Koelwaterverwarming in winter

Kogamyata

Senior Member
Hallo,

Heeft iemand ervaringmet koelwaterverwarmers in de winter. Immers zuinige auto's warmen maar langzaam op. Ben benieuwd. Ik bedoel eigenlijk niet de Webasto standkachel.

Groeten,
Joop.
 

Cordoba

Forumguru
Dat is typisch voor ambulances, brandweer, politie die bij alarm direct vol gas moeten vertrekken, en in koude streken zoals Alaska is het gemeengoed, maar in NL voor een normale auto??

Overigens is koelwater verwarming redelijk onzinnig, wat je nodig hebt is verwarming van motorolie.
 

Hans O.

Forumguru
Mijn voormalig avensis 2.0 diesel uit 2004 had standaard koelvloeistof verwarming. in vergelijk met mijn huidige 1.6 tdi was die daarmee niet sneller op motortemperatuur maar wel sneller warmer m.b.t de kachel.

@Helmond42 waar wil jij het voor grbruiken; je motor opwarmen, of jezelf opwarmen?
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@Hans O. Hallo, (rijmt ook nog haha)
Eigenlijk voor beide. Jij had er 1 maar omschrijft niet wat. Was het electrisch of op motorbrandstof? Hoe lang van te voren aanzetten? Afstandbediening? Wat voor verbruik? Welke temperatuur in bv 1/2 uur bereikt, ruiten dan ontdooit? Maakt 't iets uit in 't verbruik om dat ie eerder warm zou zijn?

Voorts meen ik mij te herinneren dat ca. 20 jaar geleden VW iets op de markt had gebracht ('n soort gel) dat van vaste stof in vloeistof overging en daardoor de motor (koelwater) voorverwarmde of omgekeerd van vloeistof naar vaste stof. Tijdens die (chemische)reactie kwam er dan warmte vrij die benut werd voor opwarming koelwater. Maar daarvan heb ik later niets meer gehoord. Weet iemand daar nog iets van?

Ben benieuwd, groeten,
Joop.
 

Hans O.

Forumguru
@Helmond42 In mijn Avensis zat een elektrisch verwarmingselement. Zie ook de plaatjes en uitleg op;

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=210575

Hij werd handmatig met een knopje bedient. Het is een gloeispiraal die in het koelsysteem, ik meen de radiatorwand gemonteerd is. Om het elektrisch vermogen te compenseren (leegtrekken van de accu) en om het koelwater sneller te laten circuleren door het motorblok werd automatisch het stationair toerental verhoogd naar 1000 tpm. Het werkt dus enkel bij draaiende motor. Het is dus geen standkachel.

Het kost dus meer brandstof, maar gaat motorslijtage enigszins tegen.
 

Kogamyata

Senior Member
@Hans O. Duidelijk nu. Het Estlands lijkt wel Fins niet? Ben blij met de Engelstalige uitleg en schema's.
Weet jij ook nog iets van die vloeibare in vaste stof overgaande gel, die ook diende om motor e.d. op te warmen. VW heeft dat ooit uitgebracht, maar je hoort er niets meer van.

Of weten anderen daar nog iets van?
Joop.
 

Hans O.

Forumguru
@Helmond42
Joop, Ben jij niet in de war met de werking van de mechanische thermostaat in het koelsysteem. Deze werk op basis van een gel die hard is bij koude omstandigheden en daarmee een veer in de thermostaat aandrukt op de klep naar de by-pass naar de radiator te omzeilen. Zodra de koelvloeistof in het motorblok een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Dan wordt de gel vloeibaar waardoor de veer de klep niet meer afsluit en de by-pass in werking treed. Dan stroom de koelvloeistof door de radiator en koelt weer af.
 

Cordoba

Forumguru
Als het koelwater warm wordt, zal - mits het circuleert - het blok en daarmee de olie toch wel mee opwarmen?

Inderdaad, maar is wel via een omweg, als de olie warm is, is dat het belangrijkste. Het enige voordeel van verwarmen van de koelvloeistof: de kachel geeft ook direct warmte in het interieur.
 

Canon-Eye

Forumguru
Olieverwarming ken ik niet. Gebeurt dat onder het carter?
Dat kan, ja.

Ik heb in de jaren '60-'70 wel eens Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs gezien, die in Europoort 's winters soms dagen- of wekenlang op teruglading stonden te wachten en voor het starten eerst een vuurtje stookten onder het carter...


;)

(De EEG bestond toen nog maar uit 6 landen)
 

Cordoba

Forumguru
@Helmond42 Ik heb er een poos terug wel eens wat over gelezen, maar ik weet niet meer precies hoe het nu zat. Of ze nu (elektrisch) verwarmingslint om het carter hadden gedaan, of een soort dompelaar in het carter gebouwd. De verwarming gewoon via stekker aankoppelen aan het net, en dan wordt het warm (begrensd en met temperatuurregeling). Anders misschien eens spieken bij de lokale brandweer?
 

Kogamyata

Senior Member
Zo kom je nog 'ns wat te weten!!! Bedankt. Ik weet voolopig genoeg nu. Binnenkort naar garage.
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Lui,

Ik ben nog wat te weten gekomen en dat is voor dit topis zeer interessant, maar je moet wel enige technische en scheikundige kennis hebben, denk ik. Enige tijd geleden had ik 't over 15-20 jaar terug dat men bij VW iets gevonden hadden dat bij bepaalde (koelwater)temperatuur van vaste in vloeibare en vaste vorm kon overgaan waarbij veel wwarmte vrijkwam om smorgens het koelwater weer flink op te warmen. Wat heb ik gedaan (want het liet me niet los). Ingetikt: Volkswagen en voorverwarming. Ik kwam toen in 'n van alles wat Kever site en scrolde naar benede tot bij amt.nl en zie daar, voila, het in 1997 voorverwarmsysteem.

Graag zou ik nu zien dat geÏnteresseerde vaklui, goeroe's e.d. dit 'ns willen bekijken en bestuderen en daarna met hun zienswijze komen. Misschien iets voor de kennisbank?

Ben zeer benieuwd naar jullie commentaar. Groeten,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Specialisten en Goeroes,

Op mijn bevinding van enkele dagen terug heb ik nog geen reacties gezien. Willen jullie dat eens bekijken en je bevindingen laten horen?

Groeten,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kogamyata

Senior Member
Die bedoel ik ja. Maar wat vinden jullie hiervan. Kennelijk is er 'n mogelijkheid geweest met dat zgn zout dat van vast naar vloeibaar en omgekeerd ging en waardoor er heel veel energie (warmte) vrij kwam. Ik wist echter niet meer wat de naam was, noemde het 'n soot gel, maar kon het nergens meer vinden. Totdat .... en dat weet je nu. Maar nu nog de commentaren van de specialisten en kenners.
Bedankt voor de hulplijn.
Groeten,
Joop.
 
Bovenaan Onderaan