waterpaul
Nieuw lid
Beste collega's Octavia rijders,
Ik rij sinds 1 jaar een 1.6 TDI uit 2013. Hiervoor heb ik een Octavia 2 1.6 MPI uit 2008 op LPG gehad. Totaal geen problemen gehad. Goud ding. We kochten een caravan en hij had hier moeite mee, dus kocht weer een Octavia, maar dan een diesel. Vind ik relaxed rijden.
Ik ben een techneut en ik heb sinds ik Skoda rijd uit interesse soms ook dit Forum gelezen.
Nu doet sinds een maand een probleem voor:
Als ik de motor rustig op laat warmen, gaat koelwater keurig naar 90 graden. Niet snel, maar hij gaat naar het midden en blijft hierop staan. Toen had ik soms dat temperatuur opliep in stapjes van 2-3 graden, en bij ongeveer 110 graden zakte hij weer. Op een gegeven moment zakte hij niet vanzelf ( ging zelfs naar 130)en moest ik helpen door kachel hoog te zetten. Daarna blijft hij keurig in het midden staan. Probleem doet zich steeds vaker voor, eigenlijk bijna iedere opwarm fase. Garage wist er geen raad mee. Zegt temperatuur sensor, ikzelf denk meer thermostaat. Je komt hier lastig bij, dus ik wil voordat ik deze vervang jullie advies vragen.
Kan iemand mij op weg helpen met deze uitdaging? Ik vind eigenlijk niets op het Forum, alleen in 2014 van Rob, over een magneetklep of vacuumklep, maar ik kan dit onderdeel niet in het motor compartiment vinden.
Koelcircuit is niet zo simpel meer als vroeger en ik heb op deze Forum site een manual gevonden van een EA288 2.0 l TDI motor, uit 2014. Is een Amerikaan. Ik lees dat deze motor 2 koelcircuits heeft, met 2 elektrische pompen en een klein en groot circuit. Het is een hele regeling geworden. Is dit manual toepasbaar op de 1.6?
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes Paulus.
Ik rij sinds 1 jaar een 1.6 TDI uit 2013. Hiervoor heb ik een Octavia 2 1.6 MPI uit 2008 op LPG gehad. Totaal geen problemen gehad. Goud ding. We kochten een caravan en hij had hier moeite mee, dus kocht weer een Octavia, maar dan een diesel. Vind ik relaxed rijden.
Ik ben een techneut en ik heb sinds ik Skoda rijd uit interesse soms ook dit Forum gelezen.
Nu doet sinds een maand een probleem voor:
Als ik de motor rustig op laat warmen, gaat koelwater keurig naar 90 graden. Niet snel, maar hij gaat naar het midden en blijft hierop staan. Toen had ik soms dat temperatuur opliep in stapjes van 2-3 graden, en bij ongeveer 110 graden zakte hij weer. Op een gegeven moment zakte hij niet vanzelf ( ging zelfs naar 130)en moest ik helpen door kachel hoog te zetten. Daarna blijft hij keurig in het midden staan. Probleem doet zich steeds vaker voor, eigenlijk bijna iedere opwarm fase. Garage wist er geen raad mee. Zegt temperatuur sensor, ikzelf denk meer thermostaat. Je komt hier lastig bij, dus ik wil voordat ik deze vervang jullie advies vragen.
Kan iemand mij op weg helpen met deze uitdaging? Ik vind eigenlijk niets op het Forum, alleen in 2014 van Rob, over een magneetklep of vacuumklep, maar ik kan dit onderdeel niet in het motor compartiment vinden.
Koelcircuit is niet zo simpel meer als vroeger en ik heb op deze Forum site een manual gevonden van een EA288 2.0 l TDI motor, uit 2014. Is een Amerikaan. Ik lees dat deze motor 2 koelcircuits heeft, met 2 elektrische pompen en een klein en groot circuit. Het is een hele regeling geworden. Is dit manual toepasbaar op de 1.6?
Ik hoor graag van jullie.
Groetjes Paulus.