is. Daarvoor moet het drukknopslot vervangen worden. Kun je niet loshalen.

octaaf11

Actief lid
Dank voor je snelle en duidelijke reactie, en een nieuw scrabbelewoord; drukknopslot.
Ik kon geen ander woord dan klem of slot van de gordel bedenken.
Lijkt me ook een logisch iets eigenlijk, dat het probleem in de drukknopslot zit. Ik dacht nog misschien een switch iets vettig of juist niet.
En dat misschien contactspray oid zou kunnen helpen.
Ik ga een afspraak maken met de garage.

Wat me opeens als vraag te binnenschiet is het volgende; 2 weken geleden was er plotseling de melding, constant aanwezig, van storing airbag. Deze storing is nadat de auto in de garage is geweest er niet meer. Kunnen deze beide storingen met elkaar te maken hebben?
johan

Monteurtje

Forumguru
Denk het niet. De waarschuwing voor de gordel zit in het instrumentenpaneel gecodeerd. Als een airbag een storing heeft. Hoe klein ook, dan gaat het lampje branden en gaat niet vanzelf uit. Moet echt met de testkast. Dan hebben ze in de garage toch wat gedaan of ze hebben de storing gewist.
Onder de voorstoelen zit een stekker voor de zijairbags. Deze zijn heel gevoelig. Als een achterpassagier er tegenaan tikt dan heb je al kans dat het lampje gaat branden.
Dit moet je echt zien als 2 aparte storingen.

Klopt. Ik heb deze storingen allebei gehad. Voor de oplossing van het gordellampje moet je gewoon wat wd40 in het gordelslot spuiten. Ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad. En voor het tweede probleem moet je inderdaad even onder de voorstoelen kruipen en de stekkers( er zitten er twee,1 aan de voorkant onder een klep en 1 achter onder de zitting) loshalen en even een paar keer erin en eruit doen en dan weer vastzetten. Daarna was het probleem bij mij over. Dat is al weer een tijdje geleden. Succes.

Roco

Lid
Wellicht ten overvloede..
maar je had toch niets staan op de stoel naast je??
Had ik nl ook een keer, een tas die kantelde bij scherpe bochten en zo het alarm liet afgaan....

octaaf11

Actief lid
De auto is inmiddels voor dit probleem bij de garage geweest, maar de gong blijft, en wel zeer onregelmatig. Soms dagen niks geen gong of rode lampjes. Gisteren heb ik 160km lang de gordel met de hand moeten ontspannen(deel voor de borst langs) waardoor er minder trek aan de gordelhouder komt/is. Dan klinkt de gong niet. Loslaten en dan een bocht maken of even diep ademhalen geeft de gong. Ik wordt daar echt kriegel van, en een lam handje.
Ik heb wat vragen hierover; zit er in de stoel aan de rechterzijkant een verklikker, wanneer ik scheef ging zitten en naar links buig, dus recterbil enigszins optil, ging de gong ook uit. Ja, je doet wat om die gong uit te krijgen:laugh:, Ik zoek dus ook naar andere overeenkomsten waarom hij het soms wel doet en soms niet. De laatste keren dat hij wel gongde was het beide keren boven de 18 graden buiten. Dus temperatuur en druk op de stoel???????? Ik zal vandaag nog eens zelf met spuitbusje er langs gaan.
Het probleem is dus niet alleen dat d egong af gaat, maar ook zo zeer onregelmatig.
Johan

VEEJAY

Forumguru
Geen foutmeldingen in de log? Je kan de dealer vragen de piep uit te zetten, scheelt irritatie totdat het allemaal gemaakt is.

Monteurtje

Forumguru
Wat hebben ze in de garage gedaan, weet je dat. Ik denk nog steeds dat het in het drukknopslot zit. Als ze daar niks aan gedaan hebben zou ik daar toch beginnen. Je kunt ook vragen of ze de herkenning van de gordel uitcoderen in het instrumentenpaneel. Dan piept die ook niet meer.

Ik heb de gong weleens als ik wat te veel beweeg in de auto of wat uit de stoel kom tijdens het rijden. Dan denkt die dat je niet meer zit in de stoel. Maar dit gebeurt bij navi bedienen of uitrekken op de snelweg :tongue:

octaaf11

Actief lid
Grappig, wanneer ik de navi bedien gaat de gong niet, dat had ik wel verwacht. Deze ochtend gaat de gong wanneer ik gewoon stil blijf zitten en even 1 keer diep ademhaal, en bochten naar rechts! De gaat gaat direct uit wanneer ik de riem voor de borst in de hand pak en meer ruimte geef, dus de druk/trek aan de gordel verminder.
Morgen gaat de auto naar de garage. Wat mij betreft mogen ze die gong uitzetten, ik doe toch automatisch altijd de gordel om, net als mijn vrouw wanneer die rijdt.
Ik begreep van een Skda garage dat wanneer de gong regelmatig maar niet altijd een signaal geeft, eigenlijk de gordelhouder meestal vervangen wordt wanneer inspuiten niet heeft geholpen.
Dat kost dan exclusie btw 85 euro en even wat werk want de stoel moet eruit. Dan mag de auto nog wel in de garantieperiode zitten, maar met de gong uitschakelen, of eigenlijk het signaal "gordel los" mogen ze dan uitschakelen. De gordelhouder is verder gewoon nog goed. Jammer van de kosten, materialen, en het werk denk ik dan.
Johan

