Knop ventilatieregeling

Okki

Donateur
Het is geen Skoda (VW Touran) maar de knop zit ook in een O1 dus hierbij de vraag:

Het blijkt dat de verwarmings toevoer keuze knop (?) waarbij je regelt lucht op voorruit of voeten of gezicht enz. (de rechter dus) een halve slag verkeerd zit. Op stand voeten blaast hij op de voorrruit en andersom. Is de knop er zo af te trekken (voorzichtig geprobeert, lukt niet) of moet het ombouwframe er eerst vanaf en dan iets met een boutje of schroefje?

608bb3ced70da326d4924b3188e4dfa4.jpg

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
eraf trekken kan zover ik weet. Vergt wat moeite. als ik het goed had zit daar zelfs een lampje achter om het streepje te verlichten in de knop

Okki

Donateur
Ik ben eruit, en toch niet.
Knop eraf trekken met tang (stukje rubber ertussen tegen beschadigen)
Echter de knop kan er maar op één manier op, dus 180 graden draaien lukt niet.
Ik vermoed dat toch ergens de bowden kabels los moeten, maar dat lijkt met een arbeidsintensief werkje.
Dan maar zo, ff onthouden dat de knop net anderom moet staan

Okki

Donateur
Ik merk wel dat als je de luchttoevoer echt draait naar de van onderste stand naar de bovenste stand dat dan automatisch de airco inschakeld. Als je dan weer terug draait schakel de airco weer uit.
Is dat normaal? Had ik bij de vorige Touran nl. niet

Joske

Forumguru
Bovenste stand en airco uit zorgt als ik het mij nog goed voorheb voor een inschakeling van airco om voorruit maximaal te kunnen ontwasemen.

Blijf het toch raar vinden.. Die omgekeerde knop ;)

Okki

Donateur
OK Joske, dat van de automatisch inschakelende handmatige airco had ik inmiddels ook al ergens gevonden. Wel vreemd, want normaliter heb ik die altijd op de voorruit staan. Advies: knopje iets naar links of rechts draaien.

Die omgekeerde knop....tsja......ik ben er ook nog niet uit. Heb de garage al benaderd, krijg ik nog antwoord van.

Okki

Donateur
Bovenste stand en airco uit zorgt als ik het mij nog goed voorheb voor een inschakeling van airco om voorruit maximaal te kunnen ontwasemen.

Vreemd is wel dat dit bij mij ook is als de knop met het witte streepje boven staat, maar de lucht dan uit voetengedeelte stroomt (dus met airco automatisch aan) Dit zal wel door een soort nokje of sleepcontactje aangestuurd worden.

Joske

Forumguru
net daarom dat ik denk dat er iets mis is.. heb je een onderhoudshistorie van de auto? (dashboard er ooit uit geweest?)

Okki

Donateur
Wel onderhoudsboekje, maar daar staat zoiets niet in. Er zit wel een anti-marter schakeling onder de motorkap, dus misschien eens wat aangevreten ?

Antera

Donateur
Heel apart misschien eens een andere knop erop gezet. trek die van de andere kant er eens af dan. Is dat misschien wel omdraaibaar en zijn de knoppen gewisseld?

Bovenaan Onderaan