Koelvloeistoftemperatuur schoot omhoog

Tachi

Actief lid
Ik kreeg op de snelweg de schrik van mijn leven. Waarschuwingslampje van de koelvloeistoftemperatuur ging branden en uiteraard: het wijzertje stond in het rood.

Dus auto aan de kant gezet. Laten afkoelen en onder de motorkap gekeken, maar heb toen niets bijzonders ontdekt.

Ben weer verdergereden, tijdens de rit schommelde de koelvloeistoftemperatuur van bedrijfstemperatuur (in het midden) tot zeer heet (tegen het rode aan). Het leek erop dat de temperatuur bij hoge snelheden steeg en bij lage snelheden daalde. Heel vreemd.

Net thuis in de schemer weer onder de motorkap gekeken. De bovenste leidingen naar de radiateur was warm en het viel mij op dat er rechtsvoor ergens (koel)vloeistof gelekt heeft. Alleen is het daar zo volgebouwd met allerlei leidingen dat ik niet heb kunnen zien waar het vandaan heeft gelekt. Er waren geen spetters of zo.
Koelvloeistof in reservoir zat nog tussen max en min.

Wat kan er stuk gegaan zijn?
 

pansaebr

Actief lid
Ik zou het eerst de waterpomp verdenken , toch oppassen voor de koppakking, is het koelwater vettig ( sporen van olie) verkleurt ??
 

Gieliovd

Forumguru
Hmmm, voornaamste boosdoener denk ik dan het waterpompje.... de schoepen van een kunststof inferieur model willen nog wel eens falen..
 

Tachi

Actief lid
Ik zou het eerst de waterpomp verdenken , toch oppassen voor de koppakking, is het koelwater vettig ( sporen van olie) verkleurt ??

Nee, het was 'helder' van kleur en niet vettig.
Ik hoop heel erg dat de koppakking niet beschadigd is.
 

Gieliovd

Forumguru
Recent service gehad toevallig?

Wellicht lucht in het systeem...

Anders denk ik toch waterpomp! Of check eens of je beide radiateurslangen heet zijn, misschien staat je thermostaat vast (gesloten).
 

Tachi

Actief lid
Nee, geen service gehad, die was voor de zomer gepland. Ik gebruik de wagen niet vaak. Het gebeurt wel 'ns dat ie gerust een week of twee niet van z'n plek komt.

Vandaag heb ik geen tijd om er naar te kijken, maar morgen ben ik vrij. Dan alles weer bij gewoon daglicht checken. Vloeistoffen, lekkage e.d., aanslaan ventilator en of de radiateurslangen aan beide kanten heet worden. Wordt bij een 2.0 benzine de waterpomp door de distributieriem aangedreven?
 
Heb net gekeken en zag dat de waterpomp word aangedreven door de distributiesnaar. Eerlijk gezegd denk ik ook dat jou probleem met de waterpomp te maken heeft,vooral omdat je al aangeeft dat je koelvloeistoflekkage hebt aan de rechtervoorkant(als je in de auto zit tenminste) . Precies de plaats waar de waterpomp zit.
 

Ronnie

Forumguru
Typisch gevalletje van waterpomp, schoepenwieltje los van de as. Op de grote weg zal de temperatuur mooi in het midden blijven (themostaat geregeld) echter in de bebouwde kom met minder rijwind zal de temp. oplopen. De lekkage ontstaat door het lozen van het overdrukventiel op het expansievat (zit in de dop). Als er nog zoveel druk opgebouwd wordt zit het meestal met de koppakking nog wel goed......
 

Tachi

Actief lid
Mooi weer. Lekker vrij. Oliestand OK. Halve liter koelvloeistof bijgevuld. Zoveel is er dus blijkbaar eruit gegaan.
- Auto gestart, heel lang stationair gedraaid, niks aan de hand nog.
- De weg op, blijf in de stad, en bij de stoplichten na zes kilometer, ging het naaldje binnen zeg 20 seconden van bedrijfstemperatuur naar bijna rood.
- Auto aan de kant, stationair laten draaien, ventilatoren waren op volle toeren aan het draaien. Zo vol heb ik het koelvloeistofreservoir nog nooit gezien en rechtsvoor lekkage. En vrij snel zakte temperatuur naar bedrijfstemperatuur.
- Beide slangen van/naar boven/onder radiateur waren behoorlijk warm.
- Laatste drie kilometer naar huis bleef temperatuur op bedrijfstemperatuur.

Afspraak gemaakt...

Wat ik mij weer afvroeg. Ik vond dat ik de leidingen van/naar radiateur vrij makkelijk kon indrukken. Hoeveel druk staat er normaal gesproken op? Als er koelvloeistof doorheen circuleert, dan zou je toch enige druk verwachten?
 

Ronnie

Forumguru
De normale werkdruk is plm. 1 bar overdruk, zodoende kan de temp. tot max 110-120 graden stijgen zonder dat de zaak gaat koken.
De slangen zijn dan wel hard, maar ze kunnen nog wel ingedrukt worden.
Doordat wss. je waterpomp defect is, circuleert het water niet snel genoeg....
Het gaat nu volgens het natuurkundig principe: warm water stijgt, het koude zakt.
 

Tachi

Actief lid
Het is erger dan aanvankelijk gedacht :( Blijkbaar koppakking toch beschadigd.
Het schijnt dat pomp en thermostaat gewoon werken en dat er steeds lucht in het koelsysteem komt.
 

Tachi

Actief lid
Diegene die mijn auto repareert is nota bene een vriend. Maar concept humor moet ie beetje leren.

Het is dus toch de waterpomp. De schoepen waren van het asje af.
 

Tachi

Actief lid
Ronnie verdient een schouderklop voor de correcte diagnose.

Maar nu! Het lijkt erop dat de auto maar niet op bedrijfstemperatuur wil komen. Het blijft maar hangen tussen het kwartstreepje en de middelste streep.
Nou moet ik zeggen dat ik nog geen echte lange ritten heb kunnen doen, maar na een half uurtje 30 kilometer rijden zou je toch verwachten dat ie dan wel 'ns op bedrijfstemperatuur is.

Gaat de thermostaat soms te vroeg open of zo?

Er was wel een foutcode, maar die is (nog) niet teruggekomen. VAG-COM meldde: 16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 No Activity P0134 - 35-10 - - - Intermittent
 

Ronnie

Forumguru
Thermostaat sluit niet, defect. Koelwatercicuit blijft dan open naar de koeler, de rijwind koelt dan het koelwater te snel af.
 

Gieliovd

Forumguru
Als je de waterpomp checkt, dan check je toch ook even de thermostaat? Lijkt me dat die kapot is ja...
 

Tachi

Actief lid
Ben je niet te voorbarig? Dit euveltje trad niet gelijk na de reparatie op, maar pas na een week of twee.
 
Bovenaan Onderaan