Koelvin afgebroken, zelf vervangen?

Havana

Forumguru
Er is een stuk van mijn aircofan afgebroken. Merkte dat de auto enorm begon te trillen bij airco aan.

Is dat zelf makkelijk te vervangen? Zit maar weinig ruimte volgens mij. Iemand een beschrijving?

85B1AD49-1F70-4D17-A778-2F67E7AA6B3B.jpg

Havana

Forumguru
Inmiddels al via Google gevonden: bumper moet eraf, net als radiator enz. 1,5 uur werk voor een prof.

Ok daar gaat papa dus helemaal niet zelf aan beginnen.

Dinsdag breng ik m naar de garage.

Havana

Forumguru
Voor mijn gevoel wel. Ik heb nooit iets geks gehoord oid. Wel dacht ik een paar dagen geleden als een brom te horen. Maar zoals dat dan gaat met dat soort vermoedens: eerst druk je ze weg onder de noemer "het zal wel niks zijn". Vandaag was er echter geen ontkomen meer aan.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals het eruit ziet, voor zover het op de foto is te beoordelen, lijkt het erop dat bij het bovenste breukvlak op de foto een kleine beschadiging is geweest die verder is gaan lopen als scheur en uiteindelijk geresulteerd heeft in een vermoeiingsbreuk. De uiteindelijke oorzaak kan bijvoorbeeld een schroevendraaier zijn die er op is gevallen met de punt, steenslag, of een ander onbenullig voorval.

Chrisiewizzie

Forumguru
Balen! Succes. Als je het afgebroken stuk nog hebt zou je kunnen proberen het te lijmen. Dat heb ik vroeger bij een Citroen XM toevallig een keer gedaan. Heeft het toen de hele vakantie uitgehouden, voordat er andere zaken stuk gingen en de auto naar de sloop ging.

Spierings

Forumguru
Die krijg je er waarschijnlijk zo wel uit.. Gewoon even het complete ventilator pakket van de radiator af pakken.

Bij golf/a3 al diverse malen gedaan. Deze hebben een vergelijkbaar motorcompartiment. Ligt op de brug in 10 minuten ernaast.

Havana

Forumguru
Vond dit filmpje, ziet er idd niet heel moeilijk uit.

Echter heb ik geen luchtschroevendraaier en ook geen brug bovendien weinig tijd komende week dus ik breng m lekker naar de garage.

turboturbo

Forumguru
Dan valt het vast qua kosten ook wel mee. Een monteur pakt het ding er misschien ook zo in 10 min uit....

Havana

Forumguru
Ding zelf kost zelf zo'n 150 piek als ik Winparts enz mag geloven. Uurtje arbeidsloon zit je op krap 200 euro.

Vanmiddag maar na het onweer naar Groningen rijden vanuit Zeist. Lekker oldskool arko ipv airco ;) Die verwende kinderen van me kunnen eens aan den lijve ondervinden hoe het er vroegah aan toe ging :D

Spierings

Forumguru
Vond dit filmpje, ziet er idd niet heel moeilijk uit

Echter heb ik geen luchtschroevendraaier en ook geen brug bovendien weinig tijd komende week dus ik breng m lekker naar de garage.
Lucht schroevendraaier is niet nodig, zijn parkers die heb je er zo uit.

Zou niet zomaar een ventilator bestellen. Ventilator setup is bij VW Audi diverse malen veranderd, zo ook bij Skoda lijkt me.

Bij vroege 2003-2006 modellen moesten we altijd de complete setup vervangen.
Dus gewoon eerst kijken naar het nummer op de ventilator!!

Kogamyata

Senior Member
@EdK Dat is volgens mij ook zo. Regelmatig kijk ik naar AirCrash investigation en daar laten ze ook die breuken zien die uit kleine onbalans door haarscheurtjes ontstaan. Door middelpunt vliedende kracht gaat het bij onbalns gegarandeerd 'n keer fout. Vervangen is m.i. de juiste weg.
Groeten,
Joop.

EdK

Forumguru
Wel @Helmond42 ik heb het in praktijk met dakventialtoren gezien.
De schoepen daarvan vervuilen namelijk waardoor de zuig / blaas capaciteit minder word.
En vanuit kantoor vond men dat we deze maar eens tijdens onderhoud schoon moesten maken.
Maar ja als deze dan niet uitbouwt zodat je er goed bijkomt dan haal je vuil weg aan ene kant maar aan andere zijde word het vergeten omdat men er niet bijkomt.
En tsja dan bij zo'n schoonmaak is deze fan volledig in onbalans met alle verdere gevolgen.

Havana

Forumguru
De rit naar Groningen zonder airco ging i.i.g. prima, mede dankzij de (tijdelijk?) veel lagere temperaturen van gisteren. Begon rond de 22 graden, op een bepaald moment in het noodweer daalde de temperatuur zelfs naar 18 graden. De arko hadden we dus niet eens nodig ;)

Havana

Forumguru
Auto vanmorgen naar de garage gebracht en om 10:00 hingen ze al aan de lijn. Ze konden geen losse fans bestellen, alleen een complete unit. Of ik daarmee akkoord was. Nou, eigenlijk niet want op Winparts enz. staan ze gewoon. Ontstond vervolgens een beetje een welles-nietesdiscussie. Zou natuurlijk kunnen dat @Spierings gelijk heeft.

Met het oog op mijn naderende vakantie schoorvoetend akkoord gegaan.

Dat wordt ruim 400 euro afrekenen :(

Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Nou @Havana, dat had ik beslist niet gedaan. Ik had de fan besteld of zelfs op de sloop gehaald en die er door alternatieve garage in laten zetten. Ik had nog wel 'n adres voor je. Ik wou dat eigenlijk al eerder zeggen maar dacht:"Die Havana is 'n doorgewinterd persoon en die zal ik maar niet met mijn bemoeienissen opzadelen". En ja nou heb je toch nog de poppen aan 't dansen. Maar helaas...
Succes verder met de auto, prettige en vooral probleemloze vacantie en gezond weer terug.
Houdoe,
Joop.

Havana

Forumguru
Nou @Havana, dat had ik beslist niet gedaan. Ik had de fan besteld of zelfs op de sloop gehaald en die er door alternatieve garage in laten zetten. Ik had nog wel 'n adres voor je. Ik wou dat eigenlijk al eerder zeggen maar dacht:"Die Havana is 'n doorgewinterd persoon en die zal ik maar niet met mijn bemoeienissen opzadelen". En ja nou heb je toch nog de poppen aan 't dansen. Maar helaas...
Succes verder met de auto, prettige en vooral probleemloze vacantie en gezond weer terug.
Houdoe,
Joop.
Dat had ik normaal gezien ook gedaan maar zoals aangegeven ontbreekt het me momenteel aan de tijd. Volgende week maandag vertrek ik.

Spierings

Forumguru
Nood breekt wet, je hebt weinig keus als je maar een klein beetje tijd hebt. Mooi dat het opgelost is.

Bij de dealer zijn ze ook los verkrijgbaar, alleen dan staat er bij dat je van voor een bepaalde datum (leeftijd auto) de complete set moet vervangen. Maten en montage is net wat anders.

Bovenaan Onderaan