Waalko Kramer
Forumguru
Kan mijn Fabia Combi van 2012 wel 2 elektrische fietsen met fietsenrek aan op de trekhaak? Officiëel is de kogeldruk 50 kg. Of toch maar een Octavia bestellen
...
...
Volgens het type plaatje op je trekhaak mag dat ja, maar Skoda denkt er anders over...mijn trekhaak mag 85kg kogeldruk hebben fabia combi uit 2012
Dat mag-ie ook wel - als hij in zijn personenauto of op z'n motor zit...die vrachtwagenchauffeur die zei: "maar agent, ik mag hier toch 130?"
Zolang er een aangepaste vering onder zit - hulpveren of andere oplossing - waarmee de auto toch mooi strak ligt en niet doorgezakt oogt, valt dat wel mee. Afhankelijk van de vorm van de aanhanger kan die kogeldruk trouwens door de winddruk ook nog worden beïnvloed, zowel omhoog als omlaag. Ook nog een factor om rekening mee te houden.Ten opzichte van 50kg toegestane kogeldruk is 35kg overschrijding wel veel. Zou de auto daar niet erg instabiel door worden?
Mijn banden hebben een load-index van 94. Maar dat betekent nog niet ik mijn achteras met 2x 670 = 1340 kg mag belasten...mijn trekhaak mag 85kg kogeldruk hebben fabia combi uit 2012
Het is maar net hoe alles beladen is.Ten opzichte van 50kg toegestane kogeldruk is 35kg overschrijding wel veel. Zou de auto daar niet erg instabiel door worden? Dat zou best eens gevaarlijker kunnen zijn dan een kleinde overschrijding van de maximumsnelheid.
Die haak kan dat soort incidentele rukken zéker aan, daar hoef je niet over in te zitten. Waar het mij vooral om gaat is, ervoor te zorgen dat er bij het achterover wippen van de aanhanger geen negatieve kogeldruk van enige betekenis ontstaat, want dat is op z'n minst een heel vervelende gewaarwording, en op z'n ergst de trigger om de combinatie te laten scharen als je niet héél snel reageert - oftewel op de rem trapt.Als je aanhanger of caravan voor en achterover wiebelt zal de trekhaak incidenteel nog wel (veel?) zwaarder belast worden, en ook dat moet 'ie aankunnen.