Koelvloeistofverlies 2.0 TDI CR 170 pk

Beste leden,

Ik heb last van koelvloeistofverlies, maar het vreemde is dat ik geen verlies kan constateren op mijn parkeerplaats. Als het koelsysteem onder druk staat dan zakt het peil een beetje. Iemand een suggestie? Heb in 1 week (ruim 1000 km) al 2 liter moeten bijvullen
 

Monteurtje

Forumguru
Waterpomp is het eerste waar ik aan denk. Zal je op straat niet gauw druppen van zien. Er zit namelijk soort isolatie om de carterpan en dat vangt aardig wat koelvloeistof op voor het op de onderplaat terecht komt. En daar moet echt een plasje op liggen wil het er langs lekken en op straat druppen
 

Monteurtje

Forumguru
Als die daar heel erg lekt is dat ook aan de bovenkant van de tandriem te zien. Dus bovenste distributiekap los halen.
En anders toch via de onderkant. Dat is het makkelijkste. Als de waterpomp lekt komt de koelvloeistof achter de krukaspoelie en afdekkap te voorschijn. Daar is het dan roze.
 

Stejogini

Actief lid
Wij hadden dat ook met onze Volvo. na een lange zoektocht (slangen aandraaien, lekkages zoeken, radiateur controleren enz...) bleek de turbo (was een Volvo V70 2.4t) watergekoeld te zijn en die turbo was lek... Daardoor verbruikte hij enorm veel koelvloeistof. Ik weet niet of je een turbo hebt.. maar misschien heb je wat aan deze info....
 
Maar had men dat niet kunnen voorzien bij de garage toen in aangaf dat het niveau van de koelvloeistof aan de lage kant was?
 
Vanochtend auto op de brug gehad, de druppels hingen aan de waterpomp. Van de week laten vervangen en de boel schoonmaken. Advies was om meteen de distributieriem te laten vervangen. Wat zeggen jullie daarvan? Huidige kmstand is ca. 167.000 km, interval voor distributieriem + waterpomp is 210.000 km.
 

Monteurtje

Forumguru
Als de waterpomp zo erg gelekt heeft dan is dat ook allemaal over de distributieriem gegaan. En de omlooprollen.
Dat adviseer ik meestal. Afhankelijk van de lekkage ook de riem vervangen.
Als het maar heel minimaal is dan monteer ik de oude riem weer.
 

Joske

Forumguru
Hoe lang ga je er nog mee rijden?

Maar anderzijds zelfs al zou je hem binnen een jaar verkopen.. Is wel een uitstekend verkoopsargument.

Ik zou de riem laten meenemen, arbeidsloon betaal je toch al. Dus eigenlijk alleen de riem en de rollen nog bijbetalen :)
 

Cordoba

Forumguru
Als de waterpomp zo erg gelekt heeft dan is dat ook allemaal over de distributieriem gegaan. En de omlooprollen.
Dat adviseer ik meestal. Afhankelijk van de lekkage ook de riem vervangen.
Als het maar heel minimaal is dan monteer ik de oude riem weer.

Wat is precies de achtergrond van dat advies? Ben je bang dat de riem door de koelvloeistof sneller verouderd, of is verwacht je eerder 'slipgevaar' van de riem, dus tandje overslaan, of kans dat de spanrol (het spanmechanisme dus) vast gaat zitten door corrosie en dus niet meer goed werkt?
 

TooTall

Forumguru
Vanochtend auto op de brug gehad, de druppels hingen aan de waterpomp. Van de week laten vervangen en de boel schoonmaken. Advies was om meteen de distributieriem te laten vervangen. Wat zeggen jullie daarvan? Huidige kmstand is ca. 167.000 km, interval voor distributieriem + waterpomp is 210.000 km.

Met die kilometerstand is het voor mij een no-brainer, gewoon distributiewissel + waterpomp laten vervangen. Hoe oud is de wagen?
 
Woensdag heb ik een afspraak bij de garage waar ik hem pas gekocht heb. Ze gaan diagnose stellen en dan hoor ik hoe of wat.
 
Vandaag de auto weer opgehaald bij de garage. Distributieriem, spanrollen & de waterpomp zijn vervangen, men heeft er een SKF distributiekit + waterpomp ingezet. De oude waterpomp lekte niet op de afdichting, maar waarschijnlijk op de lager. Waterpomp gaf geen weerstand en had een behoorlijke speling.
 
Bovenaan Onderaan