Koffer opent niet meer

LeJo

Lid
hulp hulp gevraagd...

Thuis vertrekkende met wat materiaal ingeladen in de koffer vertrek ik.
Aangekomen op bestemming gaat mijn koffer niet meer open... Volledig niets meer!
Niet met de AB niet met de switch in de kofferklep.

Na wat afbreken en meten weet ik het nog altijd niet.
Er staat een spanning van +-3.5V op de switch wanneer deze ingedrukt wordt zie je dat de spanning onderbroken wordt en hoor je de relais vooraan (onder het stuur ergens) klikken. Dus deze werkt ook nog steeds naar mijn mening.
Ik krijg dan weer geen spanning op het servomotortje dat mijn koffer moet openduwen.
Als ik deze stekker uitmeet vrees ik dat de beiden kabels aan de massa liggen... Ik heb geen stroomloopschema's van deze wagen dus vraag ik mij af waar de zekering van de achterklep zit?! Deze misschien doorgesmolten? Of welke relais ik moet hebben? Anders kan ik een kabel bijtrekken zodat ik gewoon terug stroom krijgt als men de switch bediend...

Iemand een idee? Alvast bedankt.

Greetz

Cordoba

Forumguru
Dit gaat om de hatchback versie van de Fabia I? Welk bouwjaar, en vaak is de motorcode ook handig: in sommige gevallen is bijv. het elektrisch schema net iets anders dan bij een andere motorisering.

Als je van binnen uit kijkt, zit er dan iets tussen de klep (bijv. het kapje dat bij het slot zit)? Je kunt proberen als je de koffer dicht drukt, en een andertegelijk ontgrendeld, bijv. via de hendel naast de bestuurdersstoel, of de koffer dan wel wil openen.

KWc

Lid
Had tijdje terug gelijkaardig probleem: slot deed niets meer. Bleek uiteindelijk te liggen aan de switch in de bestuurdersdeur (de deurslotvanger in het portier). Deze weer goed gangbaar gemaakt en probleem was verholpen.

Gelijk werkte ook mijn binnenverlichting weer normaal.

LeJo

Lid
Cordoba,
Het gaat inderdaad over de hatchback versie van 2005. De vRS, motorcode weet ik niet vanbuiten, maar laat ik nog weten. En aan de bestuurderszetel is geen hendel. Enkel te bedienen met de switch of AB.
Ik heb alles gedemonteerd aan en rond het slot. Enkel het nodige laten staan en nog steeds niets.

Groeten.

Cordoba

Forumguru
LeJo: ik denk dat de switch die je noemt dezelfde is, als die ik bedoel (die naast de knop voor het tankklepje zit), of bedoel je met 'switch' de handgreep op de klep zelf?

Heb je ook geprobeerd wat ik heb beschreven: de kofferbak stevig dichtdrukken (zodat er niet zoveel spanning op het slot staat als er iets tussen is geraakt), en tegelijk via AB of switch proberen de klep te openen. Ik heb bij mijn combi ook het probleem gehad dat afdekklepje los was geraakt en tussen klep en dorpel klem komen te zitten. Ik weet dat je een HB hebt en geen combi, en dat soort onderdelen vaak niet onderling uitwisselbaar zijn, maar de constructie is wel vergelijkbaar, dus methode van oplossen van problemen ook.

LeJo

Lid
Cordoba,
de switch die ik bedoel zit in de kofferklep zelf. Er is geen mechanische (kabel) bediening naast de bestuuderszetel van mijn wagen!
Dit gaat inderdaad over een Fabia I van 2005 motorcode ASZ... (Degene op mijn foto :thumbsup:)

Kan er iemand mij zeggen of dit koffersysteem ergens gezekerd is? Apart? of bij welke onderdelen??? :banghead:

Het was ook van de ene moment op de andere dat het koffer totaal niet meer openging.
Dus vandaar dat ik eraan denk dat er een zekering of een kabelbreuk is maar ik vind geen zekering die stuk is...

