Kogeldruk

Waalko Kramer

Forumguru
Kan mijn Fabia Combi van 2012 wel 2 elektrische fietsen met fietsenrek aan op de trekhaak? Officiëel is de kogeldruk 50 kg. Of toch maar een Octavia bestellen
...
 

Canon-Eye

Forumguru
Officieel dus niet. Zelfs een beetje stevige (Thule opklapbare) fietsendrager met 2 niet-elektrische hybride sportfietsen gaat al snel over de 60 kilo heen.
Maar mijn praktische oplossing was: Skoda OEM hulpveren eronder. Met de fietsen (waarvan 1 e-bike) of met de caravan is er niks te zien, ligt prima strak.
En onbelast merk ik er eigenlijk ook hoegenaamd niets van...
 

Waalko Kramer

Forumguru
Wat vreemd is dat de Ibiza St een kogeldruk van Max 75kg heeft. De fabia en Ibiza hebben toch hetzelfde onderstel?
 

Spierings

Forumguru
Dat het onderstel hetzelfde is wil niet zeggen dat de carrosserie opbouw hetzelfde is.

Maak me er zelf niet zo druk om, mijn westfalia trekhaak heeft een goedkeuring van 85 kg terwijl het vanuit Skoda 50 is. Gewoon twee fietsen op de drager en gaan... meestal is de constructie toch overbemeten ;)
 

Huibert

Forumguru
Wat de auto fabrikant aangeeft is wat telt. Maar rij zelf met een totaal van bijna 65 kg rond en dat gaat prima
 

Spierings

Forumguru
Ik wist niet dat hard rijden in verhouding stond met 35kg teveel op de kogel....:pieker:

Dat is wel een beetje appels met peren vergelijken....;)
 

Rallye

Forumguru
Ten opzichte van 50kg toegestane kogeldruk is 35kg overschrijding wel veel. Zou de auto daar niet erg instabiel door worden? Dat zou best eens gevaarlijker kunnen zijn dan een kleinde overschrijding van de maximumsnelheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ten opzichte van 50kg toegestane kogeldruk is 35kg overschrijding wel veel. Zou de auto daar niet erg instabiel door worden?
Zolang er een aangepaste vering onder zit - hulpveren of andere oplossing - waarmee de auto toch mooi strak ligt en niet doorgezakt oogt, valt dat wel mee. Afhankelijk van de vorm van de aanhanger kan die kogeldruk trouwens door de winddruk ook nog worden beïnvloed, zowel omhoog als omlaag. Ook nog een factor om rekening mee te houden.
In het algemeen loop je minder risico met een hogere kogeldruk dan met een te lage. In het laatste geval kun je nog wel eens onaangenaam worden verrast door het wippen van de aanhanger of caravan op een golvend wegdek: op het moment dat de auto eventjes omhoog wordt getrokken aan de trekhaak voelt het uitermate onstabiel aan, weet ik uit ervaring. Extra kogeldruk elimineert dat risico.

Ik zou overigens niet hoger gaan dan het maximum volgens het typeplaatje, dan weet je in elk geval zeker dat de haak er tegen kan.
 

andrehj

Forumguru
mijn trekhaak mag 85kg kogeldruk hebben fabia combi uit 2012
Mijn banden hebben een load-index van 94. Maar dat betekent nog niet ik mijn achteras met 2x 670 = 1340 kg mag belasten...
De limiet van de autofabrikant (bij een Fabia is dat altijd 50 kg) is altijd maatgevend!

Het gaat gewoon precies als bij autobanden. De autofabrikant specificeert een aslast (en bij een trekhaak dus een max trekgewicht en een max kogeldruk). En de klant zoekt daarbij banden die minimaal aan die aslast voldoen, en dus bij een trekhaak een trekhaak die minimaal die specs heeft.
 

Spierings

Forumguru
Ten opzichte van 50kg toegestane kogeldruk is 35kg overschrijding wel veel. Zou de auto daar niet erg instabiel door worden? Dat zou best eens gevaarlijker kunnen zijn dan een kleinde overschrijding van de maximumsnelheid.
Het is maar net hoe alles beladen is.
Heb zelf wel eens mijn fietsendrager er op met twee fietsen erop, zit dan schat ik tegen de 65kg... Dat rijd gewoon goed. ik


Maar dan moet je niet de kofferbak nog eens ram vol laden zodat hij nog eens extra op zijn kont hangt... dan wordt mijn Fabia met eibachs ook een beetje gevoelig voor richels in het wegdek...

Natuurlijk heeft alles een Max voorgeschreven waarde, maar dat houd niet in dat als je er iets over heen gaat dat er meteen een ramp gebeurd. Er zit altijd een marge in.. Die trekhaak breekt echt niet af als ik er met mijn 100kg op ga springen ;)
 

Chatslet

Forumguru
Toch is de kogeldruk wel belangrijk om rekening mee te houden bij het juist beladen van een aanhanger. Niet alleen voor de stabiliteit maar je kunt daar ook mee smokkelen met het maximum gewicht van de aanhanger omdat de kogeldruk niet mee telt. Ofwel, het totaal gewicht wordt gemeten door de aanhanger terwijl deze achter de auto hangt met de as(en) op een meetbrug te zetten. Zware dingen zet je dus tussen de as en de kogel want dit wordt over de as en de kogel verdeeld. Alles wat achter de as van de aanhanger wordt geladen komt dan wel weer bij het asgewicht maar gaat vanwege het hefboomprincipe weer van de kogeldruk af.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je aanhanger of caravan voor en achterover wiebelt zal de trekhaak incidenteel nog wel (veel?) zwaarder belast worden, en ook dat moet 'ie aankunnen.
Die haak kan dat soort incidentele rukken zéker aan, daar hoef je niet over in te zitten. Waar het mij vooral om gaat is, ervoor te zorgen dat er bij het achterover wippen van de aanhanger geen negatieve kogeldruk van enige betekenis ontstaat, want dat is op z'n minst een heel vervelende gewaarwording, en op z'n ergst de trigger om de combinatie te laten scharen als je niet héél snel reageert - oftewel op de rem trapt.

Ik probeer daarom met mijn Eriba'tje de kogeldruk zo tussen de 55 en 60 kg te houden. Zoals @Chatslet al aangeeft is de plaats van de zwaardere dingen (en dus van het zwaartepunt t.o.v. as en kogel) van belang - daarnaast is het ook zaak om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Dit omdat een hoger zwaartepunt het "jaknik-effect" versterkt.
Dus in de bovenkastjes alleen lichte spullen!
 
Bovenaan Onderaan