Kofferbakklep gaat niet meer open

H

hsinke02

Ik heb een probleem met het openen van de achterklep. Het lukt nl. niet meer.
Niet vanuit de auto, niet met de knop op de sleutel en niet met de sleutel via het slot.
Je hoort wel de motor voor de ontgrendeling draaien en weer in ruststand komen. Maar de klep blijft dicht.
Wie weet hoe je de klep openkrijgt en wat er kapot kan zijn???

Spector

Forumguru
Ik had 2 weken geleden hetzelfde, maar dan met het linker achterportier. Die wilde niet meer open en als deze open was wilde hij niet meer op slot met als gevolg dat het alarm ook niet werkte. In eerste instantie is toen de regelaar vervangen omdat het uitlezen een circuitstoring aangaf, maar dit bleek het niet te zijn. Toen hebben ze de gehele auto binnenste buiten moeten keren op zoek naar een draadbreuk. Retourtje dealer lijkt mij dus aan te raden.

RefleCs

Forumguru
Ik heb het ook een keer gehad. Echter zat er bij mij destijds wat tussen. Via de achterbank in de kofferbak gerkopen en daar, wat er tussen zat eruit weten te halen. Vervolgens functioneerde de klep weer naar behoren.

EdZ

Donateur
Wie weet hoe je de klep openkrijgt en wat er kapot kan zijn???
Hoe je 'm open krijgt (van binnenuit schat ik zo) zal in het instructieboekje staan. Die mogelijkheid heeft m'n Roomster ook en ik kan me niet voorstellen dat een Superb dat niet zo hebben.
Wat er kapot kan zijn weet ik niet. Kan van alles zijn, kabelbreuk, motor, aansturing...meten is weten denk ik zo.

Overigens verbaast het me dat ik het type centrale vergrendeling (pneumatisch)van mijn Vento nooit meer heb gezien. Was wel een single point of failure met 1 compressortje, maar weinig risico dat een enkel slot niet open ging.

H

hsinke02

Beste mensen,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het gisteravond opgelost.
De draadverbinding vanaf de servo was losgeschoten. (bevestiging is in mijn ogen ook wel erg fragiel)
Ik ben in de kofferbak gekropen via de auto en heb de binnenbekleding van de klep gedeeltelijk kunnen verwijderen. Toen kon ik net bij het ontgrendelingsmechanisme. Met de klep open was de klus zo geklaard.

ajvdhek

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde. Mijn Superb 1 heeft echter geen neerklapbare achterbank! Ik weet bijna zeker dat er iets tussen zit. Ondertussen door het skiluik met een bezem van binnenuit op de klep geramd maar ik krijg met geen mogelijkheid de klep open. Erg vervelend om de kofferbak te missen. Weet iemand raad?

H

hsinke02

Ik heb hetzelfde. Mijn Superb 1 heeft echter geen neerklapbare achterbank! Ik weet bijna zeker dat er iets tussen zit. Ondertussen door het skiluik met een bezem van binnenuit op de klep geramd maar ik krijg met geen mogelijkheid de klep open. Erg vervelend om de kofferbak te missen. Weet iemand raad?

Beste, weet je zeker dat de achterbank niet neerklapbaar is? Ik ken nl. geen enkel type Superb 1 met skiluik waarvan de achterbank niet naar voren kan.

Antera

Donateur
Volgens mij moet die idd naar voren kunnen zo niet. Zitting los trekken en de bevestiging van de leunig los halen en vedrwijderen

Spierings

Forumguru
Van mijn superb kan de achterbankleuning ook niet naar voren geklapt worden, en deze heeft ook gewoon een ski luik.

superbV6

Nieuw lid
Ik heb eenzelfde soort probleem, mijn kofferklep wil niet meer open.

Op één of andere manier is het slot uit de houder gevallen en ergens tussen de kofferklep en binnenbekleding beland. Op het moment dat ik met de afstandsbediening, knop in de voordeur of greep in de kofferbak de klep probeer te openen beweegt de motor wel, maar de kabel om het mechanisme daadwerkelijk los te laten komen lijkt losgeschoten/gebroken.

Mijn 2002 Superb heeft geen neerklapbare achterbank en na het verwijderen van de achterbank ben ik er inmiddels ook achter dat er alleen een klein gat voor het ski-luik zit en verder er een metale plaat achter de achterbank gelast zit. Ik zie dus geen enkele mogelijkheid op dit moment om de kofferklep open te krijgen.

Bijkomend probleem is dat de auto binnenkort voor APK moet en het feit dat de kofferklep niet open kan nog wel eens een afkeurpunt voor de APK zou kunnen gaan vormen.

Iemand nog enig idee hoe de kofferklep open te krijgen?

Antera

Donateur
Kofferklep is zover ik weet geen APK afkeur. Moet niet perse open kunnen.

Vrees dat je niet vrolijk gaat worden dan. Word de plaat open zagen of je klep/slot slopen in de hoop dat je hem daarmee los gaat krijgen

Spierings

Forumguru
Onder de houdenplank zit ook metaal, kom je niet ver....

Zou eerder het kentekenverlichting eruit te halen en met een ijzerdraad open te vissen

Cordoba

Forumguru
Als een deel van het ontgrendelmechanisme is gevallen, is er volgens mij geen andere optie dan opvissen en weer zien te demonteren, of misschien de klep losschroeven van de scharnieren (van binnenuit). Bij al deze oplossingen moet je op een of andere manier toch in de kofferbak kunnen komen.

Wat je nog wel kunt proberen: als één persoon de kofferbak ontgrendeld (via knop bij bestuurder, AB of fysieke sleutel in het slot van de kofferbak als dat mogelijk is) een tweede persoon die de kofferbakklep juist even in de rubbers drukt op dat moment. Als er nog verbinding is met het ontgrendelmechanisme, heb je kans dat het zo wat lichter gaat, en de klep wel open gaat.

Bovenaan Onderaan