Koelwatertemperatuur niet OK?

Roel

Lid
Sinds kort blijft de meter van het koelwater, vlak na een koude start, steken op zo'n 75 graden. Dan, na zo'n 5 minuten, schiet deze opeens door naar de normale waarde van 90 graden.
Ik heb verder nog niet onder de kap gekeken en gecontroleerd, maar weet iemand waar dit op kan duiden?

Alvast bedankt voor jullie input.

Gr,

Roel.
 

Okki

Donateur
Zou thermostaat kunnen zijn. Bij mijn O1 was er een schoep van de waterpomp afgebroken!
 

purk

Senior Member
ik denk ook eerder aan de tempratuurvoeler dan aan een waterpomp of thermostaat.
 

Roel

Lid
Ik ga voor een luchtbel in het systeem

Vandaag zowel op de heen- als terugreis van het werk geen probleem (meter gaat normaal en zonder haperen naar de 90 graden en blijft hierop staan), maar ik hoor wel een licht gorgelend geluid als ik gas geef. Koelwater is verder wel op niveau en ik zie geen lekkages.

Is het ontluchten iets dat ik zelf kan doen of moet ik dit overlaten aan de garage (ga er maar vanuit dat ik twee linkerhanden heb :smirk:).

O ja voor ik het vergeet: bedankt voor jullie reacties!!!
 

Gieliovd

Forumguru
Mwah... gorgelingen in je koelsysteem ga je niet horen hoor.

Ontluchten kan zelf maar als je het niet ziet zitten even horen bij de dealer?

Dat ie het vandaag niet heeft, maar morgen wel, dan weer niet... dat lijkt toch op een slechte sensor of los stekkertje, vanwege de willekeur bedoel ik.
 
zal zo als altijd bij volkswagen wel een temperatuurvoeler zijn zitten er iets van 2 a 3 in je blok licht aan je blok maar zal er daar wel 1 van zijn.

gr jeroen
 

purk

Senior Member
Ook volkswagen heeft maar 1 sensor die je motortempratuur aangeeft op je dashbord en die weet een dealer goed te vinden.
 

purk

Senior Member
Ja idd maar er geeft er maar 1 de informatie aan, die belangrijk is voor de bestuurder en dat is een vier polige sensor naast het blok, in een koelmiddelbuis waar een aantal slangen bij elkaar komen, deze buis zit boven de versnellingsbak.
 
Ja idd maar er geeft er maar 1 de informatie aan, die belangrijk is voor de bestuurder en dat is een vier polige sensor naast het blok, in een koelmiddelbuis waar een aantal slangen bij elkaar komen, deze buis zit boven de versnellingsbak.


deze geeft pas de goede leerwaarde aan als de ander 2 het ook hebben gedaan het motor regel apperaat krijgt de gegevens van die 3 en daar van berekend die ze gemiddelde temperatuur.

en vanaf je regel apparaat gaan er draden naar je tellers en daar mee geeft die je correcte tempratuur aan, ( als er niets kappot is )

gr jeroen
 
Bovenaan Onderaan