Koop geen ev

Frup

Forumguru
‘k hou m’n diesel dan toch maar. Wat ik ook al van plan was.
Maar we betalen al best hoge netwerkkosten aan de Lianders van dit land. Dat zijn (helaas) géén genationaliseerde, maar commerciële bedrijven. Mijn simpele redenering is dat we al jaren teveel betalen voor wat een niet winstgevende voorziening zou moeten zijn. En nu moeten de gebruikers weer opdraaien, voor wat de netwerkbeheerders jaren lang hebben laten liggen? Openbaar vervoer ditto. Raar land leven we in. Of ik snap het niet …
 

Tees

Donateur
Die kosten zijn natuurlijk niet mals. Maar ook niet onverwacht, het was al duidelijk dat het net stevig vernieuwd moet worden. Maar zo'n blog als AutoBlog is nou niet bepaald de meest betrouwbare of neutrale bron als het om energietransitie of EVs gaat.

Ennuh @Frup ...de ACM bepaalt de tarieven die de netbeheerders rekenen. Hebben de netbeheerders zelf geen invloed op. En alle aandelen van de netbeheerders zijn in het bezit van de (regionale/lokale) overheid.
 

Slider

Forumguru
@Frup Zolang je niet alle aspecten van zo'n bedrijf kent en begrijpt kan je ook zo'n oordeel niet vellen. Wij als buitenstaanders kunnen geen idee hebben wat er allemaal bij komt kijken om alles draaiende te houden.

Vergeet niet dat een stroomstoring in NL eerder zeldzaamheid dan regelmaat is, zijn genoeg landen waar dat andersom is. Dat kost gewoon serieus geld, maar wij nemen stroom enorm voor lief in dit land omdat het er (nagenoeg) altijd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
@Frup De aandeelhouders van de netwerkbedrijven zijn provincies en gemeenten. De aandeelhouder van het hoogspanningsnet is het Rijk. Ja, het zijn NV’s, maar wel in overheidshanden. Zie voor Alliander https://www.alliander.com/nl/over-alliander/corporate-governance/aandeelhouders/

Je kunt best vinden dat ze fouten hebben gemaakt, maar het zijn overheidsbedrijven. Zo’n fout zou kunnen zijn het blijven uitkeren dividend aan hun aandeelhouders, terwijl de energietransitie die iedereen zo graag wil er aan kwam. Zie voor Alliander bijvoorbeeld https://www.alliander.com/nl/financieel-nieuws/aandeelhouders-akkoord-met-jaarrekening-en-dividend/ Daar heeft jouw gemeente (en dus indirect jij) wel weer van genoten.
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Dat de overheden de aandelen bezitten, neemt niet weg dat er al jaren (?) winst is gemaakt. Zijn die winsten dan geïnvesteerd in het netwerk? Of net als de gasinkomsten in het grote zwarte gat verdwenen?
Maar we dwalen af (niet m’n bedoeling).
Weerhoudt ons dit om een EV te kopen? Zit er wel eens over te denken hoor. We kopen ook niet voor nix zoveel mogelijk biologisch. Voor dierenwelzijn, maar zeker voor het milieu. Hik vooral tegen de kosten aan. Denk dat het laadprobleem wel zal meevallen. Voor bedrijven zal het best wel lastig zijn als je al geen aansluiting kan krijgen.
 

PizzaPieter

Donateur
Hier een netbeheermedewerker.
Idd eigendom van overheden, maar commercieel? Geen profit seeking aandeelhouders, maar wel belanghebbenden in een goed netwerk.
Klus is giga en uitdagingen eindeloos, o.a. door processen en regelgeving.
 

EdK

Forumguru
door processen en regelgeving.
Maw we lullen te lang over dingen dan dat we ze aanpakken
En dat lullen kost handen vol geld die beter meteen in de hardware gestoken kan worden...
Want linksom of rechtsom, de verzwaringen moeten er toch komen en ondanks het tekort aan handen, zo snel mogelijk !!
Zie het nu hier in me eigen wijk, we zijn min of meer verplicht van GAS af en op stadsverarming over en dus van 1 fase 20A naar 3x25A hoofdzekeringen.
Alle kabels in de wijk ( nog GPLK ) zijn vervangen voor nieuwe kabels en we zijn meen van 3 trafohuisjes in de wijk over naar 7 stuks
Maar goed we zijn in iedergeval voor de eerste decennia's weer up to date....
 

PizzaPieter

Donateur
Nou, dat, maar wat denk je van vergunningen. Niet alleen voor MSR, maar ook iedere kabel. Geschikte locatie vinden voor nieuwe onderstations. Bouwen duurt minder dan 2 jaar, maar het wordt met 7 jaar verlengd door vinden locatie en vergunningen.
Buurtbewoners die wel electriciteit willen, maar geen MSR in hun straat.
Gemeentes die wel willen, maar die óók misschien ooit een warmtenet willen en dan maar wachten met openbreken straat.
ACM die aangeeft dat je niet mag investeren in uitbreidingen die niet 100% zeker zijn, terwijl iedereen begrijpt dat mensen met een huis in een nieuwbouwwijk direct na aanschaf hun 3 'verplichte' zonnepanelen gaan uitbreiden naar maximaal en een extra airco nemen, waardoor nieuwbouwwijken eigenlijk direct al een lokale congestie hebben.
Er wordt steeds beter over nagedacht en vooruit gepland, maar er is veel te versnellen als vergunningen sneller zouden gaan. Tekort aan technici helpt trouwens ook niet mee.
Oh ja, en een overheid die niet een consistent lange termijnsplan heeft.
 

EdK

Forumguru
Oh ja, en een overheid die niet een consistent lange termijnsplan heeft.
Tsja maar dat is met elk punt, het is al jaren korte termijn denken !
En het ene gat met het andere vullen...
Want ja men moet in 4 jaar natuurlijk wel scoren...

maar er is veel te versnellen als vergunningen sneller zouden gaan.
Daar moet men is echt de botte bijl doorheen gooien....
Vaak duurt dit in tijd meer dan de werkelijke uitvoer..
Hier ook in buurt, er staat een oud trafo huisje en ernaast moest de nieuwe komen en zodra alles overgezet is dan word oude verwijderd.
Begon de buurt te zeiken over die nieuwe traforuimte, dat ding is compacter ziet er beter uit dan de oude , die dan ook nog verwijderd word...
Dan heb ik echt zoiets van mensen gaat het jullie alleen maar om het zeiken ??
Ja dus, want nieuwe staat er nu en oude is weg en nu hoor je " goh het is er toch van opgeknapt zo " :banghead:
:banghead:
 

Tees

Donateur
Voorlopig zie ik geen belemmering om een EV te kopen vanwege de netcongestie. Je zal misschien wat vaker moeten wachten totdat je voluit kan laden, maar in de praktijk staan de meeste autos toch 95+% van de tijd stil. Genoeg tijd om rustig te laden lijkt me.

En met de opkomst van vehicle to grid (V2G) kunnen EVs zelfs juist bijdragen aan de oplossing van netcongestie. De eerste tests worden in mijn wijk gedaan door een lokale ondernemer (WeDriveSolar), met een stuk of 30 Renault 5's.
 

Rallye

Forumguru
@PizzaPieter De redenering “mag niet van de ACM“ ligt net genuanceerder volgens mij. Het mág wel, maar het wordt niet meegerekend in de kosten op basis waarvan je vergoeding wordt vastgesteld, toch? Als je dan echt als (overheids-)bedrijf iets wilt, is er wel ruimte. De consequenties zijn dan vooral financieel.
 
Bovenaan Onderaan