Knop voor ventilatie vervangen

MisterM

Nieuw lid
Eerst maar even voorstellen, ik ben marco, vader van een prachtige dochter van bijna 1 jaar.en heb 4 weken geleden een zwarte skoda octavia1.6 mpi gekocht en heb mijn seat ibiza ingeruild omdat we iets meer ruimte wilden om ons dochtertje en kinderwagen te vervoeren...( en ook een beetje voor papa natuurlijk! )

Nu heb ik nog niet veel geluk gehad met de octavia die ik bij Rida in terneuzen heb gekocht. Op de afleverdag wilde een monteur de auto starten, maar deze bleek nog in de versnelling te staan en reed een deuk in het voorscherm en de deur. De verkoper beloofde dat de auto incl nieuw spatscherm de volgende dag geleverd zou worden. De deur werd opnieuw gespoten, inclusief extra verf zodat door de haastklus overal bellen in de verf. Ded eur werd opnieuw gespoten en volgens mij direct door de wasstraat gereden...overal swirls op de auto. Tot overmaat van ramp wasde airco lek (wist de monteur, maar niemand vond het nodig om dit te melden of te repareren)
Na reparatie van het lek was de airco de volgende dag weer lek. Na 10 dagen de auto terug, airco werkt, verwarming niet meer..terug naar garage, daar staken ze een temp meter in de ventilatieschacht en deze gaf 32 graden aan. De swirls heb ik inmiddels goed weg kunne poetsen met meguiars ntx 2.0 wax.

Nu is het volgende euvel aan de beurt. Normaal kan je kiezen of je de luchtstroom van de ventilatie op de voorruit of ergens anders moet blazen. Deze knop draait bij mij heel zwaar en er verandert niets aan de luchtstroom.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe ik deze knop kan vervangen/demonteren?

Ik heb het gehad met garage Rida, dus zoek ik het zelf wel uit.

Alvast bedankt
 

Joske

Forumguru
Dag Marco! Welkom op het forum ;)

Een grote hulp voor ons hobbyisten is een motorcode (te vinden in je boekje vooraan of in de ruimte van het reservewiel op de sticker) dat zoekt wat sneller in Elsawin of ETKA. Plus een foto van je interieur in kwestie, dat oriënteert wat gemakkelijker.
 

Rallye

Forumguru
Jemig. Welkom hier. Wat een onhandigheid van de garage. Bij starten koppeling in heb ik altijd geleerd en dat is nu op mijn huidige auto zelfs verplicht - anders start hij niet. Ook met verse lak door de wasstraat is een no go.

Heb je voor die knop geen garantie meer?
 

Blacky

Forumguru
Welkom Marco. Je hebt meteen wel pech met auto lees ik. Je zegt dat de knop zwaar draait. Heb je al geprobeerd met een beetje wd40 zodat de knop een beetje lichter gaat, misschien de klep ook als je erbij kan komen. Hoop voor je dat de problemen snel op gelost gaan worden.
 

MisterM

Nieuw lid
@Joske De motorcode is 7730

@ralley inderdaad onhandig, voor je begint met lessen krijg je al te horen dat je eerst de koppling in moet drukken... Dom
Voor de knop kan ik dit best bij de garage aangeven, ookal heb ik geen schriftelijke garantie. maar ze hebben al meer gesloopt aan de auto dan dat ze het gerepareerd hebben en ik hoop dat ik die knop zelf ook wel kan vervangen.
Na de laatste discussie met de verkoper heb ik besloten ook niet meer terug te gaan naar de betreffende garage.


De foto van de radio etc heb ik van internet geplukt, maar is kwa indeling hetzelfde
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    194,6 KB · Weergaven: 41

Blacky

Forumguru
De foto van de radio etc heb ik van internet geplukt, maar is kwa indeling hetzelfde[/quote]

Bijna hetzelfde als bij mijn vorige 02. Kan proberen om het frontje om de radio loste klikken te beginnen bij de asbak. Gewoon naar je toehalen.
 

MisterM

Nieuw lid
Sorry ik haal motorcode en meldcode door elkaar...:s

Ik heb maar een foto gemaakt van het boekje want dat zijn mij iets teveel codes, letters, cijfers ;)

Het zal BGV zijn.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    292,2 KB · Weergaven: 19

MisterM

Nieuw lid
Uuuhhhh... Lijkt idd meer een U ipv een V.