octaaf11

Actief lid
Op mijn verzoek is de "waarschuwing gordel los" uit geschakeld. Het rode lampje brandt nu ook niet meer wanneer de gordel los is. En het is een automatisme van ons om altijd de gordel om te hebben. Wanneer de auto niet meer onder garantie zou zijn had ik het ook niet laten repareren, gezien de kosten in materiaal en tijd, EN de functie. En ook een beetje principe; gaat er een goed onderdeel in de afvalbak. Omdat er een schakelaartje van een paar dubeltjes niet goed werkt. EN ik deze functie toch niet gebruik.
Kortom, garage blij omdat ze geen kosten hebben en ik blij omdat die gong weg is.
Johan

ECV

Nieuw lid
Dat lijkt me toch iets te kort door de bocht.
Hou er rekening mee dat als de electronica denkt dat de gordel niet vast zit, je airbag niet zal afgaan bij een ongeval.

darkprojectx

Forumguru
ik heb in mn fabia 1 hetzelfde als "Octaaf11"

schijnbaar heeft de vorige eigenaar zich dood geergerd aan de gong en het lampje,
want als ik instap kan ik zo weg rijden zonder enige melding of lampje van de gordel.
Schijnbaar kan het er dus ook uitgeprogrammeerd worden? Ik heb geen last van Airbag storingen enz.

schiet mij maar lek, je betaald een bak geld voor een auto, krijg garantie en dan niet laten repareren, dan ben je volgens mij niet goed bezig hoor, ik zou zeggen tegen de garage, repareren die handel, is dit straks geen afkeur punt voor de APK ?????

octaaf11

Actief lid
Tom,
Naar ik begrepen heb, ook van de dealer, heeft het uitschakelen van deze functie geen effect voor de APK oid. En ZEKER NIET voor het functioneren van de airbag. Daar ga ik niet over in discussie in zo'n geval, dan gewoon repareren!!!!
Wanneer ik geen garantie zou hebben zou ik dit "probleem" op eenzelfde wijze op lossen. Het feit dat er nog garantie op de auto is, is voor mij dus geen doorslaggevende reden om deze functie gerepareerd te willen hebben. Ik probeer een beetje op zinvol werk en onderdelen/materialen te letten. Zoals je misschien ook gelezen hebt in het draadje over de PDC en trekhaak.
Het uitschakelen van de piep bij achteruitrijden en stekker aangesloten voor fietsendrager, aanhanger of caravan, ervaar ik als heel erg prettig.
Daar ga ik rustig 3 keer voor terug, en zoek dan een en ander zelf uit, waarna de garage het "opeens" ook blijkt te kunnen doen zoals de handleiding voor installatie aangeeft!

Ik ervoer het moeten monteren van de stoel, vervangen gordelhouder, als overbodig gebruik tijd en materialen. En nee voordat het allerlei beelden oproept; ik ben geen hemelfietser of geitenwollen sokken drager! Als ik het had willen laten doen was ik naar JB autoservice gegaan, ik heb het wel een beetje gehad met de occasionverkoper waar we onze Octavia hebben gekocht. Ook dat speelt mee. Zolang er geen grote, dure, reparaties komen of zijn, mijdt ik deze garage een beetje. De hulpveren heb ik ook bij JB er onder laten zetten.
Binnenkort wel een zgn "einde garantie keuring" afgesproken bij JB. Zekerheid en geen extra kosten willen hebben, wanneer je inderdaad een hoop geld uit hebt gegeven voor een gebruikte auto met garantie, past mij ook beter!
Johan

frdeki

Nieuw lid
Dag Allemaal, ik heb een Skoda Octavia 2 en heb precies hetzelfde probleem.

Het signaal lampje (incl geluid) wordt te pas en te onpas geactiveerd.

Heb even een kleine analyse los gelaten.

Mijn auto geeft deze signalen als het warmer is dan ca 20 graden. Ik merk dat wanneer ik iets tussen de gordeldrukknop en mijn stoel plaats, het probleem verholpen is (wellicht een tip om het in elk geval tijdelijk op te lossen). Uiteraard ga ik opzoek naar een goedkope oplossing om het probleem uit de wereld te helpen, zodra ik meer weet zal ik dit communiceren.

BarbaWillem

Nieuw lid
Dit komt ons ook bekend voor!

Hallo allemaal,

Hoe is het tot nu toe met jullie alarm vergaan?

wij hebben hetzelfde probleem!
Het is zeer irritant en het lijdt ook erg af, als je onder het rijden constant aandacht moet besteden aan je gordel.:( Soms gaan er weken voorbij en dan hoor je niets en dan gaat ie ineens weer achter elkaar af. Wij kunnen geen overeenkomst vinden met de temperatuur en het afgaan. Maar wel met het bewegen, bochten of hobbels. Wij hebben ook van alles geprobeerd, inspuiten, schoonmaken met een oorstokje met spiritus en sinds kort een dubbelgevouwen strookje aluminiumfolie. Dit helpt bij ons tot nu toe. :crazy:
Tot horens

Bovenaan Onderaan