Koelvloeistof lekkage?

Even kort het verhaal;

Superb combi 1.6 TDI gekocht met 110d km op de teller.

Nu, na 10d km opeens de melding controleer koelvloeistof. Deze stond onder de "min" dus bijgevuld tot de max.

Ik lees op t forum dat een lekker waterpomp nogal eens voorkomt. Omdat mijn garantie (leaseplan occasion) over n maand verloopt wil ik laten checken of de pomp ( een beetje) lek is, zodat ik nog aanspraak kan maken op de garantie.

Is dit iets wat je zelf of een garage makkelijk kan zien?

Heb sinds bijvullen ca. 1500 km gereden, en ik durf niet met zekerheid te zeggen of de vloeistof nog op max staat, of iets gezakt is..

Noord26

Forumguru
Als hij langzaam lekt valt het bijna niet te ontdekken. Onze ging van max naar min in 5000km ongeveer. Toen is hij onder garantie vervangen tijdens een beurt.

Overigens een zeer bekend euvel die waterpompen als ze net meer als een ton gelopen hebben.

Cordoba

Forumguru
Het is ook heel goed mogelijk dat er een luchtbel in het koelsysteem heeft gezeten waardoor het peil ineens fors gezakt is. Ik heb het zelf ooit meegemaakt dat de auto een andere waterpomp (en distributie) had gehad, de auto uitgebreid warm gedraaid bij de garage (tot de fans gingen draaien, en daarna nog 10-15 minuten), en peil tot net boven maximum gevuld. Daarna een rit van 140 km gemaakt, en de volgende rit kreeg ik ook de melding: in die ene rit was het peil onder minimum gekomen, doordat een luchtbel naar boven in het reservoir was gekomen. (bijgevuld daarna 4 jaar/60000 km lang geen druppel meer bij hoeven vullen).

Om te checken kun je allereerst kijken of je sporen van de rozerode koelvloeistof onder de motorkap kunt vinden, de volgende optie is dat de garage het koelsysteem afperst. Als het koelsysteem niet te heet is, de dop van het reservoir, pompje op de plek van de dop schroeven en de boel oppompen om te zien of er ergens koelvloeistof lekt.

De waterpomp is wel degelijk een probleem bij een bepaalde bouwperiode. Mijn Superb is okt 2013 op kenteken gezet en heeft op 89.000km een probleem gehad met de waterpomp. Alles is onder fabrieksgarantie vervangen (incl distributieriem)

dan ga ik er binnenkort maar eens naar de garage, benieuwd of ze met afpersen van het systeem ook zo'n klein lek kunnen opsporen.:pieker:

Tuulster

Forumguru
Als hij langzaam lekt valt het bijna niet te ontdekken. Onze ging van max naar min in 5000km ongeveer. Toen is hij onder garantie vervangen tijdens een beurt.

Overigens een zeer bekend euvel die waterpompen als ze net meer als een ton gelopen hebben.

Heb ik inderdaad ook gehad; bij 120.000km zo lek als een zeef. Pomp is vervangen.

Ben benieuwd, morgen een afspraak staan bij de garage. Na 2500km staat het niveau al halverwege de min en max....

*update*
Garage heeft niks kunnen vinden, geen sporen van de vloeistof op de pomp. Ook een druktest leverde niets verdachts op.

Afgesproken dat ik het peil de komende 3 weken (dan loop garantie af) goed in de gaten houd, mocht het niveau blijven zakken, dan ga ik weer langs........

Desnoods houden ze dan de auto een hele nacht, en laten ze dan het systeem onder druk staan.

Laatst bewerkt:
Nou, een korte update,

vorige week op vakantie, en na 30 km weer de melding "koelvloeistof controleren"..
Je raad het al, deze keer liep de koelvloeistof er meteen uit... Met nog 2x bijvullen uiteindelijk bij Skoda de Meern (Muntstad) aangekomen.

Daar vervolgens geconstateerd dat de pomp het helemaal begeven had. Lekker met een volle wagen, met vrouw en twee kleine kinderen van 3 maanden en 2 jaar op een van de warmste dagen van het jaar.

Uiteindelijk met een vertraging van 4 uur met een leenauto de reis voort kunnen zetten.

Complimenten voor de skoda dealer, die er echt álles aan gedaan heeft (kinderfilmpjes opzetten, huurauto regelen (golf bleek veel te klein) om ons weer op weg te helpen.

Ze hebben zelfs nog contact opgenomen met Leaseplan (waar de auto gekocht is) om de garantie proberen te claimen.
Overigens is deze claim afgewezen, omdat "de auto 2 weken uit de garantie is". Aangezien ik het euvel in de garantieperiode al geconstateerd had, ga ik nu mijn rechtsbijstand inschakelen......

Gelukkig konden we dus wel de reis voortzetten. Op de terugweg de superb weer gerepareerd opgehaald... Nu weer even het vertrouwen terugkrijgen in de Skoda.

oco1979

Forumguru
Ben ook benieuwd.

was dat een gge die voor leasplan werkt.

Want vind dat wel raar ze niets vonden

Bovenaan Onderaan