Knipperende spiraal tijdens file rijden

Dit jaar voor het eerst met m'n Fabia Greenline op vakantie gegaan naar Frankrijk met een sleurhut erachter. Ik geef toe met een 1.2Tdi en 290K op de teller is dat een risicovolle onderneming. Nou heb ik een Kip caravan van 700 kilo dus dat valt dan wel weer mee en het afgelopen jaar in Nederland ging ook probleemloos.

De heenrit ging wonderbaarlijk goed. Bergen waren geen enkel probleem. Soms even de 3e of 4e versnelling moeten pakken maar hij trok de caravan probleemloos de bergen over de Dordogne in.

Dan de terugweg. En daar begon het gezeik. Tot aan Parijs probleemloos gereden en toen reden we de eerste file in. Zodra ik af moest remmen en terug schakelde naar de eerste versnelling en dan even wat op de koppeling moest rijden vanwege de heuvels. Hoppa een knipperend spiraaltje. Gevolg noodloop en ik kwam amper nog vooruit met de caravan eraan. Op de vluchtstrook gezet. Motor uit een aan gezet. Spiraaltje weg en weer normaal vermogen. En weer door. Daarna weer stuk gereden. Alles boven de 1e twee versnellingen ging goed. Zodra ik weer terug moest schakelen naar 2 en 1 en de koppeling liet opkomen. Een spiraaltje. Ik heb rond Parijs het uit en aan zetten van de motor 5 keer moeten herhalen om met normaal vermogen verder te kunnen rijden in de file.

Bij de vijfde keer spiraaltje begon ook het motormanagement lampje erbij te branden. Laatste keer gestopt en aangezien er daarna geen file meer was wonderbaarlijk genoeg naar huis kunnen komen zonder het knipperende spiraaltje en dus een noodloop. Motormanagement lampje brandt nog wel, krijg je ook niet uit door een herstart, maar heeft gelukkig geen invloed op vermogen.

Wat een avontuur zeg. Iemand hier die een vermoeden heeft wat het kan zijn? Zal sowieso komende week maar naar de garage gaan en dan maar bekijken of het nog zin heeft om mijn 11 jaar oude Fabia met 3 ton op de teller nog te laten reanimeren. Zo'n fijne auto is dit. Hoop niet dat ik hem met deze exercitie nu het laatste zetje heb gegeven :wavecry:
 

Tees

Donateur
Een brandend motormanagement lampje kan (net als een gloeispiraal-lampjes) van alles betekenen. Het enige wat in dezen voldoende informatie kan geven is de auto uit (laten) lezen. Dat geeft een foutcode en die is wel informatief.

Overigens is 3 ton voor een diesel natuurlijk best een mooie stand, maar er zijn hier diesels die probleemloos veel meer gelopen hebben hoor! Zelfs eentje van boven de 7 ton, dus dan heb je nog w stukje te gaan ;)
 
7 Ton :shocked:

Nou goed we gaan het wel laten uitlezen. Hopelijk valt het mee en is het een sensor of een drukregelaar of iets de dergelijks en niet weer die rottige EGR.
 

Tees

Donateur
Als je naar de garage gaat trouwens wel even naar de foutcode vragen (5 getallen of een P met 4 getallen erachter). Dan kunnen we je ook verder helpen, garages zitten er ook wel eens naast ;)
 
Zit zelfs nog aan een marter te denken aangezien de heenweg geen problemen gaf. Zal morgen eens een blik werpen op de bekabeling voor zover ik het kan zien :pieker:
 

Tees

Donateur
Dat kan natuurlijk altijd, en bekabeling nalopen is nooit een slecht idee, maar storingen hebben nu eenmaal de vervelende eigenschap dat ze op een onverwachts moment komen. Wat dan de directe aanleiding is, is zelden echt duidelijk. Vaak lopen bepaalde parameters langzaam op of af, totdat ze buiten de gestelde grenzen vallen en dan *ploef* foutmelding.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Mijn vorige Octavia (2.0 RS TDI 2007) sprong met de caravan erachter soms in noodloop als ik met lage toeren veel gas gaf (bijvoorbeeld tegen een helling op). Sinds we het roetfilter verwijderd hadden, is het nooit meer voorgekomen. Of het aan het roetfilter lag, of misschien de EGR o.i.d. heb ik nooit uit laten zoeken. Ik wist wat dat ik hem in een lagere versnelling moest houden, dan strict noodzakelijk, en dan kwam het niet voor. Ik reed effectief alleen in 5 op volledig vlakke wegen, anders in 4 van de 6 versnellingen.

Inmiddels is ontbrekend roetfilter APK-afkeur, dus ik zou dat niet zo gauw meer doen. (Hoewel die van mij sinds die regel nog gewoon 2 keer door de APK is gekomen, ik had mijn garage uiteraard niet verteld dat dat ding ontbrak, wat niet weet wat niet deert).
 
Bovenaan Onderaan