Koelvloeistof verversen skoda fabia 1.9 TDI 2005

KwinkieJJ

Nieuw lid
Hallo,
Ik wil mijn koelvloeistof graag verversen van mijn skoda fabia 1.9 TDI 2005. Nu heb ik al reeds geprobeerd om het koelsysteem af te tappen via het aftappunt onder de motor(ong op de positie waar de vloeistof uit de radiateur loopt). Hier komt ong 3 LTR en lijkt daarom niet voldoende te zijn omdat er volgens de specificaties minimaal 6,5 in het koelsysteem moet zitten.

Kan iemand mij vertellen of er nog een ander aftappunt is?
 

kansberg

Forumguru
Een ander aftappunt weet ik zo niet, maar heb je de kachelkraan volledig open? Even de motor laten lopen, zodat de waterpomp in werking treedt en deze de kvs naar het aftappunt stuurt.
 

KwinkieJJ

Nieuw lid
bedankt voor je reactie kansberg.
De kachelkraan heb ik nog niet open gezet. Misschien een domme vraag(ben nog niet zo technisch)maar ik neem aan dat ik deze ergens onder de motorkap kan vinden en dat je niet de knop van de verwarming op het dashboard bedoeld.
Kortom...de kachelkraan open zetten, vervolgens motor laten lopen en de overige koelvloeistof die nog in het systeem zit loopt er via hetzelfde aftappunt uit?
 

Spierings

Forumguru
Zitten geen kachelkranen op... En naar mijn weten ook geen aftappunt..

Wil je hem helemaal aftappen dan moet je de thermostaat aan de voorzijde van het blok even losmaken.
 

KwinkieJJ

Nieuw lid
bedankt voor je reactie spierings.
Er zit wel degelijk een aftappunt waar iig de slang die rechtstreeks onder uit de radiateur komt in uitmond. Bedankt voor je tip vwbt het losmaken van de thermostaat. Hier ga ik mee aan de slag.
Ik hoorde btw zojuist ook(van iemand buiten dit forum om) dat de slangen bij de oliecooler er ook af moeten.
 

Spierings

Forumguru
Regelaar op dashboard regelt alleen de kleppen in het kachelhuis, die regelen niks aan het koelsysteem.. Dat is gewoon twee slangen en een verwarmingselement, zit niet eens een ontluchter op omdat het reservoir hoger zit en deze dus automatisch ontlucht wordt.
 

turboturbo

Forumguru
Lastig idd om alles eruit te krijgen.

Er zit inderdaad een aftap kraantje onderaan de radiateur, daar kun je zonder brug redelijk goed bij vanaf de grond. Wel even de voorste bodem beschermingsplaat weghalen. Wat al een stuk scheelt, is als je het deksel van het expansievaatje eraf haalt, en daar met je mond in blaast. Zo kreeg ik er nog wel aardig wat uitgeperst.

Ik heb het ook eens gedaan, nadat ik het thermostaathuis van mijn fabia had vervangen. Het lastige is dat het meeste KVS in het 'grote' circuit zit met daarbij de radiateur. En dat gaat allemaal pas goed open (communicerende vaten verhaal) als de thermostaat geopend is. Die gaat pas open als de temperatuur boven de 87ºC komt. Ergo, als de motor goed belast wordt (de koeling van de Fabia is overigens ruim bemeten naar mijn idee; ik moest iig altijd erg m'n best doen om de temperatuur van de KVS boven de 89ºC uit te laten komen. Ik hield dat tijdens verschillende ritten in verschillende seizoen wel eens bij met zo'n OBD uitlees apparaatje)

Een paar minuutjes met verhoogd toerental de motortemperatuur opvoeren zodat het KVS minimaal 90ºC wordt moet wel lukken als de auto stil staat. Maar het lastige is dat nog voordat jij de motor uit gezet hebt, je weer onder de auto bij het kraantje bent en die open kan doen, de temperatuur alweer aan het zakken is en de thermostaat langzaam alweer aan het sluiten is.

Hoe ik het het destijds heb gedaan: eerst afvullen met een reinigingsmiddel (een flush) ik meen aangevuld met kraanwater. Instructies van de flush volgen. Vervolgens 3 keer zo veel als mogelijk afgetapt (en maar blazen in dat vaatje :D) en weer afgevuld met kraanwater. Telkens tussendoor de koelvloeistof op temperatuur laten komen (90ºC) en dan weer aftappen. Tot de laatste keer zat er nog een heel klein beetje roze/zwartige kleur aan het afgetapte water. Ik durfde niet te gaan rijden (oftewel volledige belasting vd motor) met het kraanwater in het systeem. Maar dat is eigenlijk wel wat er nodig is om de thermostaat goed open te laten gaan en alle KVS die ook in de radiateur zit, goed door te laten spoelen. Ik zou niet precies weten hoe je dat nu het beste kan doen, anders dan wat Spierings zegt, de thermostaat tijdelijk even eruit halen (ik heb dit flushen een tijdje na de reparatie van het thermostaathuis gedaan, omdat de DHZ garage waar ik was geen G12 verkocht en daar was ik stom genoeg vanuit gegaan dus ik had het zelf niet bij me tijdens de reparatie)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan