Nadat het een tijdje weer goed gegaan is, is een oude melding weer teruggekomen, nl:
16556 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Rich
P0172 - 35-10 - - - Intermittent
Nou heb ik de checklist van Gerrit Speek bekeken. Maar die begrijp ik eigenlijk niet.
Mogelijke oorzaken:
- Het systeem is te arm, dus de cilinder(s) krijgen te veel lucht, of te weinig brandstof
Als een systeem te rijk is dan krijgt ie toch te weinig lucht of te veel brandstof? En de oplossingen die aangedragen worden lijken me niet bepaald van toepassing.
Dus heb ik maar bij foutcode 16559 gekeken en die vond ik geloofwaardiger.
Mogelijke oorzaken:
- Het systeem is te rijk, dus de cilinder(s) krijgen te weinig lucht, of te veel brandstof
Lijstje met oorzaken
- de LMM (G70) is vuil of defect
- een lek na de LMM
- de sensor voor de barometrisch buitenluchtdruk is kapot
- injector(en) vervuild of kapot
- brandstoffilter vervuild
- brandstofpomp vuil of defect
- te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
Lijstje met oplossingen (en dat zijn er best veel)
Mogelijke oplossingen:
- Eerst de makkelijke dingen:
- maak de LMM (G70) schoon (remmenreiniger), ga zorgvuldig om met de sensor; misschien is het zelfs beter de LMM meteen maar te vervangen dan is die oorzaak tenminste uitgesloten
- maak het brandstoffilter schoon; doe niet krenterig: zet er een nieuwe in
- check de nokkenastiming (tijdje geleden distrubutiewissel gehad?)
- check de sensor die de luchtdruk van de buitenlucht meet, die staat meestal in het meetwaardeblok van Module-01, Groep-10
- bij een diesel: check de verstuivers
- niet direct aanwijsbaar, maar zet er toch maar een nieuw luchtfilter in
- Te veel brandstof
- kontroleer op correcte brandstofdruk
- kontroleer brandstofpomp
- check alle injectoren
- Check op lek na de LMM
- EGR klep zit vast
- Check de uitlaat op lekken
- Check Secondary Lucht Systeem op lekken
- Check de vacuüm leidingen op lekken
- Check de compressie van alle cilinders
- Vuil lijkt me onwaarschijnlijk, want dat ding zag er spik en span uit en de buis waarin die zit en de rooster geen vuiltje te bekennen. Defect lijkt me sterk want dan zou de foutcode toch gelijk terugkomen? Het is namelijk intermittent. Of is de LMM stervende?
- Die heb ik jaren geleden vervangen na ranzige benzine in Bulgarije getankt te hebben.
- Wil ik wel meten, maar dan moet ik de juiste labelfile nog zien te vinden. -EDIT- gevonden! Zit gewoon in map labels -EDIT- Ik was te snel. Heb ik wel een nokkenastimer G40? Ik zie het niet terug in labelfile onder mijn motorcode AQY -EDIT-
- Is dit wel van toepassing op mij? Ik heb geen turbo. Indien wel van toepassing, hoe moet ik de waarden interpreteren c.q. lezen.
- N.v.t.
- Zou ik eventueel kunnen doen. Is inmiddels twee jaar oud. Stond toch op de nominatie vervanging.
- Hoe?
- Op wat? Hoe? En waar zit ie?
- Waarop? Heb ik ze wel? Of zijn dat die gevallen die op één lijn met je bougies zitten met bovenop stekkers. Ik dacht wat hoger en tegenover de bougies dus andere kant van je motorblok. Stekker nummer één heeft een beschermkapje en de overige drie zitten onder de mooie motorblokplastic met Skoda-logo.
- Hoe? Wordt er dan ergens lucht aangezogen?
- Waar zit ie?
- Die leek me niet lek, de motor begon een beetje moeilijk te doen
- Zijn dat de leidingen die van en naar je secundaire luchtpomp gaan of zijn er meer leidingen die bij het systeem horen. Ja, ik heb een secundaire luchtpomp. Ik kwam achter dat daar een rubber stuk is. Hij zit nu maar op twee plekken vast.
- Welke leidingen zijn dat? Wederom, hoe check ik dat?
- Die zijn bij mijn weten ooit gecheckt, weliswaar lang (2 of 3 jaar) geleden. Iets met waterpomp waarbij schoepen los zaten en motor super over de kook ging.
Ik ben best handig. Maar sinds ik geen Elsawin meer heb maakt het zoeken wel wat lastiger. Bestaat er een online versie? Ik hoop dat iemand mij een zetje in de goeie richting kan geven.
Ik ben niet te beroerd om de checklist na te gaan, alhoewel ik tot eind juni praktisch geen tijd heb. En mijn auto heeft nog andere punten die aandacht behoeven, zoals airco (zie andere draad) en de micro-switches van de deuren. Zo'n oude barrel wil steeds meer en meer TLC
Misschien dat onderstaande symptomen het zoekgebied kunnen verkleinen.
Ik heb wel het idee dat de auto bij het accelereren minder vermogen heeft, maar dat kan subjectief zijn. Tevens heb ik het idee dat ie meer brandstof verstookt dan vroeger, maar ook dat kan subjectief zijn.