Koelvloeistof stand octavia 1.6 tdi 2014

• Onderwerp starter Deleted member 17627
  • Startdatum
D

Deleted member 17627

Stand was minimum op reservoir.(km stand 5500km) Dealer heeft bij warme motor gevuld tot rand. Nu 1 dag later is de stand bij warme motor keurig max. Draai ik bij stilstaande motor dop eraf, stijgt de stand weer naar de rand. Goed?

AndreM

Forumguru
Fout!

Koelvloeistof verwarmd zet uit, daarom zit er een min/max streepje op je expansievat en mag het nooit tot de rand gevuld worden! :banghead:
Bij een koude motor zal het niveau tussen min en max staan en aangezien het onder druk staat stijgd het niveau ook nog eens als je de dop los draait.

Bij mij stond het niveau 30.000 km lang ook op min.
Bij navraag bleek dat het bijna bij alle Octavia's voor te komen, want iedere druppel die je er minder in doet is voor de fabriek een besparing van .......liters op jaarbasis.

Monteurtje

Forumguru
Bij mij stond het niveau 30.000 km lang ook op min.
Bij navraag bleek dat het bijna bij alle Octavia's voor te komen, want iedere druppel die je er minder in doet is voor de fabriek een besparing van .......liters op jaarbasis.

Dit heeft niet alleen met besparing te maken. Want voor de Octavia III was het niet zo dat klanten na een paar duizend kilometer terug kwamen omdat het lampje brandde.
Het komt omdat deze motoren moeilijk te ontluchten zijn, doordat het eigenlijk 3 koelsystemen zijn.
Er zit dus ergens een luchtbel die pas na tijdje rijden er eindelijk uit is gegaan.

AndreM

Forumguru
Klopt ook @Monteurtje,

Maar mijn auto werd afgeleverd met een paar kilometer op de teller en zou dan op max. moeten staan als deze nauwelijks gedraaid heeft, toch?

Mijn turbo is vorige maand vervangen en toen kreeg ik hetzelfde verhaal mee dat ik het even in de gaten moest houden.
Ze hebben goed hun werk gedaan, want het niveau was maar een klein beetje gezakt en van de week met een beurt is het op max. gevuld.

Het leuke, of minder leuke voor Skoda.......
Met vorst kreeg ik een foutmelding en na herstarten van de motor was deze weg.
Hiervoor was dus de Turbo voor vervangen, maar na een week had ik het weer.
Toen is het regelklepje van de luchttoevoer vanuit het luchtfilter vervangen en is het niet meer voorgekomen.

Monteurtje

Forumguru
Zo'n klacht heb ik ook een keer gehad. Was inderdaad ook het regelklep. Opvallende was wel na marterschade. En dat komt vaker voor. Die slangetjes zijn een lekkernij voor de marter. Hoe vaak ik die al niet heb gerepareerd of vervangen.

Maar terug komen op die koelvloeistof, bij aflevering hoort alle vloeistoffen op peil te staan. Dus dat hebben ze niet goed bekeken bij het klaar maken.

AndreM

Forumguru
Nee van Marters hebben wij geen last van.
Wel van blaffende honden, krolse katten, krijsende kinderen, en reigers die je vijver proberen leeg te vissen van je mooie koi karpers.
Maar ja, die lusten geen slangetjes. :yeehaa:

Bovenaan Onderaan