Knipperlicht achter begeeft het steeds

niek

Lid
3 maanden geleden het lampje van mijn knipperlicht rechtsachter vervangen, omdat het kapot was. 5 weken geleden was het weer overleden. En nu zag ik gisteren dat het alweer kapot was. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik gebruik altijd Philips lampjes en verwissel meestal dan gelijk de andere zijde ook.
 

Cordoba

Forumguru
Niek: allereerst het glas van het lampje niet aanraken met blote handen bij verwisselen: op de huid heb je altijd wat zuren zitten, als het lampje warm wordt branden die in ín het glas, waardoor het glas van het bolletje een ietsje pietsje poreus wordt en de gloeidraad verbrandt.

Overigens is het niet gezegd dat een goedkoop lampje minder goed is, of korter meegaat, zeker niet bij standaard lampjes. Bij lampjes voor de koplampen, zeker versies met 'extra zicht' zal ik niet bij voorbaat beweren dat een goedkoop lampje gelijkwaardig is, maar in dit geval wel.

Overigens, kapot lampje is niet te koppelen aan gebruik van de trekhaak? (soms wordt ouderwets de benodigde spanning voor de stekker bij de trekhaak van de achterlichten afgetapt)
 

niek

Lid
Van het niet aanraken weet ik, dat let ik ook goed op. Trekhaak niet gebruikt de laatste tijd. Zie wel dat de stekker naar de achterlichtunit enige corrosie heeft maar weet niet of dat er mee te maken kan hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Misschien ergens lekkage in je achterlicht, waardoor er vocht bij komt? Corrosie van de stekker komt toch ergens vandaan.
Mogelijk dat je alleen onder bepaalde omstandigheden lekkage hebt bij het achterlicht, bijvoorbeeld in wasstraat, of bij rijden in een regenbui met hogere snelheid (snelweg/buitenweg).
 

EdK

Forumguru
Als dat zo is dan zal je toch watersporen moeten zien ( kalk / zeepresten)
En het beetpakken met de vingers van lampjes, wel als het om halogeen gaat dan geheel mee eens mar met de gewone gloeilampies wel maakt geen enkel verschil.
De keren dat ik een lampje verwissel voor achter dan is het gewoon met de hand en hoef ze amper te verwisselen

De dynamo zal altijd een hogere spanning afgeven dan de accuspanning
Ik zou eens laten kijken naar de spanningsverdeler die de hogere dynamo spanning naar de normale spanning afvlakt.
Als die niet helemaal meer lekker is kan dit het gevolg zijn van de te snel kapot gaande lampen.
Of de lamp zit er niet trillingsvrij meer in en door het rijden veel of te vaak trilt waardoor de gloeidraad vroegtijdig sneuvelt
 

Cordoba

Forumguru
EdK: argumenten van trilling en slechte spanningsregelaar zijn wel juist, maar wel sterk als dan iedere keer hetzelfde lampje kapot gaat, en de rest heel blijft.

Als er een klein barstje of iets dergelijks in het achterlicht zit, zul je alleen aan de binnenkant wat sporen kunnen vinden, maar dan zul je er speciaal naar moeten zoeken. (ik ken tenminste geen mensen die na iedere regenbui of wasbeurt checken of alle lampunits nog droog zijn aan de binnenkant):winkie:
 

EdK

Forumguru
ook na opdrogen van water of zeep moet je resten terug kunnen vinden lijkt me.
Ook als het gaat om een klein gaatje in plastic of rubber gaat.
Dat het een vreemd verschijnsel is dat is buiten kijf

maar als de wagen geen stukkende lamp detectie heeft dan zou ik eens gaan expirimenteren met wat led lampen om te kijken of die er beter tegen kunnen

of hang eens een universeelmeter aan de linker en rechterlamp en kijk eens of er spannings verschillen tussen beide zit.
Dan kom je misschien iets verder in het verklaren ervan, want nu is het gissen
 

niek

Lid
Zal eens gaan meten of laten meten of er spanningsverschillen zijn.. Dit achterlicht had inderdaad vocht aan de binnenzijde omdat het ruber niet goed afsloot. Dat is verholpen. En dit lampje zit voor zover ik kan beoordelen inderdaad wat losser dan de rest, dus die optie is er ook nog. Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan