kodiaq 1.4tsi 4x4 dsg 2018 / kodiaq sportline 1.5tsi dsg 2023

Vraag;

Ik heb nu de 4x4 uit 2018 en over twee maanden (als het goed is..) de sportline 2023. Helaas niet als optie ook nog de 4x4 er bij (zoals in Duitsland) want die is niet te bestellen in Nederland!!

Iemand hier er al evaring mee? Vooral met optrekken en kracht? Beide met trekhaak.

hemi24

Forumguru
Wat is nu precies je vraag? Je gaat van een 1.4 TSI met 150 pk naar een 1.5 TSI met 150 pk, ik zou weinig verschil verwachten…

En toch denk ik van wel.. Vandaar mijn vraag..

Kom net terug met vakantie en zet de cruise controle aan net voor een bult op 140 (Met dakkoffer en 2x fietsen achterop)
en trekt hem er zo boven op. Ff terug naar de 4 en hups. Vraag mij daarom af om dat ook gaat lukken met de sportline.

Ik heb geen koppel gecheckt. Had verder toch geen andere opties.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klinkt fijn om te horen! Laat het nog wel even weten!

Oja, jammer dat een sportline niet meer pk heeft!! Sportline slaat btw nergens op. De verkoper had hier trouwens ook geen zinnig antwoord op.

Ben wel blij met de aankoop!!

hemi24

Forumguru
Sportline heeft o.a. sportievere bumpers, sportstoelen en een zwarte dakhemel…
Had je een echte verkoper of een stagiaire?

Ik had een 2020 Kodiaq met 1.5 TSI die de caravan van 1500kg met gemak trok.
Doordat ik elektrisch ben gaan rijden (leaseauto werk) heb ik nu privé een VW Golf met de 1.4 TSI die met hetzelfde gemak deze caravan trekt…

Op papier hebben beide blokken hetzelfde vermogen (150pk) en hetzelfde koppel (250Nm).
Ik verwacht daarom niet dat je veel verschil zult merken..!

tim_j

Forumguru
Dat klinkt fijn om te horen! Laat het nog wel even weten!
Het koppel is volgens mij ook hetzelfde bij de 1.4/1.5: 250nm. Wellicht dat de 4x4 iets kortere versnellingen heeft dan de fwd, waardoor de toeren wat hoger zijn bij zelfde snelheid als een fwd. maar goed, denk dat je met hetzelfde gemak gewoon de bult op komt.

Sportline heeft o.a. sportievere bumpers, sportstoelen en een zwarte dakhemel…
Had je een echte verkoper of een stagiaire?

Verkoper.

Ja dat heb ik ook met eigen ogen gezien voor aankoop. Ziet er allemaal net wat strakker uit. Maar bij sportline heb ik, buiten dat alles er strakker uit ziet ,ook iets met meer pk! Maar aan dat verschil doet Skodda niet aan blijkbaar.

Stuur straks wel en foto! Bedankt voor reactie Hemi24 en Tim_j!!

Onderstaand alvast de looks met de juiste kleur stelling en velgen!

EdK

Forumguru
Als ik wat te trekken heb achter een trekhaak dan zie ik liever een hoog Nm dan een PK getal.....
Die Nm sleuren dat gewicht die heuvel op en af en zeker niet die Pk's

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Als motorisch beide auto's gelijk zijn, qua koppel en vermogen, dan zou je weinig effectieve verschillen verwachten in zaken als trekkracht indien er van alles aan de trekhaak hangt.

Maar... een 4WD auto verdeelt z'n krachten natuurlijk wel over vier aangedreven wielen; in precaire situaties (gladheid, hellingen, e.d.) kan dat van voordeel zijn. E.e.a. afhankelijk van de toegepaste banden. En afhankelijk van hoe de regelelektronica het vermogen verdeelt.
En is de massa van beide voertuigen hetzelfde?

Aan de andere kant; er zijn wat meer interne wrijvingsverliezen in een 4WD auto. M.a.w. effectief blijft er van dezelfde hoeveelheid koppel/vermogen minder 'over' aan de wielen.
(mits het vermogen puur motorisch wordt aangeduid en niet als vermogen-op-de-weg)

Bovenaan Onderaan