Kodiaq 1.4 TSI 150 Pk DSG 4x4 van 2017

VincentV

Nieuw lid
Dag iedereen,

Ik sta op het punt om een tweedehands Kodiaq 1.4 tsi 150 Pk met DSG bak en 4x4 aan te kopen van 2017. Wagen heeft bijna 120.000 km gelopen… Ik denk wel goed onderhouden, zo ziet ie er toch uit alleszins…

Nu hoorde ik allemaal horrorverhalen over de TSI blokken van Skoda… dat die enorm veel olie “zuipen” via de zuigerveren, tot wel 5 liter per 1000 km… waardoor uiteindelijk alles in de soep draait en de motor helemaal open moet om de zuigers te vervangen enzovoort… kostprijs +3000 euro…

Nu is mijn vraag: klopt dat? Is dat effectief een gekend probleem bij deze motoren en heeft er hier al iemand zulke nare ervaringen met zijn 1.4 TSI meegemaakt?

Moet ik de aankoop dan toch beter niet doen? ‍

Alvast bedankt voor jullie tijd en raad!
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Horrorverhalen uit het tijdperk vér voor deze 1.4 TSI..!
De generale uit deze Kodiaq kent die problemen niet.
 

Ethy

Lid
Ik denk haast dat dit dezelfde motor & dsg 6-traps combinatie is die ik mijn mijn Tiguan met 4motion had. Die auto heeft in 5 jaar (net ingeleverd) 200.000 km gelopen, vanaf 35.000km gechipt bij Vagtechniek, en heeft nooit motorische of versnellingsbak problemen gehad.
Wel altijd netjes warm gereden, en bij de overgang van 95 naar E10 is er daarna altijd E5 benzine in gegaan.
 

VincentV

Nieuw lid
Hey Ethy,

Ja dat klopt denk ik wel, het is de “CZDA” motor van de VAG-groep en die zat ook in de Tiguan…

Fijn om te horen dat je er nooit problemen hebt mee gehad! Dat schept weer wat vertrouwen… zeker als je hem ook nog eens gechipt had…

Vond eigenlijk 150 Pk uit een 1.4 al redelijk veel.. hoevel Pk had je dan na het chippen?
 

Ethy

Lid
Nooit op de rollerbank gehad, maar volgens Vagtechniek zat het rond de 190pk icm 98/E5 benzine.
Het werd er een wat vlottere auto van, maar echt snel nooit door het relatief hoge gewicht.
 

hemi24

Forumguru
Ik (of beter gezegd m’n vrouw…) heeft de dezelfde 1.4 TSI in een Golf van 2016.
Vorig jaar gekocht omdat ik elektrisch moest gaan rijden voor het werk en daarmee geen auto meer had voor de vakanties met de caravan.
Dit jaar dus de 1.4 TSI voor de caravan gehad en die deed het met hetzelfde gemak als de Kodiaq voorheen…
Gewoon een prima blok. Is trouwens een CZEA in de Golf. Als ik me niet vergis is het verschil t.o.v. de CZDA dat de laatste géén cilinderuitschakeling heeft?
 

VincentV

Nieuw lid
Ja dat klopt volledig, De CZDA draait altijd op 4 cilinders en de CZEA kan doormiddel van speciale nokkenassen 2 cilinders uitschakelen, dit systeem heet ACT (Active Cylinder Technology). Een uitvinding van VW maar ondertussen door veel merken toegepast! Scheelt 0,5 tot 1 liter benzine per 100 Km zeggen ze..
 
Bovenaan Onderaan