De knop is trouwens gaan mankeren nadat een monteur van Rida de middenconsole had losgehaald om te checken of temperatuur regel knop nog werkte...deze bleek niet mechanisch te zijn, dus is de boel weer in elkaar gezet. Ik heb inmiddels het frame rond de radio en knoppen verwijderd en nu blijkt het deel van de knoppen gewoon los te zitten! Aan de torx schroefjes heb ik me nog niet gewaagd...daarvoor wil ik graag eerst meer info van wat ik hier achter aan kan treffen e.d.

Ik kan echt iedereen sterk afraden om een auto bij Rida te kopen, laat staan een reparatie uit te laten voeren bij dit bedrijf. De verkopers zijn dom ( krijgen het voor elkaar om een accu booster verkeerd aan te sluiten - op + en andersom) monteurs testen niet voldoende waardoor je 3x terug naar de garage moet omdat het probleem steeds terug keert en ook heeft dit bedrijf een eigen schade herstel afdeling......hier is het ook niet mogelijk om het schadeherstel in 1x goed te doen....
Jammer genoeg was de auto mooi en ruim genoeg om van de aankoop af te zien.
 
Laatst bewerkt:

MisterM

Nieuw lid
Haha, met dank aan "apple" weet niet meer of ik mijn ipad ondersteboven heb gehouden. Of het boekje? :tongue:
Maar de motorcode is inmiddels bekend :)
 

polf

Senior Member
misschien helpt attached PDF om wat meer inzicht te krijgen. lees ook even de aanwijzing die staat bij de kabel afstelling. Als ik lees wat een prutsers het in die garage zijn zou het me niet verbazen dat ze het verkeerd in elkaar gezet hebben.

Succes Polf
 

Bijlagen

  • verwarming,kabel en kastje.pdf
    118,3 KB · Weergaven: 25

MisterM

Nieuw lid
zo, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, bij Rida werken PRUTSERS.

Ik heb net gekeken wat het probleem was
- het frontje dat rond de radio en knoppen zit verwijderd zoals Blacky omschreef.
- radio eruit: de 4 kapjes links-rechts / boven-onder van radio verwijderen + 4 kruiskop schroeven los.
- de unit van de verwarmingsregeling 4x torx schroefjes verwijderen
er dan achter komen dat de flexibele kabel wel vast in de unit zit, maar niet in het stel element voor de luchtverdeelkleppen! ofwel meneer de monteur heeft de verwarmingsregeling los gehaald en zonder te kijken terug geplaatst....!!!
hiervoor moest het dashboard kastje los geschroefd worden, vervolgens de flexibele kabel op de juiste manier (zoals in de duidelijke beschrijving van polf) gemonteerd en de boel in omgekeerde volgorde terug vastgezet.

nu, een half uurtje later zit alles weer op zijn plaats en kan ik de blazer+uitstroomrichting weer zonder problemen alle kanten op draaien!!!

Heren, bedankt voor de hulp...het liefst zou ik het er bij Rida nog even inwrijven, maar ik zal me maar inhouden :) ik weet in ieder geval dat ik in het vervolg een beroep kan doen op de leden van dit forum, dat geeft een stukken beter gevoel dat dat ik naar de geweldige garage van Rida moet.

(Y) THANKS!

Marco... en er kan een slotje op :)
 

Bijlagen

  • foto.JPG
    foto.JPG
    262 KB · Weergaven: 31
  • foto2.JPG
    foto2.JPG
    217,8 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Super dat je het zelf hebt kunnen oplossen!
Maar zou er persoonlijk geen slot opzetten ;), kan zijn dat andere met gelijkaardig probleem nog om extra info willen vragen in dit topic.

Dit topic mag alleen niet vervallen in anti-Rida-comments, dan zou er imo wel een slot op mogen :jaja:
 

MisterM

Nieuw lid
Mag ik ook nog vragen welke maat torx ik zou moeten hebben voor die schroeven van bijvoorbeeld het dashboardkastje?
Ik heb nu maar een flut bitje gebruikt, 1x te vast draaien en de bit is mooi rond ;)
Dan kan ik eens kijken voor een degelijk set torx schroevendraaiers of bits.
 
Bovenaan Onderaan