Koelwater temperatuur hoog na de koude start

waterpaul

Nieuw lid
Beste collega's Octavia rijders,
Ik rij sinds 1 jaar een 1.6 TDI uit 2013. Hiervoor heb ik een Octavia 2 1.6 MPI uit 2008 op LPG gehad. Totaal geen problemen gehad. Goud ding. We kochten een caravan en hij had hier moeite mee, dus kocht weer een Octavia, maar dan een diesel. Vind ik relaxed rijden.
Ik ben een techneut en ik heb sinds ik Skoda rijd uit interesse soms ook dit Forum gelezen.

Nu doet sinds een maand een probleem voor:
Als ik de motor rustig op laat warmen, gaat koelwater keurig naar 90 graden. Niet snel, maar hij gaat naar het midden en blijft hierop staan. Toen had ik soms dat temperatuur opliep in stapjes van 2-3 graden, en bij ongeveer 110 graden zakte hij weer. Op een gegeven moment zakte hij niet vanzelf ( ging zelfs naar 130)en moest ik helpen door kachel hoog te zetten. Daarna blijft hij keurig in het midden staan. Probleem doet zich steeds vaker voor, eigenlijk bijna iedere opwarm fase. Garage wist er geen raad mee. Zegt temperatuur sensor, ikzelf denk meer thermostaat. Je komt hier lastig bij, dus ik wil voordat ik deze vervang jullie advies vragen.

Kan iemand mij op weg helpen met deze uitdaging? Ik vind eigenlijk niets op het Forum, alleen in 2014 van Rob, over een magneetklep of vacuumklep, maar ik kan dit onderdeel niet in het motor compartiment vinden.

Koelcircuit is niet zo simpel meer als vroeger en ik heb op deze Forum site een manual gevonden van een EA288 2.0 l TDI motor, uit 2014. Is een Amerikaan. Ik lees dat deze motor 2 koelcircuits heeft, met 2 elektrische pompen en een klein en groot circuit. Het is een hele regeling geworden. Is dit manual toepasbaar op de 1.6?
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes Paulus.
 

turboturbo

Forumguru
Tja diverse verdachten:

- temp sensor (mogelijk meerdere)
- waterpomp (bekende verdachte bij de 1.6TDI - alleen meer met lek problemen dacht ik)
- niet goed functionerende thermostaat.
- koelvinnen slaan niet aan (lijkt me de meest onwaarschijnlijke maar tegelijkertijd ook de makkelijkste om uit te sluiten: dat hoor én zie je meteen)

Volgens mij is het meest simpel om te beginnen met vervangen van de temperatuur sensor als je dat zelf kan, kan je die vervolgens uitsluiten als verdachte, mocht het probleem toch blijven.

Hou het goed in de gaten en ga er niet gemakshalve van uit dat het een storing in de sensor oid is; als de koelwater temperatuur daadwerkelijk die temperaturen haalt, moet je oppassen voor een oververhitte motor met evt schade als gevolg!
 

waterpaul

Nieuw lid
Koelfan doet het en staat soms zelfs te blazen als een gek als ik al na 10 km de motor uit zet. Airco heb ik uit staan.

Waterpomp: zou dan toch altijd een hoge temperatuur geven, als ik hem met verwarming weer terug heb op 90 graden blijft hij hier keurig op staan.
 

turboturbo

Forumguru
Dan zou ik persoonlijk de thermostaat en/of de waterpomp verdenken.

Als de motor draait zie je dan wel koelvloeistof in het expansie reservoir circuleren

Mogelijk is er ook een foutcode gegenereerd die uit te lezen valt. Als dat zo is weet je waar je moet beginnen met zoeken denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook al eens naar de olietemperatuur gekeken?
Als die bij gemiddelde belasting een normale waarde aangeeft - zeg 90-100 graden - is dat in elk geval geruststellend voor wat betreft de feitelijke bedrijfstemperatuur van de motor.
 

dirkie996

Forumguru
@waterpaul : Hoe heb je die temperatuur gemeten? met een externe temperatuurmeter? Of heb je de temperatuur afgelezen van uw maxi-dot display? Deze toont namelijk de olietemperatuur en niet de watertemperatuur.( toch niet bij een Octavia II facelift, zal bij Octavia III idem zijn, denk ik?)
 

