Koelvloeistof lekt (zichtbaar) weg

MattS

Lid
Hi allen,

Mijn Fabia 1 (1.4 mpi) heeft inmiddels bekende kuren (vocht, raammotor, temp. sensor en meer) gehad en nu heb ik er 1 waarvan ik benieuwd ben of jullie me erbij kunnen helpen wat te doen.

De wagen lekte afgelopen 1,5 jaar kv. Dwz, we moesten eerst elke 200km ongeveer 1/2 litertje bijvullen maar sinds een paar maanden werd dat elke 500km. En gisteren kregen we de bekende melding, piepend en wel dat we moesten bijvullen. Bleek dat het vat 100% leeg was. De motor bleef overigens goed op temperatuur, we hebben er 5 minuten mee door gereden. Maar ik dacht, ik vul even bij en kijk dan even of ik niet iets zie weglopen en jawel, onder de auto druppelde een straaltje. Dat lijkt me niet erg prettig, maar voordat ik naar de garage stap, was ik erg benieuwd naar jullie bevinden/adviezen en mogelijke ideeën over de eventuele kosten.

Wederom: alvast enorm bedankt!

Matt

Spierings

Forumguru
Hoe moet je hier advies over geven, we weten alleen dat deze lekt....

Hij kan overal lekken, slang, waterpomp, koelflens, radiateur, koppakking, etc.

Enigste advies wat ik kan geven is dat je iets meer aandacht aan onderhoud moet besteden.... Dat zal ook achterstallig zijn aangezien je al 1.5 jaar met een lekkage rond rijd..

Skoda-MAN

Forumguru
Als het zo hard lekt dan moet je de oorzaak makkelijk kunnen vinden, variërend van een lek slangetje, waterpomp tot een gescheurd motorblok.
Kosten tussen de enkele Euri's tot meerdere duizenden €

Rallye

Forumguru
Het moeten bijvullen van koelvloeistof is wel een teken dat er iets mis is. Er anderhalf jaar mee doorrijden zou niet mijn keuze zijn. Lekkage is vaak, in mijn ervaring, de pomp (zowel bij mijn 206GTI als bij mijn Octavia RS FL vervangen). Jij hebt echter al langer een probleem, dus mogelijk ligt het ergens anders. Een pomp kost niet erg veel geld, maar er zit wel wat werk aan vast.

MattS

Lid
Thanks allen!

Ik zie dat ik een typefout heb gemaakt. Niet 200km maar elke 2000km beetje bijvullen :D. En de auto is elk jaar netjes nagelopen en dit euvel is nooit opgevallen, dan wel dat de garage me er op wees dat het een groot probleem zou zijn. Eerlijk is eerlijk, ik heb het ook niet expliciet verteld, maar ik las hier op het forum in meerdere posts dat beetje bijvullen geen probleem is. En ik moet ook beethje rekening houden met wat de auto nog waard is, wbt investeringen er in.

Net de auto naar de garage gebracht. Ze kijken er nu even snel naar, ze dachten zelf slangetje (dat hoop ik uiteraard! :jaja: ) dat los is geschoten. Ik heb ook de suggestie van de waterpomp laten vallen en dat nemen ze mee in de diagnose.

To be continued.

Miko23000

Nieuw lid
Had het laatst ook het was de waterpomp die helemaal vervangen en het was weg koelvloeistof mooi schoon gebleven sindsdien

Bovenaan Onderaan