Koelvloeistofwaarschuwing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jpoers

Lid
Als ik mijn motor start gaat er na zo'n 600meter mijn koelvloeistofwaarschuwingslampje knipperen.

Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en ik de motor vervolgens opnieuw start blijft het lampje weg.

Er zit voldoende vloeistof in het resevoir en ook blijft de sensor op de juiste temperatuur, eigenlijk is alles normaal. Alleen is het niet echt handig mijn auto elke keer na een stukje rijden opnieuw te starten.

Kan ik misschien iets doormeten of zijn er andere oplossingen dat ik kan zien wat er kapot is of los zit of iets dergelijks? iemand een idee?
 

Amelev

Nieuw lid
Wat voor koelvloeistof heb je? De groenblauwe of de roze? Bij de aflevering van mijn auto vertelde de verkoper dat er alleen maar roze koelvloeistof gebruikt mag worden.
 

Amelev

Nieuw lid
'k heb geen idee wat het verschil is. Weet ook niet wat voor problemen er kunnen onstaan wanneer er toch groenblauwe koelvloeistof in komt. Volgens de verkoper heeft de VW ook roze koelvloeistof. Zelf heb ik in het verleden een Seat gehad en ook daar zat roze koelvloeistof in.
 

Gieliovd

Forumguru
De kleur heeft vaak te maken met de chemische componenten in de vloeistof, bepaalde materialen kunnen er slechter tegen.

Dan gaat je waterpomp en sensor enzo naar zijn mallemoer.

Zal echter niet zo'n vaart lopen.

Ik zeg misschien lucht in je koelcircuit! Anders is je sensor misschien vervuild/draadje los/kapot of het ligt aan een instelling.

Edit: zucht... het wordt net een computer forum zo, moet je ff je instellingen controleren in je control panel :)
 

Jpoers

Lid
heb gewoon de roze vloeistof, mijn vloeistof spoelt gewoon door.
Maar kan nergens die sensor vinden. dat tankje zit potdicht daar kan je niks inzien. ik heb de kabels al nagelopen en kan daar niks aan vinden.

Het rare is ook dat die het bij een warme motor geen problemen geeft
 

Gieliovd

Forumguru
Sensor zit altijd ergens onderin de radiateur aan een van de zijkanten. Er komen een aantal draden uit vandaan.

Je kunt een radiateur sensor testen door hem aan een multimeter te hangen, en vervolgens de meetkop in het water houden, wat je verhit.

Bij hogere temperaturen moeten er andere waarden uitkomen, wat deze waarden zijn weet ik ook niet.
 
Sensor zit altijd ergens onderin de radiateur aan een van de zijkanten. Er komen een aantal draden uit vandaan.

Dat is een andere sensor, heeft te maken met het in/uitschakelen van de radiateurventilator(en).

Jpoers,

Veel *oudere* Fabia's hebben een expansiereservoir waarin de niveau-sensor wat te hoog zit.
Als je zorgt dat het niveau wat hoger blijft zul je er waarschijnlijk geen last meer van hebben, *of* je moet het reservoir vervangen voor een nieuwe.
Wat jij hebt omschreven is al veel vaker vermeld in andere Skodaforums.
----------------------------------

Koelvloeistof:

Zóóó, nu even knippen en plakken...

Algemeen

De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, in 2006 ge-upgrade naar de G12-plus. Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG.
De specificatiecode moet VAG "TL 774 F" zijn oftewel G12.
Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter.
Vóór de G12 was er de G11 en die is groen/blauw van kleur.

Levensduur

De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen.
Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.

Mengen

Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen.
Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12
en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
G11 mag je daarom niet mengen met G12 en G12-plus.
Er zijn ook Mono Propyleen Glycol koelvloeistoffen, deze zijn echter hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelen industrie.

In geval van nood onderweg

Feitelijk heb je alleen extra koelvloeistof nodig als je verliest of verbruikt en dan maakt het op dat moment niet meer uit wat je gebruikt, al is het slootwater, iets is altijd beter dan niets.
Wel is het zaak zo snel mogelijk weer het juiste spul te gebruiken nadat het probleem is opgelost.
Bron: JWE

Grroeten, Gompy
 

Gieliovd

Forumguru
Dat is een andere sensor, heeft te maken met het in/uitschakelen van de radiateurventilator(en).

Hmmm, mijn fout dan maar... ik was onder de veronderstelling dat dit een sensor was die tevens een temperatuur lampje bediende op het dashboard.

Nu hebben we het dus over een niveau lampje! Nog niet geweten dat dit erin zit.. mijn fout!
 

Jpoers

Lid
Weet ik alleen nog niet hoe ik bij de sensor kom voor het vloeistofniveau?
Ik heb namelijk het tankje gevuld tot het eruit liep, (vind die min - max vermelding erg onduidelijk, achteraf :winkie:)
maar nu maakt die nog herrie? dus wou ik kijken of ik die sensor kon doormeten zonodig vervangen.
alleen ik gok dat die ergens in het tankje zit, alleen hoe krijg je die open ?? zodat je er gewoon bij kunt???
 

Gieliovd

Forumguru
Lastig, lastig... meestal zit zulks helemaal weggebouwd ja.. voor je dat tankje leeg hebt, los, sensor losprieken etc... pff

Andere optie is altijd nog draadjes doorverbingen :tongue: beetje jammer als hij een keer echt leeg is.
 

Gieliovd

Forumguru
Hee, nu ik dit zo lees denk ik opeens weer aan mijn EIGEN melding op het dashboard: ik moet mijn ruitensproeier vloeistof bijvullen :1884: PIEEEEEEEEEP was het na even de ramen te hebben gewassen vanmorgen.

Ik denk wat is diiiiiit nou weer, tot ik dat mooie icoontje zag verschijnen.

Ga ik nog maar even doen in mijn pyjama :2133:
 

Fabia

† In Memoriam
Hee, nu ik dit zo lees denk ik opeens weer aan mijn EIGEN melding op het dashboard: ik moet mijn ruitensproeier vloeistof bijvullen :1884: PIEEEEEEEEEP was het na even de ramen te hebben gewassen vanmorgen.

Ik denk wat is diiiiiit nou weer, tot ik dat mooie icoontje zag verschijnen.

Ga ik nog maar even doen in mijn pyjama :2133:

Pyjama, dat is vlot. Je bent toch student, die liggen er toch niet voor 12uur 's nachts??
 

Gieliovd

Forumguru
Hahaha, lekker weer..

Vandaag gewerkt, hele dag in de ladders en met panelen lopen sjouwen enzo. Na het douchen de pyjama maar aangetrokken bij gebrek aan andere kleding voorhanden ;)

Maar het klopt inderdaad ja.
 

Fabia

† In Memoriam
Hahaha, lekker weer..

Vandaag gewerkt, hele dag in de ladders en met panelen lopen sjouwen enzo. Na het douchen de pyjama maar aangetrokken bij gebrek aan andere kleding voorhanden ;)

Nog niet bij moeders langs geweest met de was???
 

Gieliovd

Forumguru
Nog niet bij moeders langs geweest met de was???
Haha, ik woon nog thuis hoor! Nee die som gaat sowieso niet lukken. Uitwonend, Fabia rijden, huis betalen, eten betalen.. hmm dat trekt mijn bijbaantje salaris niet.

Ben net terug uit Polen, daar heb ik 5 maanden gezeten. Daar elke week de was doen, kamer schoonmaken, badkamer, elke dag koken.....

Nee, Michiel kan wel voor zichzelf zorgen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan