Kofferbak hatchback wel of niet ‘automatisch’ te openen met extra veertjes en/of andere gasveren?

Momfer

Nieuw lid
Ben al jaren lid en (passieve) volger van het forum en heb onlangs mijn oct. II HB ingeruild voor een oct. III HB. En rij’m nu met ontzettend veel plezier.
Dankzij het forum doe ik veel extra kennis op en heb wat veranderingen aangebracht die verdomd handig zijn, zoals het plaatsen van een zonnebrilhouder op de handgreep bij de bestuurderskant. (Heb een zonnedak)

Maar misschien kan iemand mij duidelijk maken of het voor de III-hatchback versie ook mogelijk is om door het plaatsen van extra veertjes en/of het plaatsen van andere gasveren (bij de II zijn die van de Renault Laguna) de kofferbak ook automatisch te laten openen zoals dat bij de combi wel kan.
Ik heb alle berichten over dit onderwerp doorgespit en kom tot de conclusie dat het voor de hatchback veel lastiger is vanwege een andere klep en de opwaartse druk die uitgeoefend moet worden (zeg ik als niet-deskundige). Maar het kon bij de II HB wel zoals een van de forumleden liet weten die dat op zijn wagen had doorgevoerd met die Laguna
Maar is er iemand die weet of dat ook mogelijk is bij de III HB.

Momfer

Nieuw lid
Ja, dat is het. Lijkt perfect te werken!
Zijn dit de originele gasveren en dezelfde veren die ook voor de combi gebruikt worden???

Rebel

Senior Member
Hulpveren die extra gemonteerd worden.
Er zijn enkele aanbieders op het wwweb

Heb er ook wel interesse in, maar het sluiten zou veel meer effort vereisen.
En bij onbedoeld openen knalt de klep hier tegen het plafond van de garage..

dimi74

Banned
Heb dit zelfde topic ook al eens geopend ivm mijn Combi III. Hierop zou ik ze ook graag willen. Maar dan eigenlijk wel in combinatie met een set andere gasveren.
Ervaring met mijn combi II, was dat in de winter de klep maar half werd opengeduwd.
Stempelveren van Alcomex ST11540
Toen gasveren van een Seat Exeo gebruikt probleem opgelost.

Laatst bewerkt:

Momfer

Nieuw lid
Ja, en wat ik begreep wat uit de eerdere topics die ik hierover heb gelezen is dat er wel een onderscheid is tussen de combi en de hatchback.
Ik wil wel andere gasveren gebruiken of hulpveren ertussen zetten als het werkt.
Voor wat betreft de andere gasveren, die van een Seat Exeo of andere, weet ik niet of dat ook goed functioneert op de hatchback.
En van de extra hulpveren uit het YouTube filmpje van Rebel weet ik niet of dat dezelfde zijn die in eerdere berichten over dit onderwerp genoemd worden (serienummer) of dat het om andere (sterkere?) hulpveren gaat.

dimi74

Banned
De veren van het you-tube filmpje zijn veren uit een koppelingsplaat zo vermeld de plaatser van het filmpje:pieker:
Net via wat zoekwerk een lijstje toegestuurd gekregen van een Sloveens bedrijf die veren levert, helaas niet voor hatchback. Zijn incl verzendkosten ook niet echt goedkoop.

4rug5u.jpg

CDK

Forumguru
Ondertussen nog wat verder wezen spitten ivm de extra veren om de kofferbak automatisch te laten openen.
Een firma gevonden in Duitsland die deze kan leveren
Als je zelf stempelveertjes aanschaft en een stukje krimpkous er overheen trekt en over het uiteinde van de demper, dan heb je na het warm föhnen een betere en voordeligere oplossing als die van die Duitse toko :jaja:

Bovenaan Onderaan