Ik wordt er helemaal gek van.

Alvast bedankt.

Joske

Forumguru
Begrijpelijk, ik weet niet of het in een zekering te vinden zal zijn.. Hier alvast een zekeringen-overzicht:

zekeringhouder Fabia 1 05.04 .png

Zie voor de plaatsing van de zekeringen van de niet vermelde opties de betreffende stroomloopschema's.
1 - Instrumentenpaneel, ESP 5 A
2 - Remlichten 10 A
3 - Voedingsspanning voor steker voor diagnoseaansluiting, airconditioning 5 A
4 - binnenverlichting, verlichting dashboardkastje, verlichting bagageruimte 10 A
5 - vrij
6 - Lichtbundel-hoogteverstelling 5 A
7 - Motorelektronica, stuurbekrachtiging 5 A
8 - vrij
9 - Lambdasonde 10 A
10 - S-contact (86s) 5 A
11 - Buitenspiegels, verwarmd en verstelbaar, elektrische ruitbediening (vanaf 10.04) 5 A
12 - Ventilatie-/circulatieklep, airconditioning, navigatiesysteem, telefoon, gasontladingslampen, parkeerhulp 5 A
13 - Achteruitrijlampen 10 A
14 - Motorregelapparaat 10 A
15 - Wis-wasinstallatie 10 A
16 - Instrumentenpaneel 5 A
17 - Motorregelapparaat 5 A
- Motorregelapparaat voor 1,2/40 kW, 1,2/47 kW 15 A
18 - Telefoon 5 A
19 - automatische versnellingsbak 10 A
20 - Controle voor defecte lamp 5 A
21 - Verwarmde ruitensproeiers 5 A
22 - vrij
23 - Rechter grootlicht 10 A
24 - Motorelektronica 10 A
25 - ABS/ASR-regelapparaat 5 A
- ABS/ESP-regelapparaat 10 A
26 - vrij
27 - vrij
28 - Rempedaalschakelaar, koppelingspedaalschakelaar, motorelektronica, installatie snelheidsregeling 5 A
29 - Motorregelapparaat 5 A
30 - Linker grootlicht, controlelampje grootlicht 10 A
31 - Centrale vergrendeling in achterklep 10 A
32 - Achterruitwissermotor 10 A
33 - Stadslicht rechts 5 A
34 - Stadslicht links 5 A
35 - Benzinemotor - verstuivers 10 A
36 - Kentekenplaatverlichting 5 A
37 - Mistachterlicht, controlelamp voor mistachterlicht 7,5 A
38 - Verwarmde en verstelbare buitenspiegel 5 A
39 - Achterruitverwarming 20 A
40 - Claxon 20 A
41 - Ruitenwisser 20 A
42 - Stopcontact 15 A
43 - Regelapparaat elektrische installatie, keuzehendelvergrendeling 20 A
44 - Knipperlichten 15 A
45 - Radio, navigatiesysteem 20 A
46 - Elektrische ruitbediening 25 A
47 - vrij
48 - Motorregelapparaat 30 A
49 - Centrale vergrendeling 15 A
50 - Rechterdimlicht/ gasontladingslamp rechts, lichtbundelhoogteverstelling rechts 15 A
51 - Stopcontact in bagageruimte 15 A
52 - Benzinemotor - ontstekingssysteem 15 A
53 - Elektrische ruitbediening 25 A
54 - Linkerdimlicht/ gasontladingslamp links, lichtbundelhoogteverstelling links 15 A
55 - vrij
56 - Motorregelapparaat 20 A
57 - Trekhaak 25 A
58 - Elektrische ruitbediening 25 A
59 - vrij
60 - Alarmsysteem 15 A
61 - Benzinedrukpomp 15 A
62 - Schuifdak 25 A
63 - Stoelverwarmingen 15 A
64 - Koplampsproeierinstallatie 20 A
65 - Mistlampen 15 A
66 - Elektrische ruitbediening 25 A
67 - vrij
68 - Aanjager ventilatie 25 A

