Kogeldruk Octavia Combi

Jessedew

Senior Member
Hoi allen,

Hoeveel kogeldruk mag de Octavia 3 hebben? Ik dacht zelf aan 75kg, kan het veel kwaad als je er iets overheen zit?

Voor de duidelijkheid, ik trek een Hobby caravan uit 98 (leeg 950kg) achter de Octavia Combi 1.4 TSI. (2013) vast trekhaak.

Van de caravan is de kogeldruk normaal slechts 25 kg. Normaal had ik 1 elektrische fiets en 1 MTB op de disselfietsendrager. (kogeldruk nog nooit gemeten eigenlijk) Dat gaat prima, maar nu ga ik de MBT naar het dak verplaatsen (is de bedoeling) en 2 elektrische fietsen op de disseldrager vervoeren.

De kogeldruk zal ik dan toch eens moeten meten (ga dus nog een disselweger kopen)

Maar stel ik kom op 80 kg, is dat bezwaarlijk?

Ik blijf met de caravan in NL en rijd ermee als een bejaarde, dus max 90 kmu, misschien 95 viaduct af.
 

Sjoerdb

Forumguru
Binnen in de caravan schuiven met gewicht om weer te compenseren van je electrische fietsen, de voorschriften zijn er niet voor niets en een beetje afwijken mag altijd wel. En idd eerst even wegen waar je op uit gaat komen, daar doe je zeker goed aan
 

hemi24

Forumguru
Volgens technische gegevens zou het max. 75kg zijn.
Als je caravan leeg op (maar) 25kg disseldruk zit, zou het vinden van een juiste verdeling geen groot probleem mogen zijn...
 

Canon-Eye

Forumguru
In de gebruikershandleiding van de auto vind je de maximale kogeldruk volgens de autofabrikant. Op het typeplaatje van de trekhaak staat de maximale kogeldruk volgens de trekhaakfabrikant. De laagste van de twee geldt!

Van een overschrijding tot een kilo of 5 à 10 wordt niemand nerveus. iets teveel kogeldruk rijdt overigens een stuk prettiger dan iets te weinig, dat laatste (kan ook in de hand gewerkt worden door de winddruk op de caravan) geeft een zweverig en in ernstige gevallen erg oncomfortabel rijgedrag.

Zo was de maximale kogeldruk van mijn Fabia2 combi officieel 50 kilo, maar als ik de caravan daarop uitbalanceerde reed het boven de 75 km/u gewoon niet lekker. En met een ruime 60 kilo geen centje pijn meer. Ik had er overigens wel hulpveren onder (net aLs nu onder de Leon).

Als je caravan leeg op (maar) 25kg disseldruk zit
Kogeldruk bij lege caravan is niet maatgevend - pas na belading met alles wat er mee moet (inclusief de fietsen) kun je zien of er nog iets in de disselbak moet, of juist eruitgehaald en binnen geplaatst.
Zorg bij spullen die binnenin liggen wel, dat een en ander zodanig wordt vastgesjord dat het onderweg niet kan verschuiven, om zowel verplaatsing van het zwaartepunt als schade aan het interieur te voorkomen.
 

Jessedew

Senior Member
Ja precies, was meer mijn vraag of het een probleem is als ik er bovenuit zou komen, (de 75kg) Nogmaals, met huidige setup prima prestaties. Maar ga zoals gesuggereerd idd een kogeldruk meter kopen en verder (dat deed ik al) zoveel mogelijk rond de as laden. Zal idd niet al teveel naar achteren verplaatsen (anders dan wat kleding)
 

Desperado

Forumguru
Je kunt best wat gewicht achterop doen als je zoals je al aangeeft ook maar zorgt dat er op de as voldoende gewicht zit. En pas op dat je het totaalgewicht niet overschrijdt. Je zit er aan voor je het door hebt.
Kogeldrukmeter is een aanrader, ik heb hem vorig jaar op de beurs gekocht en ben er zeer blij mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nog een tip: spendeer een keer een paar tientjes aan een geijkte weegbrug.
Met volledige vakantiebepakking zowel alleen het gewicht onder de as meten, aangekoppeld aan de auto en daarvan de achterwielen nét van de weegbrug af, als alleen de afgekoppelde caravan (dus met het neuswiel ook op de weegbrug).
Het verschil is de kogeldruk - kun je meteen je nieuwe kogeldrukmeter even calibreren... ;)

Terzijde: het gewicht onder de as(en) is feitelijk het actuele trekgewicht. De kilo's van de kogeldruk worden immers gedragen, niet getrokken... al tellen die natuurlijk wel mee voor het totale treingewicht van de combinatie.
 

hemi24

Forumguru
Hou wel even in het achterhoofd dat nauwkeurigheid van een weegbrug al gauw in de range van 20kg zit; veelal nog ruimer...
 

Isolano

Actief lid
De kogeldruk is fabrieksopgave volgens mij maar 56 kg maximaal.

Zou ik voor mijn gevoel toch als minimaal aanhouden. :)
 

Jessedew

Senior Member
aardgas wellicht door de lel van een tank in de kofferbak?
caravan wegen is een optie idd. Wat ik eigenlijk wel nog moet doen (vorige eigenaar heeft hem terug laten zetten naar 1200 kg max) hem in het RDW terug zetten naar 1350 kilo, is een papieren exercitie, maar toch.

Overigen snap ik dat niet helemaal, want zijn auto mocht bijv 1200 kg max trekken, dan zorg je er toch gewoon voor dat hij max 1200 kg weegt, of die 1350 kilo mag laden doet er niet toe, de auto mag maar 1200 trekken en als je je daar aan houd dan is dat toch ook zo? (de vorige eigenaar was 50 jaar, dan kreeg je toch nog BE cadeau?) dat zou ook de reden geweest kunnen zijn, dat hij geen BE had. (heb ik zelf ook niet, wellicht toch ooit eens halen)
 

Jessedew

Senior Member
uuhhhm geef ik beste man het voordeel van de twijfel:D hij zal hier vast niet meelezen, had nu een ford mondeo:maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan