Koelventilatoren voor bij de radiator/condensor

Vlaar032

Senior Member
Als ik onze ouwe trouwe Octavia 2.0XLS start (uit 2000), en ik kijk daarna onder de motorkap, dan lopen de ventilatoren allebei al meteen.
Nou dacht ik eigenlijk dat die alleen maar gingen draaien als het nodig is. Bij warm worden en bij gebruik van de airco.
Ik vind ook dat de motor langzaam warm wordt.
Zit daar misschien een temperatuur aansturing die niet meer goed is?
Ik krijg géén geel motor-storingslampje te zien. Er is wel een tijdje geleden een nieuwe temperatuur sensor ingegaan, die zorgde daarvoor wèl voor een geel motorstoringslampje met een code.
Is dit iets wat nagekeken moet worden?

Gieliovd

Forumguru
Je temperatuurvoeler is niet helemaal lekker meer?

Gaat dus om de schakelaar in je radiator. Zit ergens in een hoek met wat draadjes erop.

Check eerst eens op sluiting tussen deze draden.

Ronnie

Forumguru
Zit bovenop de koeler, Thermoschakelaar is op de afbeelding pos. 1.

Bijlagen

• Thermoschakelaar Octi 1.jpg
    Thermoschakelaar Octi 1.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 37

Vlaar032

Senior Member
Update koelventilatoren.

De garage heeft 2 sensoren vervangen. Eén in het blok en die ene van het tekeningetje (waarvoor dank nog!)
Maar volgens mij was het niet nodig achteraf, of ik snap gewoon niet hoe het werkt. Haha die kans is groot aanwezig!

Motor koud, je start'm, en je zet de kachel uit (climatronic) draaien er geen ventilatoren.

Op het moment dat je de climatronic aanzet beginnen ze beide te lopen. Het lijkt op een soort "lage stand". Ook als de motor dus nèt aan is.

Dus wil ik de motor snel warm hebben, kachel uitdoen? :uitlachen: Dat is ook de Peugeot 404 methode van mijn vader uit 1969...Alleen die liep dan altijd weer heet!

Bovenaan Onderaan