Joske

Forumguru
Bovenop je accu is als het goed is ook nog een hele resem zekeringen te vinden, van het wat zwaardere kaliber in de vorm van metalen verbindingen, dit zijn ook zekeringen:

S97-1378.png

R.Heikamp

Forumguru
Ik had last van een kapotte microchip in de bestuurdersdeur met als gevolg dat ik alleen met (ja ik heb hem wel) de mechanische knop de koffer kon openen oplossing: deurslotvervangen in de bestuurdersdeur

vraag: gaat het lampje in de deur branden als je de deur open hebt? of heb je nog andere klachten denk aan binnenverlichting gaat niet aan, auto springt spontaan op slot etc?

LeJo

Lid
hoi R. Heikamp,

Ik heb voor de rest niet echt klachten. Alles werkt perfect.
Het enige is dat ik een hele tijd geleden mijn koffer slecht openging en zoals eerder gezegd hier even de klep naar beneden moest drukken zodat deze wel openging... Maar dat is maar 1 hooguit2x voorgevallen.

En hoor je dan de servomotor niet werken die het slot moet openduwen?

R.Heikamp

Forumguru
hoi R. Heikamp,

Ik heb voor de rest niet echt klachten. Alles werkt perfect.
Het enige is dat ik een hele tijd geleden mijn koffer slecht openging en zoals eerder gezegd hier even de klep naar beneden moest drukken zodat deze wel openging... Maar dat is maar 1 hooguit2x voorgevallen.

En hoor je dan de servomotor niet werken die het slot moet openduwen?

ik hoorde de servomotor niet werken toen in met de kapotte microchip zat ik hoorde alleen de klik van de knop in de klep zelf
ik kan trouwens de klep niet via de sleutel openen (normale sleutel met 2 knoppen)

dat je de klep even naar beneden moest drukken was ik even over heen gelezen

wellicht zit er wat klem of vast misschien even smeren met wd40 of zo

edit: als ik de eerdere berichten lees lijkt mij dat het 3 mogelijke problemen zou kunnen betekenen : de relais (dat die niet goed meer schakelt) een draadbreuk van de relais naar de servomotor of een defecte servomotor

Laatst bewerkt:

LeJo

Lid
Heb deze inderdaad net nagekeken en deze was doorgesmolten.
Oorzaak gevonden dacht ik. Steek effe een nieuwe, probeer mijn koffer te openen.
En ik hoor de servomotor gaan. Kijk even door de achterruit (aagezien de bekleding nog helemaal gedemonteerd is), druk op de switch... en ja hoor het servomotortje werkt. Maar kan het slot niet ver genoeg openduwen op het koffer te openen. Dus ik duw even de kofferklep naar beneden zodat het net iets minder ver moet duwen...
NIETS MEER, zekering opnieuw door gesmolten.
Dus zou het toch kunnen dat het servomotortje stuk is zodat de zekering telkens springt???
Of te fel moet werken en zo teveel stroom trekt?

Enige ideeën???

EdK

Forumguru
Wel ga er maar vanuit dat er iets meer aan de hand is want de zekering klapt er niet zo maar uit !
Of met dat duwen dan maak je ergens een kortsluiting , oftewel ergens een bekneld draadje oid ?
Maar kan net zo goed iets in de servomotor zijn natuurlijk maar ee overbelasting oid vermoed ik niet...

Bosi

Lid
Bij mijn fabia combi bekrachtigd de servo een beugel die via de oranje ontgrendel knop in de achterklep de achterklep opend. Bij mij kreeg ik de klep niet open doordat de beugel iets verbogen was. Afdekklepje losgemaakt beugel iets terug gebogen en het werkte weer. Weet alleen niet of je er iets aan hebt omdat jij een hatchback hebt. Volgens mij is er zelfs item voor geweest op het forum.

Bovenaan Onderaan