Knipperende spiraal - foutcode P308D en P3043

Ik kreeg kortgeleden een knipperende spiraal waarbij de auto (Octavia 1.6 TDI 2024 2014) in de veilige loop ging. Na reset was de storing ca. 1000 km weg en reed de auto helemaal OK. Toen de melding weer gehad en na reset weer heel lang probleemloos. Toch maar even bij de garage langs gegaan en die lazen de foutcodes P308D en P3043 uit: "beide storingen hebben betrekking op de regeling van de brandstofpomp', via werkplaats info opgezocht maar geen nadere informatie kunnen vinden. Weet iemand wat hier aan de hand is/kan zijn?
 

Tees

Donateur
Welkom! Velen hier vinden het prettig als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Over jouw probleem: de werkplaats waar je geweest bent heeft zo te zien gelijk. P3044 is 'Brandstofpomp, mechanische fout' en P308D is 'Brandstofpompaansturing - motortoerental te laag'. Met die combinatie lijkt het me verstandig dat de brandstof(opvoer)pomp vervangen wordt. En gegeven dat je een 2024 wagen hebt, zal dit onder garantie gebeuren lijkt me?

Maar 2024 is een O4, en die is niet met 1.6 TDI geleverd...? En je post in O3, dus heb je dan misschien een 2014 O3?
 
Laatst bewerkt:
Dank je Tees. Ik heb me zonet ook even voorgesteld, dank voor de tip.

Dank voor je reactie. Wat ik mij afvraag is waarom deze melding zo sporadisch voorkomt. Tussen de meldingen door (nu 3 gehad) is er helemaal niets aan de hand en rijdt de auto probleemloos. De auto start normaal, loopt mooi rond en levert normaal vermogen, en na een melding is een reset voldoende om de melding weer weg te krijgen. Het infotainmentsysteem geeft aan storing start-stop (de motor gaat dan in de veilige loop), maar zegt ook 'geen vermeldingen'. Ondanks de ervaringen tot dusver met deze meldingen vraag ik me af of het verstandig is om 'gewoon' door te rijden. Heb jij kennis van evt. mogelijke mechanische (gevolg)schade aan de pomp en/of motor?
 

Tees

Donateur
Tsja...de fout komt natuurlijk met een reden. Het kan zijn dat het nu sporadisch is en op een gegeven moment cruciaal wordt en de pomp er in één keer mee ophoudt. Het feit dat het meerdere keren gebeurd is, betekent iig dat het geen toeval is en er wel echt iets is. Meldingen in de infotainment zijn maar heel summier, daar moet je niet op afgaan. Uitlezen met foutcodes zoals je hebt laten doen is veel informatiever

Ik ben persoonlijk van t slag dat ik wil dat m'n wagen betrouwbaar is, dus als ik zoiets heb, vervang ik meteen de pomp. Ik wil gewoon niet langs de weg stil komen te staan op een ongelukkig moment (en dat is t altijd).
 

Duijzer

Donateur
Storing start/stop kan ook te maken hebben met een te lage accuspanning. De brandstofpomp kan daar ook last van hebben en een storing geven. Storing wissen helpt dan, tot er weer een koude nacht komt en de accu er net onder duikt.
Ik zou zeggen: meet de accu en de laadspanning eens en kijk dan of je een verband kunt vinden tussen de keren dat een storing optreedt. Is het bijvoorbeeld altijd ‘s morgens na een koude start, of ook onder het rijden van een langere afstand?
 

Tees

Donateur
Dit type foutcodes lijkt mij niet logisch dat dat aan de accuspanning gekoppeld is, vooral de mechanische fout niet. Meestal krijg je bij slechte accuspanning (eerst) allerlei andere fouten. Dat de infotainment iets aangeeft zegt niets, S/S wordt bij t minste of geringste uitgeschakeld.
 
De foutcodes traden een keer op net na de koude start en twee keer na langere tijd op de snelweg. Ik kan hier ook niet een dergelijk verband ontdekken. Tot nu toe weer probleemloos.
 
Bovenaan Onderaan