Koeling motor 1.6 tdi

octavia-diesel

Nieuw lid
Beste diesel tijders 1.6 tdi
Het volgende probleem elk jaar weer....
Als we met de caravan op vakantie gaan en de buiten temperatuur loopt op meer dan 30° krijg ik koelings problemen dan word de motor temperatuur 120° of meer dit gebeurt bij klim die wat langer duurt op de snelweg.
Wat beetje help terug schakelen en langzamer rijden bij 80 km.
Olie temp kan wel 150° aan tikken.
Wie weet waar dit aan ligt?
 

dirkie996

Forumguru
Bij fabrieksinbouw trekhaak is de koeling daar dan niet beter op berekend in tegenstelling bij inbouw achteraf? Zal wel 'n teken zijn, dat de motor aan z'n maximum van z'n kunnen zit? Met hoger toerental rijden, is sowieso beter ( circulatie koelvloeistof gaat sneller)
 

hemi24

Forumguru
Ga je op vakantie, of ben je op de vlucht?!?

Bekend probleem wat je beschrijft, maar met 85 km/h kom je ook wel boven hoor…

:arghh:
 

octavia-diesel

Nieuw lid
Vindt en gij zult zoeken (of zoiets ;)):
https://www.skodaforum.nl/forum/i/olietemperatuur-134-graden.38383/

Hier wordt dit al besproken. 120 graden is niet ongebruikelijk en niet perse problematisch, maar 150 graden is een ander verhaal! Dan moet toch ook je koelwater temperatuur flink omhoog gaan? Ik neem aan dat dit bergop gebeurt, welke versnelling rij je dan en hoeveel toeren?
150 is de olie temperatuur. En water is dan 120°
Tussen 3 en de 4 de versnelling
 

PizzaPieter

Forumguru
Da's behoorlijk hoog! Pffffft. Dat zou ik niet comfortabel vinden...

1500 mógen trekken is wat anders dan dat hij het ook makkelijk kán. En ook onder welke omstandigheden is nogal van belang.
 

PizzaPieter

Forumguru
Op caravantrekker kom ik geen noemenswaardige probleemverhalen tegen met deze motor en caravans tussen 1200-1500kg. Ook in bergen voornamelijk tevreden gebruikers.
 

hemi24

Forumguru
Nee zeker niet 95 op CC moet toch kunnen,
Rij je mooi met verkeer mee en blijft je brandstof verbruik oke
Klopt; qua vermogen kan de motor dat aan, alleen kan ‘ie dan niet genoeg warmte kwijt…
Ik had precies hetzelfde in een Golf 7 variant bij een lange klim.
Alleen lijkt me 150 graden voor olietemperatuur icm 120 graden voor het koelwater niet echt verstandig..!
Zou verwachten dat je dan al een waarschuwing hebt gehad..?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dan mag je blij zijn dat er G13 koelvloeistof in zit, G12(+)(+) was bij 120 graden al aan de kook gekomen. Maar 120 graden kvs temperatuur is niet best, dan is er of iets mis met de koeling, of met je rijstijl. Ik zou de garage er maar eens naar laten kijken.
 

octavia-diesel

Nieuw lid
Hij heeft dit probleem vanaf het begin wilde gewoon weten of meer 1.6 tdi dit hebben en antwoord is ja ik lees ook geen oplossing.
Ja terug schakelen.
 

Tees

Donateur
Ja, andere diesels (niet alleen de 1.6) hebben dat ook. En 130 graden olie en 100 graden kvs temperatuur komen vaker voor. Maar jouw temperaturen niet! Dus ik zou het niet afdoen als 'bekende eigenschap'.
 

hemi24

Forumguru
@Tees: dit is niet uitzonderlijk voor de 1.6TDI EA-288 in MQB modellen…

Wat wel uitzonderlijk is, is dergelijk gedrag van een bestuurder, als je het mij vraagt is dit de boel moedwillig slopen, of het getuigd van gebrek aan technisch inzicht!

Met de 5-bak in z’n 3 en met de snelheid rond de 85-88 km/h zul je zien dat de watertemperatuur weer netjes terugloopt en de olietemperatuur ook mooi stabiel blijft tussen 128 en 135 graden.

Zoals gezegd: qua vermogen kan de motor meer, maar dan schieten beide temperaturen omhoog naar waardes, die de levensduur niet ten goede komen. Zeker niet bij een lange klim!
 
Bovenaan Onderaan