Lastig idd om alles eruit te krijgen.
Er zit inderdaad een aftap kraantje onderaan de radiateur, daar kun je zonder brug redelijk goed bij vanaf de grond. Wel even de voorste bodem beschermingsplaat weghalen. Wat al een stuk scheelt, is als je het deksel van het expansievaatje eraf haalt, en daar met je mond in blaast. Zo kreeg ik er nog wel aardig wat uitgeperst.
Ik heb het ook eens gedaan, nadat ik het thermostaathuis van mijn fabia had vervangen. Het lastige is dat het meeste KVS in het 'grote' circuit zit met daarbij de radiateur. En dat gaat allemaal pas goed open (communicerende vaten verhaal) als de thermostaat geopend is. Die gaat pas open als de temperatuur boven de 87ºC komt. Ergo, als de motor goed belast wordt (de koeling van de Fabia is overigens ruim bemeten naar mijn idee; ik moest iig altijd erg m'n best doen om de temperatuur van de KVS boven de 89ºC uit te laten komen. Ik hield dat tijdens verschillende ritten in verschillende seizoen wel eens bij met zo'n OBD uitlees apparaatje)
Een paar minuutjes met verhoogd toerental de motortemperatuur opvoeren zodat het KVS minimaal 90ºC wordt moet wel lukken als de auto stil staat. Maar het lastige is dat nog voordat jij de motor uit gezet hebt, je weer onder de auto bij het kraantje bent en die open kan doen, de temperatuur alweer aan het zakken is en de thermostaat langzaam alweer aan het sluiten is.
Hoe ik het het destijds heb gedaan: eerst afvullen met een reinigingsmiddel (een flush) ik meen aangevuld met kraanwater. Instructies van de flush volgen. Vervolgens 3 keer zo veel als mogelijk afgetapt (en maar blazen in dat vaatje
) en weer afgevuld met kraanwater. Telkens tussendoor de koelvloeistof op temperatuur laten komen (90ºC) en dan weer aftappen. Tot de laatste keer zat er nog een heel klein beetje roze/zwartige kleur aan het afgetapte water. Ik durfde niet te gaan rijden (oftewel volledige belasting vd motor) met het kraanwater in het systeem. Maar dat is eigenlijk wel wat er nodig is om de thermostaat goed open te laten gaan en alle KVS die ook in de radiateur zit, goed door te laten spoelen. Ik zou niet precies weten hoe je dat nu het beste kan doen, anders dan wat Spierings zegt, de thermostaat tijdelijk even eruit halen (
ik heb dit flushen een tijdje na de reparatie van het thermostaathuis gedaan, omdat de DHZ garage waar ik was geen G12 verkocht en daar was ik stom genoeg vanuit gegaan dus ik had het zelf niet bij me tijdens de reparatie)