Koelventilator draait meteen na opzetten contact

Malinwa

Senior Member
Beste Skoda-liefhebbers,

Ik heb sinds een aantal weken een probleempje met mijn Octavia RS TDI.
Van zodra ik het contact opzet begint meteen de koelventilator aan de radiator luid te blazen.
Ook tijdens het rijden blijft de ventilator continu draaien.
Na het afzetten van het contact blijft de ventilator nog een minuutje nablazen en daarna valt deze uit.
Ik een OBDEleven dongle en na het uitlezen kwam deze storing er op:
P048000: Cooling Fan 1 Control Circuit

Ik doe mijn onderhoud bij een lokale VW specialist en heb dit probleem ook bij hun vermeld.
Na de kleine onderhoud en diagnose kreeg ik te horen dat er een nieuwe koelventilator unit moet worden gemonteerd. Kosten incl. montage: €928

Dit vind ik best prijzig voor het vervangen van een ventilator. Kan dit kloppen?
Ik vind het ook nogal vreemd dat ze de ventilator willen vervangen (aangezien deze nog werkt) of zit er ook een control module op de ventilator dat communiceert met de ECU?

Hebben jullie enig idee of dit kan kloppen wat mijn garagist zegt en/of dit op een andere manier valt op te lossen?

Alvast bedankt.

Mvg, Tom/Malinwa
 

tim_j

Forumguru
Is er niet een sensor te zien in de radiateur? Klinkt een beetje als een thermosensor die een te hoge waarde doorgeeft en de fan als een jekko laat draaien
 

Tees

Donateur
Ik zou ook als eerste gokken op een temperatuursensor, maar weet niet uit m'n hoofd waar die zit.

Onze rots in de foutcode-branding Gerrit Speek geeft als mogelijke oorzaken aan 'Bedrading en/of aansluitingen defect' of 'Motor aanjager defect'. Dat laatste lijkt me niet, dus een probleem met de bekabeling of aansluiting is ook nog een optie.

Edit: even in ETKA gekeken, volgens mij zit er weinig electronica in de koelventilatoren zelf. De thermostaat is nr 56 op bijgevoegd plaatje. Waar die precies zit moet je dan misschien zelf nazoeken door leidingen te volgen.
44079eb46ff8bc885e80f2452cb3bcae.jpg



Een kleine 1000 euro lijkt me trouwens ook extreem veel geld voor alleen de ventilatoren, vraag me af of ze niet veel meer willen vervangen (en dat niet zo helder uitgelegd hebben).
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Forumguru
Koelventilator vervangen ? Als je die ventilators bedoelt die tegen je radiator hangen, is dat wel duur :/ (tenzij die unit 700€ kost ofzo).
Die kan je er redelijk simpel uithalen zonder veel te demonteren.

ps; als ge van malinwa bent, der zit (of zat) ene in de Leemputstraat vroeger, PH Motorsport. Goeie mecano!
Anders weet ik nog ne vw specialist in Elewijt, garage MVW
 

Tees

Donateur
Nog een gedachte nav de post van Peter: kan je de koelvloeistoftemperatuur uitlezen? Uiteraard heb je t metertje op je dashboard, maar echt met VCDS/OBDeleven uitlezen van bepaalde meetwaardeblokken zou meer info kunnen geven waar het probleem zit.
Het kan ook zomaar dat er meer dan 1 sensor ingebouwd zit voor de koelvloeistoftemperatuur, moderne auto's zitten behoorlijk vol met sensoren.
 

tim_j

Forumguru
In de vag periode 1974-1991 bestond de temperatuurhuishouding al uit 2 tempsensoren 1 voor de tellerbak, 1 voor de motor, en een thermsensor in de radiateur die de fan op een bepaalde waarde laat aanslaan.

Maw, er zijn zeker weten meer sensoren dan 1:D
 

Malinwa

Senior Member
Even een update... Het heeft even geduurd, mijn excuses daarvoor.
Toch bedankt voor het meezoeken iedereen.

Ik heb alles gelezen en toegepast in hoeverre dat mogelijk was voor mij.
Helaas heb ik niets gevonden en ben ik naar een andere garage geweest voor een 2de opinie.
Ook daar zijn ze het gaan uitzoeken en kwamen ze tot de conclusie dat de electronica in de ventilator stuk is en dat er dus een nieuwe ventilator in moet (de regelunit zit dus inderdaad in de ventilator zelf). Kosten: 930 euro :sterretjes:
Aangezien dit toch al de 2de garage is die tot deze conclusie komt heb ik besloten om de ventilator te vervangen. Wel een hele smak geld weg maar het enorm storende geluid van de ventilator is nu eindelijk verdwenen.

@tim_j In hoeverre ik alles kon bekijken heb ik geen sensor gezien bij de radiateur. De temperatuurwijzer van het koelwater ging zoals gewoonlijk naar/tot 90 graden. Ook via OBDEleven kreeg ik een normale temperatuurwaarde te zien.

@Tees Bedankt voor meedenken en dit schema. Ik heb geprobeerd om zo goed mogelijk de leidingen te volgen maar veel heb ik eigenlijk niet kunnen zien. De koelvloeistoftemperatuur kon ik via OBDEleven uitlezen en die gaf normale waarden aan.

@Timmer Het ging inderdaad over de ventilator die tegen de radiator hangt, die unit is dus effectief zo duur zoals je zei (687 euro excl. btw). Ik ben van Kortenberg, dus niet van Mechelen zelf maar 't is wel in de buurt. Elewijt is niet ver voor mij dus mijn volgende onderhoudsbeurt kan ik daar wel eens langsgaan. :pieker:

@Antera De electronica zit inderdaad in de ventilator zelf. Helaas was deze stuk en niet mijn thermostaat. Dat had mij wel wat geld bespaard.

Maar goed, het is nu gemaakt en ik ben verlost van het enorme lawaai dat die ventilator maakt.
 

Timmer

Forumguru
@Malinwa , ik heb net even de prijs opgezocht van dat onderdeel bij mijn leverancier, das inderdaad een duur stuk €655,44 excl (maar tis niet op voorraad bij hun).
Ik dacht dat ge van de kanten van Mechelen waard, wantja, "malinwa" :D Dan zulde wsl wel ne kakker zijn :yeehaa:
Al bij al, het is gerepareerd en in orde, das wat telt natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Fijn dat t gefixt is. Overigena loont t zeker bij dit soort bedragen enorm om online eens te kijken: zie ze daar van goede merken voor €300-400 langskomen. Scheelt toch een slok op een toch al flinke borrel.
 
Bovenaan Onderaan