Knipperlichtrelatie met motormanagementlampje

Spector

Forumguru
Middag allen,

ik wil graag het volgende voorleggen... Ik rij een Octavia II combi RS uit 04/2011 met ca. 97k kilometer, sinds eind februari dit jaar heb ik een soort van knipperlichtrelatie met het motormanagementlampje. Dit wil zeggen dat het lampje regelmatig aanspringt en weer uit gaat. Natuurlijk bij de dealer geweest welke in eerste instantie de diagnose "sensor katalysator / uitlaatsysteem" had, hierop is de sensor vervangen en inderdaad het lampje ging uit. Echter niet voor lang, na een week of 2 ging het lampje weer branden en dus weer terug naar de dealer. Die kwam er in eerste instantie niet uit, omdat de computer wederom aangaf dat de eerder vervangen sensor kapot was. De dealer wilde de auto een dagje houden om de storing verder te kunnen onderzoeken en zo geschiedde.

Uitkomst: 1. brandstoffilter vol en moet vervangen worden + 2. er blijft een klep in het spruitstuk hangen hierdoor moet het complete spruitstuk vervangen worden.

Beide uitkomsten zouden kunnen al vind ik het wat vroeg voor een auto met nog geen 100k op de teller, zijn er meer ervaringen van anderen met bovenstaande?

Tijdens het rijden merk ik niets aan de auto, behalve dan het motormanagementlampje dat de ene dag wel en de andere dag niet brand.

Groet,

Erik
 

Spector

Forumguru
Nee, @Bolkm00d Xenon was (is) standaard in de RS.

Mijn gevoel zegt een beetje dat de dealer, stapsgewijs alles gaat vervangen om zo het probleem boven water te krijgen. Vooral bij het vervangen van het spruitstuk heb ik mijn twijfels, mochten daar problemen mee zijn dan had ik dit toch in het rijgedrag moeten merken?
 

Bolkm00d

Senior Member
Klopt, ik had even 2 letters gemist, RS.
Ooit eens de meest bizzare meldingen gehad door een stroomprobleempje na de inbouw van xenon vandaar.
 

Cordoba

Forumguru
@Spector Heb je behalve de omschrijving ook het nummer van de foutcodes die de dealer heeft gevonden, en weet je ook hoe vaak die fouten zijn gevonden (bij uitlezen moet je dat te zien krijgen). Ik denk dat het de moeite is, om bij een deskundige een second opinion te gaan vragen: ik heb het idee dat de dealer het eigenlijk niet meer weet, maar dat niet toe wil geven.
 

guitar_billy

Senior Member
Ik sluit me aan bij @Cordoba, foutcodes en omstandigheden zijn belangrijk.

Daarnaast kan het bijvoorbeeld zijn dat als de melding van een sensor komt, niet de sensor zelf maar de bekabeling of een stekkerverbinding slecht is. Of zelfs een ingang/uitgang van de ECU.

Dus alleen een foutcode is ook niet heilig. Heb er al teveel garages blind onderdelen door zien vervangen, zonder problemen op te lossen. Alleen de klant kost het vaak veel geld. Goed foutzoeken is een kunst op zich.

Succes.


p.s. als een klep in het spruitstuk niet werkt kan ik me voorstellen dat het een foutmelding bij een sensor geeft (mengsel niet goed).
 

Antera

Donateur
Ik ga uit van een slecht contact in de aansluitingen dit zou de reden wel kunnen zijn van het lampje. Maar dan de vraag gaat het lampje vanzelf uit tijdens het rijden of alleen bij een herstart?
 

Spector

Forumguru
Sorry, @Cordoba @guitar_billy en @Antera was er even een paar daagjes tussenuit.

@Cordoba, foutcodes ga ik opvragen bij de dealer. Ook ik heb het idee dat hij het niet meer weet en nu net zo lang onderdelen blijft vervangen tot het lampje niet meer brandt.

@Antera, het lampje gaat niet tijdens het rijden uit, dit is bij het starten voor een nieuwe rit. Wel gaat het lampje soms branden tijdens het rijden, of brandt reeds bij het starten. Het kan zijn dat het lampje bij meerdere ritten op 1 dag brandt om vervolgens de volgende dag de gehele dag niet te branden.
 
Bovenaan Onderaan