Koelvloeistof lekkage greenline 1.2 tdi

wim0123

Nieuw lid
Inmiddels bijna 90000 fijne km's gereden , maar sinds enige tijd vindt ik regelmatig wat koelvloeistof onder wagen , tpv het gaatje in de onderplaat. Moet ca 0,25l bijvullen na 1000km .
De dealer kan het niet vinden, is afgeperst er was toen geen lekkage te zien. Lijkt ergens een klein lek te zijn .
Lijkt erop dat bij wat zwaardere inzet op korte stukken het meer lekt dan bij rijden op 100km snelweg.
wie heeft tips?
 

Noord26

Forumguru
De dealer kan alleen druk op het systeem zetten als de auto stilstaat/ uit staat. Waarom heeft hij dit gedaan? Een van de eerste dingen die gecontroleerd zouden moeten worden is een lekkende waterpomp. En die draait alleen als de motor loopt. Is die ook gecontroleerd?
 

wim0123

Nieuw lid
klopt, er is alleen gecontroleerd bij stilstaande , welliswaar warme motor. Toen kon geen lekkage of duidelijke sporen gezien worden volgens de dealer.
 
tegenwoordig kunnen ze ook ala CSI controleren , door middel van een goedje erin te doen en dan een paar dagen rijden en dan
met uv bril en blacklight de lekkage proberen op te sporen . De garage heeft deze methode met me airco geprobeerd lijkt me dat het ook met
het koelvloeistof systeem kan??
 

Cordoba

Forumguru
Vraag eens of de dealer de dop van het koelvloeistofreservoir wil wisselen met een andere auto. In de dop zit het veiligheidsventiel dan bij overdruk wat laat ontsnappen (koelvloeistof in gasvorm?). Als het veiligheidsventiel niet goed sluit na openen, of bij te lage overdruk opengaat, verlies je ook onnodig koelvloeistof, dus vandaar de suggestie om de dop te wisselen. Bij afpersen staat de pomp op het gat van de dop, dus die wordt dan ook niet meegetest bij het afpersen.
 

Cordoba

Forumguru
Kachelslangen zullen dan toch bij de aansluiting onder de motorkap moeten lekken, maar afpersen had dan ook wat moeten laten zien. (lekkage in interieurdeel zal geen vloeistof via onderste afdekplaat laten weglopen).

Het beste is gewoon kijken of je ergens sporen van koelvloeistof onder de motorkap kunt vinden, als het op de onderplaat komt te liggen en via een gaatje wegloopt, zou je toch ook sporen moeten kunnen vinden.

Wat de opmerking van Peter-036 betreft: de dop kan wél de oorzaak zijn, als je de auto warm wegzet, kan door wegvallen van rijwind de temperatuur nog ietsje verder oplopen, en dan kun je dus wat damp/vloeistof krijgen die via het veiligheidsventiel naar buiten komt. Dat loopt naar beneden en komt dan op de plaat onder de motorruimte terecht, en dat zie je dus bij een gaatje in de plaat de motorruimte verlaten.
 

erik2907

Actief lid
Bij een warme motor kan het ook zijn dat leidingen uitzetten / rubbers flexibeler zijn waardoor er bij afpersen niets lekt. Bij koude motor krimpen deze / worden ze stugger waardoor wel lekkage kan ontstaan. Een 10de millimeter is al genoeg hiervoor.

Tip: auto 's avonds parkeren bij de dealer en de volgende ochtend afpersen zonder de auto te starten!
 

wim0123

Nieuw lid
bedankt voor alle reacties, ik ga het eerst proberen met een nieuwe dop op het expansievat. besteld a 12€. Kan ik dat wellicht uitsluiten.
En ja er zit een slangetje van expansievat naar de radiateur.

Lekkage gaat momenteel erg langzaam, sinds ik na een rit de moter nog even stationair laat draaien alvorens hem uit te zetten. Bij warme moter staat niveau nu bijna max, bij koude motor net onder min.
 

wim0123

Nieuw lid
ja er komt echt koelvloeistof onder de auto te liggen , mooi helder roze kleur en een beetje vettig.
Of er bellen onstaan zal ik morgen eens controleren. Niveauverschil is denk ik ook normaal.
 

Cordoba

Forumguru
Eerst maar even kijken wat de nieuwe dop oplevert, als dat niet de boosdoener is, dan heb ik het idee dat dit zo'n probleem is dat achteraf heel logisch is, maar vooraf lastig te tackelen.
 

wanderer

Senior Member
laaat de motor goed warm draaien met geopend koelvloeistof expansievat, alleen bij warme motor zul je bellen zien.....heb ervaring met jeep met 3 lekke cilinders...
 

EdK

Forumguru
Als ik lekke koppakking heb dan hoef ik toch niet te bellen blazen ?
Dan zie ik dit toch ook al aan de witte rook uit de uitlaatpijp ?
 
Bovenaan Onderaan