JeroenV19

Nieuw lid
Mijn octavia 2.0 TDI uit nov 2013 vertoonde hetzelfde euvel zo'n drie maanden geleden. Na vervangen waterpomp geen problemen meer. Volgens de garage zit er een klep in de waterpomp die het opwarmen moet versnellen. Deze zou blijven hangen waardoor bij de koude start de temperatuur te hoog oploopt. Heb het verder niet gecontroleerd....

Overigens liep bij mij ook de olietemperatuur op tot 110 graden in dergelijke gevallen. Na vervanging blijft hij weer tegen de 100 hangen zoals voorheen.
 

Bastard

Nieuw lid
Goedemiddag ik heb sinds een paar weken eenzelfde probleem koeilvloeistof loopt vrij snel op naar de 90gr of er overheen fan slaat aan en koeilvloeistof in de circulatieleidingen warmt gewoon op, ook in het vaatje word het gewoon warm.
@waterpaul en @JeroenV19 is jullie probleem nu opgelost?
 

Arjann

Forumguru
Hoi welkom! Heb je een tdi? Als de temp (af en toe) de 90 graden voorbij gaat is je waterpomp kapot.
 

Bastard

Nieuw lid
@Arjann Ja 2.0 TDI 150pk van eind juli 2013.
Gebeurt idd af en toe kan hij zo naar 110gr lopen en met dezelfde snelheid weer terug naar 90 graden.
Maar dat is de waterpomp en niet een defecte thermostaat?
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
110 graden kan wel hoor.
Bij mijn 1.6 tdi loopt hij ook wel eens op tot 105 graden (voornamelijk bij 160+).
Als je daarna rustig gaat rijden, zakt deze weer.
Volgens mij niets aan de hand.
 

Bastard

Nieuw lid
110 graden kan wel hoor.
Bij mijn 1.6 tdi loopt hij ook wel eens op tot 105 graden (voornamelijk bij 160+).
Als je daarna rustig gaat rijden, zakt deze weer.
Volgens mij niets aan de hand.

Dit gebeurt bij normaal gebruik van rijksweg en snelweg dus 80/120 kmh
 

oco1979

Forumguru
Waterpomp,
Deze zal van het nieuwe type zijn.
Zit een ring rond de waterpomp die elektrisch versteld.
Zo kan de wagen vlugger opwarmen, waterpomp draaid altijd maar met verschuiven van de ring kan je circuit laten afkoelen.
Mogelijks zijn er meerder thermostaten die mogelijks kenveldgestuurd worden(niet echt nieuw,peug 208 van 2009 heeft dat ook al)
Zal eens verder zien of ik de juist info vind.
 

Arjann

Forumguru
Er zit een ring om de schoepen van de waterpomp die dmv aansturing ervoor zorgt dat de opbrengst variabel is. Ring blijft waarschijnlijk hangen af en toe.
 

Bastard

Nieuw lid
Er zit een ring om de schoepen van de waterpomp die dmv aansturing ervoor zorgt dat de opbrengst variabel is. Ring blijft waarschijnlijk hangen af en toe.

Hmm dus dat word waterpomp vervangen.
Ik ga aan de slag ermee mocht er nog meer info verkrijgbaar zijn of ideeën laat maar horen
Bedankt voor het meedenken !!!!
 

JeroenV19

Nieuw lid
Goedemiddag ik heb sinds een paar weken eenzelfde probleem koeilvloeistof loopt vrij snel op naar de 90gr of er overheen fan slaat aan en koeilvloeistof in de circulatieleidingen warmt gewoon op, ook in het vaatje word het gewoon warm.
@waterpaul en @JeroenV19 is jullie probleem nu opgelost?

Heb de auto ondertussen al weer een aantal maanden niet meer. Maar na het vervangen van de pomp heb ik geen problemen meer gehad zoals van de door jou beschreven aard. Octavia heeft na het vervangen van de pomp van de zomer de caravan nog zonder problemen naar Frankrijk gesleept. Wel met oplopende olie (135+) en watertemperaturen (120) bij klimmen maar dat heeft hij vanaf het begin gedaan. Valt in de categorie producteigenschap :tegek:
 

turboturbo

Forumguru
Inderdaad leuk om te zien! :thumbsup:

Zien we daar op de laatste foto's nou die soort (metalen?) band die op en van het schoepenwiel schuift?
 
Bovenaan Onderaan