Koelventilator blijft draaien

Gister kwam mijn vrouw thuis met onze Octavia 2 (2.0 fsi uit 2005) en nadat ze de auto in de garage had gezet bleef de koelventilator draaien. De olie temperatuur leek normaal volgens het dashboard en de auto was gebruikt voor een kort ritje van ca 10 minuten.
Dus ik ben eens gaan googlen en kwam opties tegen:
- Ventilator zelf (iets met sensor of kortsluiting ofzo)
- De EBox (vocht? Connector?)
- Een relay in de EBox
- De buiten temperatuur.

Tijdens het zoeken op internet ging de ventilator in eens vanzelf weer uit, maar hij heeft zeker 20-30 minuten staan draaien.

De auto staat eigenlijk altijd in de garage dus vocht in de EBox lijkt me wat vreemd, maar misschien door een plas gereden? De temperatuur volgens het dashboard was 21 graden, dus lijkt me dat de buiten temperatuur sensor ook niet kapot.

Heeft iemand een idee hoe ik de verschillende dingen zou kunnen uitsluiten.
Dat de ventilator uiteindelijk vanzelf uit ging stemt in ieder geval hoopvol.

Thanks!
 

oco1979

Forumguru
Lijk me relaisprobleem,als die zelf uit ga kan ook zijn dat je batterij leeg is nu.
Sensor(s) kan ook zijn
Of zoals je vermeld,vocht in de stekkerverbinding.
 
Als de accu leeg is hoor ik dat vanzelf vanavond als mijn vrouw weer weg wil gaan :deuk:
Maar het leek er op dat het op een normale manier ging, ik hoorde verschillende dingen "klikken" achter elkaar, als of het systematisch werd afgeschakeld.
Kan sowieso het relay vervangen, dat zijn de kosten niet.
 

oco1979

Forumguru
Vooral de stekkers eens controleren op aanslag,roest enz..
Zowel deze van je ventilator als de module.
 

0ri0n88

Forumguru
Draait die ook constant tijdens het rijden? Defecte thermostaat zorgt er ook wel eens voor dat de ventilator sowieso gaat draaien aangezien die geen temperatuur kan meten.
 
De Module? Welke module bedoel je?

Gister bleek in ieder geval dat de accu nog niet leeg getrokken was. Maar bij thuis komst bleef de ventilator weer te draaien. Nu had ik ergens gelezen dat het mogelijk de relay was inde ebox, dus in al mijn wijsheid trek ik de relay er uit en ja hoor, ventilator gaat uit. Relay er weer terug in en ventilator blijft uit, mooi!
Maar nu wilde ik met de auto weg en die startte dus niet meer, kaaaaaak, hij draaide wel rond maar sloeg niet aan.
Wphb er bij gepakt en google om uit te zoeken wat er nou precies op dat relay is aangesloten maar na lang zoeken nog steeds niet gevonden. Een uur later, weet je wat, ik probeer het nog eens. En ja hoor, de auto sloeg aan. Dus ik wil wegrijden, blijk ik geen gas te kunnen geven en blijft hij op stationair toerental. Octavia uit en aan gezet en toen kon ik wel weer gas geven, alleen het lampje brandde voor de uitlaatgascontrolle, misschien door het vele starten en niet aanslaan?
 
@0ri0n8, dat zou ik inderdaad eens moeten controleren. Maar als de sensor kapot is, zou hij dan ook nog automatisch na ca 20 a 30 minuten uitgaan of is dat een soort van noodregeling, dat hij dan voor de zekerheid blijft draaien en dan na een vaste tijd uit gaat.

En zo ja, waar zit die thermostaat?
 

0ri0n88

Forumguru
@DeKleef helaas ben ik niet zo technisch onderlegt om die hele vraag te kunnen beantwoorden. Vaak is het wel zo dat die ventilator draait bij een defecte thermostaat als een soort noodloop. Wellicht weten meer mensen hier er wat over ;)
 
Het gekke is dat het probleem niet meer optreed. Maar ik ga het nog wel ff goed in de gaten houden.
 

oco1979

Forumguru
Themperatuursensor werkt met een weerstand.
Als je daar een slecht contact hebt in de fiche,is de weerstand anders.
 

Octavia32

Forumguru
Voor wat het waard is, bij mij zat de relaisbox niet goed dicht.
Hierdoor heeft zich hierin vocht gevormd en ging bij mij ook de ventilator ook constant aan.
Uiteindelijk is bij de garage de gehele box leeg gehaald(zat namelijk tot onder in de box) en droog geblazen en daarna alle relais en zekeringen terug geplaatst.

Ps
Maak een foto van de relais en zekeringen voordat je zoiets doet.
 
@Octavia32 Bedankt voor de tip, maar door schade en schande had ik me dat ook al aangeleerd. Doordat ik ooit een zekering op de verkeerde plek terug had gezet deed de radio het niet meer ;)
 
Heb zelf ook een probleem gehad met een ventilator. Die bleef ook draaien terwijl het contact al uit was.
Het bleek toen dat het regelunit die in de ventilator zit defect was. Helaas moesten ze toen het de hele ventilator vervangen.
 
Bovenaan Onderaan