koelventilator

bertje

Lid
Sinds enkele dagen blijft de koelventilator nog even nadraaien wanneer ik de auto in de garage zet, op zich niks ergs maar hoorde dat hij harder draaide dan anders.
Dan maar eens even onder de kap gekeken en blijkt nu dat alleen de grote draait terwijl ik er eigenlijk vrij zeker van ben dat ze vroeger alle twee draaide, de grote en de kleine.
Kan iemand eens even zien wat ze bij hem doen?

bertje

Lid
ok heb al gevonden in het forum, wist dat ik het ergens al eens tegengekomen was.
Morgen dus eens langs de dealer.

Gieliovd

Forumguru
Vergeet ons niet de uitkomst mede te delen! Zo leren wij allemaal weer van jouw probleem.

Bedankt en succes!

reeseend

Forumguru
Ik heb dit ook een keer gehad met mijn skoda. Langs de Dealer gegaan en daar heeft een monteur de testcomputer aangesloten. De 2e ventilator was defect waardoor de andere bijna continue hard draait en langer draait bij het afzetten van de motor. Dit was voor mij gelukkig een garantie geval en natuurlijk perfect verholpen.

bertje

Lid
Vandaag dus langs de dealer geweest, auto aan de diagnose pc gehangen maar geen fout uitlezing, zal dus waarschijnlijk niks zijn.
Dealer kan wel niet dadelijk een uitleg geven hoe dat het komt, geeft gewoon de raad om te wachten tot de volgende beurt bij 120 000 km.

bertje

Lid
inderdaad dat zei de technieker ook, dan de airoc maar volop op gezet maar de tweede fan de kleine dus ging toch niet draain, zullen maar verder gaan op de computer die zegt dat er niets scheelt, als iemand eens zin heeft om bij hem te zien mag hij het resultaat altijd laten weten.

yup

Lid
Ze horen beide te draaien, heb een O2 2.0 TDi met climatronic en bij mij draaien ze allebei als de airco aan staat. Niet super hard, dat is alleen als het heel warm is, dan draaien ze beide in turbo mode.

Dus dat eentje draait is zowiezo niet goed. Hoort niet. Zou dat laten nakijken want neem aan dat er niet voor niets 2 zit.

Trouwens fanproblemen zie je niet altijd met de computer volgens mij hoor! Dus zou het toch effe opnieuw laten nakijken.

Kan de motor van de fan zijn, de zekering etc. kan van alles zijn.

bertje

Lid
oke bedankt voor de reactie was ook vrij zeker dat ze dat vroeger beide deden, van de week op een avond eens terug naar de dealer, kan niet zoveel kwaad nu denk ik vermits koelvloeistof temperatuur nog altijd mooi 90 graden is, maar er zitten inderdaad twee fans in voor iets

Ronnie

Forumguru
Toen je hebt getest met de airco aan, was de uitstroomlucht toen ook echt koud(4*)? Als het aircosysteem een te lage vuldruk heeft (kleine lekkage) werkt het n.l. niet (droogloopbeveiliging voor compressor) en zal dus de tweede fan ook niet bijspringen.

Gieliovd

Forumguru
Buiten al dat zou ik met er niet te druk om maken hoor. Als de motor niet te warm wordt dan is alles prima. Buiten dat het fannetjes best alleen voor de A/C kan zijn, dan zou die bij stilstaan minder effectief zijn?

Kun je de fan niet even kortsluiten dat je weet of hij nog draait? Zekering checken.

Vandaag dus langs de dealer geweest, auto aan de diagnose pc gehangen maar geen fout uitlezing, zal dus waarschijnlijk niks zijn.
Dealer kan wel niet dadelijk een uitleg geven hoe dat het komt, geeft gewoon de raad om te wachten tot de volgende beurt bij 120 000 km.

Beide ventilatoren horen te draaien, en meestal gaatde kleine defect

reeseend

Forumguru
De kleine Fan is waarschijnlijk defect. Daardoor draait de grote veel harder dan normaal. Dit is een beveiliging in het koelsysteem. Dat de computer geen fout aangeeft wil natuurlijk niet zeggen dat er geen defect is. Even naar een goeie Garage gaan en een monteur laten kijken. Suc6 met de reparatie :)

Bovenaan Onderaan