Koelvloeistof lekkage rond het reservoir

Hallo forumleden,

Sinds het wat kouder is geworden lekt mijn Fabia combi 1.2 TDI GL koelvloeistof rond het reservoir, de garage heeft de auto nagekeken en daar kwam niks uit, het reservoir is nog niet op druk gezet maar mijn vermoeden is dat het reservoir lek is, maar nou las ik ergens dat het ook aan de dop kon liggen.
Graag hoor ik van jullie wat ik het nu het beste kan doen, zelf denk ik dat ik bij het volgend onderhoud in januari maar gewoon het complete reservoir laat vervangen, dat kost de wereld ook niet volgens mij. Maar misschien hebben jullie tips die werken!

Gr Robin!

Tees

Donateur
Eerste waar ik aan dacht was ook de dop. Maar je zou aan de plek van de lekkage moeten kunnen zien waar het lek ongeveer zit. De aansluitingen van de slangen zijn ook klassieke plekken waar lekkage kan zitten.

Dat is dus het gekke, er is niet één plek waar het het ergste is. Het druppelt gewoon ergens en mijn vermoeden is inderdaad ook de dop dus maar eens bestellen en kijken hoe dat gaat

Eerst hier maar eens mee beginnen, ik ben benieuwd!

Bijlagen

• IMG_20241110_190902.jpg
    IMG_20241110_190902.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 28
De dop is ondertussen vervangen en het blijft lekken, thermostaat doet goed zijn werk, de kachel komt goed op temperatuur en de koelvloeistof is ook na 15 minuten strak 95 graden en blijft dat ook!
Kortom ik weet bijna zeker dat het vaatje lek is want daar hangen ook druppels aan.
Ik heb een nieuw vaatje besteld dus hopelijk is dit probleem straks opgelost.
Als jullie nog andere suggesties hebben hoor ik dat graag!

Ja daarom ook maar een nieuwe besteld! Uurtje werk voor de garage denk ik, dus kost de wereld ook niet.

Begin nou toch te twijfelen of de druppels niet in de rand van het reservoir blijven hangen vanaf de overloop die er in de buurt zit, kortom of er toch niet gewoon teveel druk in het vaatje ontstaat, de thermostaat is gewoon goed dus wat kan het dan zijn? Een koppakking? Een radiator? Ik zit eerlijk gezegd met mn handen in het haar want ik heb ook gezien alsof het leek of het koelwater kookte (Als in dat het een beetje borrelde) bij warme motor, Volgende week maandag staat in ieder geval een werkplaats afspraak.
Graag lees ik jullie reacties.

Tees

Donateur
Twee opties bij kokend koelwater zonder foutmelding: er zit een lek in het systeem waardoor de druk niet opbouwt, of er is een temperatuursensor ergens kapot.
Ik denk dat dit eerder komt doordat er een lek zit ergens gegeven dat je al sporen van lekkage hebt gezien.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Borrelen (lucht/gas-bellen) die zichtbaar zijn in de koelvloeistof kunnen(!) duiden op een lekke koppakking.
Ter controle een gasmeting in het expansievaatje, wellicht bij een autobedrijf uit laten voeren?

Tees

Donateur
Ik zou eerst dat vaatje eens laten vervangen voordat je al te veel verder gaat diagnosticeren (met bij behorende kosten). Ik meen ook in je bericht te lezen dat je belletjes denkt te zien, dus met enige twijfel?
Als je KVS helder is en de olie geen sludge heeft, verwacht je niet meteen een lekkage van de koppakking.

hemi24

Forumguru
Even motor op temperatuur brengen en vervolgens bij de olievuldop snuffelen; ruikt het zoetig, dan weet je hoe laat het is.

Als het borrelen stopt zodra je de motor uitzet, weet je ook genoeg…

Lijkt me sterk dat met het vervangen van het expansievaatje alles opgelost is.

Bovenaan Onderaan