Knipperende sleutel in maxidot

superb51

Actief lid
Dames en heren forumleden,

Plotseling begon vandaag in de maxidot van mijn Superb op de plek van de aanduiding van de DSG een sleuteltje te knipperen afgewisseld door de DSG versnellingsaanduiding.
De auto heeft pas service nodig over 17200 km of 220 dagen.
Wat kan hier aan de hand zijn ?
 

CDK

Forumguru
als er een gereedschapssleutel knippert in je scherm dan zal de auto toch om onderhoud vragen. Beste is dus om contact met je dealer op te nemen en advies vragen. Je hebt een DSG7 toch?
 

superb51

Actief lid
Hallo Corne,

Het is inderdaad een DSG 7, maar deze is bij ca. 47000 km voorzien van de juiste olie en een DSG update door de dealer. Naderhand is de DSG onderhanden genomen door TVS.
Ik zal na de Pasen contact opnemen met de dealer ivm de onderhoudshistorie.

Mag ik aannemen dat er voorlopig met de auto gereden kan worden ?
 

CDK

Forumguru
daarom het beste eventjes tvs bellen en kijken wat ze er van zeggen. kan je wellicht nog een fotootje posten hoe het er exact uit ziet?
 

Antera

Donateur
heeft wel met de DSG te maken zeurt om onderhoud of iets. Wat @Corné de Kluijver zegt eerst ff contacten met TVS alvorens verdere stappen. ondanks dat je niks merkt zou ik er geen weken overeen laten gaan zonder zeker te weten of het kwaad kan
 

ertromp

Forumguru
Is wel vreemd een knipperende sleutel die zou duiden op onderhoud DSG-7 / DQ200 bak.
Deze bak kent nl. geen onderhoudsinterval zoals de DSG-6 met natte koppelingen waarbij om de 60.000 vervangen moet worden.
De DSG-7 kent alleen maar een waarschuwingslapje voor oververhitte koppelingen en als de schakelstand blijft knipperen is er wat mis en je kunt dan zelfs niet meer rijden.
Erg benieuwd wat er aan de hand is. Kun je een foto maken van je display? En kijk eens of er ook meldingen worden weergegeven in de MFD
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
even uitlezen via obd,zoals aangegeven hier even bellen met tvs,foto zou ook handig zijn
 

CDK

Forumguru
@ertromp om de reden die jij aangeeft (droge koppeling zonder service interval) vind ik het ook erg vreemd dat die sleutel weergegeven wordt in het display, en voor wat betreft de koppeling, dat zou je moeten voelen met schakelen, maar de TS geeft aan dat er nog steeds correct en zonder verandering geschakeld wordt....

@superb51, voor ons ook zeer interessant en leerzaam, dus zou jij aub de uitkomst hier willen posten?
 

CDK

Forumguru
strekking van het verhaal was duidelijk denk ik @EdK, maar in dit geval zal de TS dinsdag idd pas kunnen bellen.
 

superb51

Actief lid
In de MFD wordt 1 melding weergegeven over het onderhoud over 220 dagen of 17200 kilometer.
 
Laatst bewerkt:

superb51

Actief lid
Vandaag nog even met de auto weggeweest en wat blijkt dat bij terugkomst op de plek waar de auto stond een beetje olie lag. Zo goed als zo kwaad het ging even onder de auto gekeken en ook daar is de lekkage te zien aan de voorkant van de DSG. Krantje eronder gelegd en morgen de auto maar laten staan. Dat wordt dus fietsen.
Dinsdag eerst maar eens langs de dealer. Opvallend is wel dat de auto vrijdag voor de APK bij de Skoda dealer is geweest, die hem toen geleverd heeft. Afwachten dus maar.

Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag.
 

Cordoba

Forumguru
;)Nu maar hopen dat je fiets geen knipperend display heeft (bij mijn fiets is een week of 6 terug het display vervangen, wegens condens aan de binnenkant).
 

oco1979

Forumguru
Voorkant dsg ,aan de aandrijfas neem ik aan. Mogelijks dsgolie. toevallig geen dsgolie ververst(laten verversen).
Als het tussen de motor en dsgversnellingsbak komt,zal het waarschijnlijk krukaskeerkring zijn die lekt. Das dan wel motorolie en anders van kleur dan de dsgolie.
Dat is een DSG 7,deze met drogekopeling,maar enkel olie aan de aandrijfassen. Kan nog dichting tussen de aandrijfas en de dsg zijn.
 

ertromp

Forumguru
Vandaag nog even met de auto weggeweest en wat blijkt dat bij terugkomst op de plek waar de auto stond een beetje olie lag. Zo goed als zo kwaad het ging even onder de auto gekeken en ook daar is de lekkage te zien aan de voorkant van de DSG. Krantje eronder gelegd en morgen de auto maar laten staan. Dat wordt dus fietsen.
Dinsdag eerst maar eens langs de dealer. Opvallend is wel dat de auto vrijdag voor de APK bij de Skoda dealer is geweest, die hem toen geleverd heeft. Afwachten dus maar.

Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Voorkant dsg ,aan de aandrijfas neem ik aan. Mogelijks dsgolie. toevallig geen dsgolie ververst(laten verversen).
Als het tussen de motor en dsgversnellingsbak komt,zal het waarschijnlijk krukaskeerkring zijn die lekt. Das dan wel motorolie en anders van kleur dan de dsgolie.
Dat is een DSG 7,deze met drogekopeling,maar enkel olie aan de aandrijfassen. Kan nog dichting tussen de aandrijfas en de dsg zijn.



Je motor kent 3 oliën aan de voorzijde:
Motor
Versnellingsbak
Mechatonic

Versnellingsbak + mechatronic + koppelingen = DSG 7

Heeft de garage tijdens uitvoeren APK toevallig actie 34F7 uitgevoerd? Dus de synthetische olie in het versnellingsbakgedeelte ververst voor minerale olie? Dat zou je terug kunnen zien in je serviceboekje of een sticker bij het reservewiel.

En dan inderdaad waar zie je exact olie hangen?

onderzijde DSG.jpg

Toevallig daar waar die schroef zit?


Of zie je oliedruppels aan die zwarte plaat? Zie onderstaande foto's waar ik een rode pijl heb gezet. Dat is de mechatronic van een DSG-7

DSG_1.jpg

DSG_43.jpg
 

superb51

Actief lid
Bedankt voor de foto's maar de lekkage is niet goed te bepalen. Een groot gedeelte van de onderkant zit onder de olie. Foto 2 en 3 zouden het kunnen zijn.
Aangezien dit geen klus is om zelf te doen, gaat de auto morgen gelijk naar de garage.
Wordt vervolgd.
 
Bovenaan Onderaan