Koelvloeistof teveel

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemo

Senior Member
Hi guys :D
Een snelle blik onder de motorkap resulteerde in een verbazing: zie foto.
Volgens mij is het peil te hoog. Hoe haal ik het er uit? Of zal ik het laten zitten?

Thanks! :)

Bijlagen

• koelvloeistof.jpg
    koelvloeistof.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 72

EdK

Forumguru
Het is je expansievaatje en daar zit een overstort op dus maw als je koelvloeistof te heet wordt dan zet deze uit en drukt dan vanzelf de overtollige koelvloeistof de straat op !!
Je vloeistof is inderdaad iets te hoog maar ik zou als ik jou was je er niet te druk om maken !! Dit zal geen problemen veroorzaken en wordt met je aankomende servicebeurt wel aangepakt, en zo niet dan weet je meteen dat je garage niet alles controleert en je wel laat betalen !!

Gieliovd

Forumguru
Precies wat EdK zegt. Er zit bovenin een slangetje dat de overdruk kan aflaten. Het heet zoals hij zegt een "expansievaatje" waarin expanderen uitzetten is.

Als het teveel wordt, zorgt hij er zelf voor dat het eruit gaat.

Beter te veel dan te kort. Geen zorgen maken.

Desperado

Forumguru
Maximum zit er niet voor niks op lijkt mij.Motorolie teveel kan ook schadelijk zijn.Als je er koelvloeistof uit wilt halen zou ik gewoon een injectiespuit gebruiken of een kleine soeplepel.

van_der_P

Senior Member
Gewoon zo laten kan geen kwaad. Het regelt zich zelf als de motor eens goed op temperathuur komt.

Gieliovd

Forumguru
Maximum zit er niet voor niks op lijkt mij.Motorolie teveel kan ook schadelijk zijn.Als je er koelvloeistof uit wilt halen zou ik gewoon een injectiespuit gebruiken of een kleine soeplepel.
Het zit er niet voor niets op. De conclusies van dit topic zijn duidelijk, het heeft geen last.

Motorolie is heel wat moeilijker gezien daar niet even een overloopje op zit! Tja, je carterontluchting, maar als het zover komt...

nemo

Senior Member
Mijn oliepeil zit ook behoorlijk tegen de max aan. Maar liever tegen de max dan te weinig!!

Gieliovd

Forumguru
Precies op de max, daar zie ik het graag.

Olie is het beste met koude motor op een vlakke ondergrond, op het max. peil.

Let wel: met motorolie geldt wel degelijk té veel is niet goed. Dan krijg je het idee van een mixer in je motorblok.

purk

Senior Member
ik wil je niet bang maken ofzo.....................maar als ik dat kleurtje zie en de hoogte van het peil, dan denk ik dat er olie bij je koelvloeistof zit en je misschien een defecte koppakking hebt.

normaal is dit rose.

je hebt nu nog garantie toch?

Gieliovd

Forumguru
Nee, nee, nee! De VAG koelvloeistof is ROZE!

Dit is speciale koelvloeistof.

Die andere kleuren zijn niet origineel VAG, en kunnen andere additieven hebben welke schadelijk kunnen zijn voor bepaalde legeringen.

Ik had er niet eerder op gelet, Purk heel scherp! Als het zo is, laat het even checken!

De koelvloeistof moet helder en bij voorkeur roze zijn.

EdK

Forumguru
Nee, nee, nee! De VAG koelvloeistof is ROZE!

Dit is speciale koelvloeistof.

Die andere kleuren zijn niet origineel VAG, en kunnen andere additieven hebben welke schadelijk kunnen zijn voor bepaalde legeringen.

Ik had er niet eerder op gelet, Purk heel scherp! Als het zo is, laat het even checken!

De koelvloeistof moet helder en bij voorkeur roze zijn.

Ja oke maar die van Nemo heeft al ruim 170K op de teller en als hij nu eens door de vorige eigenaar bij een niet VAG garage in onderhoud is geweest en ze der Fabia eens niet bij een VAG dealer gekocht heeft, dan is de kans erggg groot dat het een ander kleurtje is dan dat rose !!
Neemt niet weg dat ze voor de zekerheid kan kijken of er wel of geen olie in het tankje drijft cq vermengd is !!

purk

Senior Member
Dan maakt het nog niet uit of het groen of rose is !, zolang het maar blank is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan